Режат права на пътници при пътуване със самолет
Няма да се плаща допълнителна такса за ръчния багаж при нискотарифните авиокомпании
/ брой: 218
Да бъдат ограничени правата на пътниците при полети, предлага Европейската комисия с промени в регламент на ЕС за обезщетяване при отказ за достъп до борда, отмяна или голямо закъснение на полета.
Самолетните компании да дължат обезщетение при закъснение на полет на разстояние до 3500 км над 4 часа и на полет над 3500 км над 6 часа, предлага Европейската комисия. В момента обезщетение се дължи при закъснение над 3 часа. При приемане на промяната 60% от пътниците, които в момента имат право на обезщетение за закъснял полет, ще изгубят правото си да получат пари от авиокомпанията.
Ако полетът закъснява, но пътниците вече са в самолета, да имат право на безплатна вода и да бъде включен климатикът, предлага ЕК. Ако закъснението стане над 3 часа, пътниците ще бъдат сваляни на терминала. Ако авиокомпанията дължи обезщетение на пътника за закъснение, да го изпаща в срок до 14 дни, предлага ЕК.
Друго предложение на Брюксел е свързано с багажа на пътниците. Идеята е всички пътници в самолета да имат право на малки лични вещи и на ръчен багаж, който да бъде включен в цената на билета. Това означава да няма допълнителна такса за този багаж. Освен това идеята е размерът на ръчния багаж, който могат да качват пътниците на борда на самолета, да бъде един и същи за всички авиокомпании.
В момента нискотарифни авиокомпании взимат отделна такса за ръчния багаж, а отделно пътникът може да плати и за по-голям куфар.
От Европейската потребителска асоциация настояват, ако пътници имат право на обезщетение за закъснял полет, да им бъдат изпращани автоматично попълнени формуляри, с които те просто да се съгласят, а изплащането на парите да става в срок до 7 дни. Сега само 38% от хората, които покриват условията за получаване на обезщетение от авиокомпанията, претендират за него. Сред причините за това е, че трудно намират формуляра, който трябва да попълнят, а и самото попълване ги затруднява. Пътниците да имат право на ръчен багаж до 10 кг, който да е включен в цената и да не плащат за него допълнително, искат още от Европейската потребителска асоциация.
Най-често жалбите на пътници са за закъснели полети. Често има и проблеми с багажа. Например куфарът е 41 см, а не 40 см, но пътникът отказва да плати 75 евро за по-голям багаж.
