29 Март 2024петък10:35 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Операция"5Д"

Демосът да друса демократичната дрънкалка

/ брой: 294

visibility 2945

Славчо Кънчев*

И ако аз правя грешки, то е само за да се учат от тях моите поданици.
Александър Македонски

Но дори най-отявлените привърженици на модела на демокрацията, такъв, какъвто е съществувал в древна Атина, въпреки механистичното желание за телепортиране във времето, не могат да заобиколят един неин принципен недостатък: технологичната й невъзможност за реализация извън рамките на града-република, с неговия ограничен брой население и териториални размери, което е давало възможност всички пълноправни граждани да се съберат заедно на народно събрание. Още в древния Рим, поради географска отдалеченост, за мнозина римски граждани, разположени далеко от града, както и в периферията на републиката, демократичното участие в управлението се превръща в една нереализуема фикция. Появява се проблемът за мащаба на държавата: население и територия.
Неразривно свързани с идеята за участието на демоса в държавното управление, демократичните републиканци откриват през ХVІІІ в. един приложим вариант за преодоляване на затрудненията от мащаба: институционалното приложение на властта чрез представително управление - практика, заемала твърде малко място дотогава както в демократичната, така и в републиканската теория.
Каква е ситуацията понастоящем, над двеста години по-късно, с реализацията на демократичното управление? Несъмнено както теорията, така и практиката на демократичното управление имат своите

нерешени проблеми

като генезисът на някои от тях е още от времето на древна Атина. Например дори съвременната социална конфликтология не е успяла да създаде експериментално утвърдени матрици за балансиране на интересите на отделните социално разслоени групи, тоест за справяне със социалните конфликти, неизбежни поради многообразните интереси. Както и да изясни дали и доколко политическите партии генерират конфликти, а оттук - до каква степен е уместно те да бъдат изолирани от политическия живот, за да бъде осигурено обществено спокойствие? И не би ли това нарушило основата на самото демократично управление - ето още един въпрос понастоящем без еднозначен отговор. И досега още няма преобладаващо мнение по проблема дали деструктивните сили не превъзхождат хомогенизиращия потенциал в едно голямо и хетерогенно общество, каквито са например САЩ, Китай, Индия, Русия и пр. И все пак, не това са гордиевите възли за първостепенно разсичане.
Основният казус на съвременната практика на демократичното управление е производен на понастоящем глобалния модел на представително управление. Времевият разлом, който съществува между интегралния вектор на социалните очаквания на суверена, от една страна, и от друга, посоката и реалните цели на държавния мениджмънт е интеграл на деструкцията през всеки от квазидемократичните междуизборни периоди. Тоест само в момента на изборите има относително съвпадение между желанията на суверена и ... голите обещания на политическите елити. После те се разминават не толкова количествено, колкото качествено. В условията на нетоталитарна липса на ефективни структури за социална принуда не е възможно върху суверена да бъде наложен изцяло избрания от властприлагащите модел на социално-икономическо развитие. И така по насилствен път демосът изцяло да уеднакви своето социално поведение с диригентската палка на управленския елит. Понеже още през 60-те години на ХVІІІ в. ирландският мислител Едмънд Бърк (1723-1795) ни е оставил забележителното прозрение: "Съхраняването на спокойното ползване на нашите естествени права е голямата и крайната цел на гражданското общество и поради това всички възможни форми на управление са добри само дотолкова, доколкото служат на тази цел, на които те са изцяло подчинени".
Несъмнено и понастоящем, във втората декада на ХХІ в., политическа практика, която не се основава върху удовлетворяването на естествените права и свободи на човека, е

манипулационна структура

чиято единствена цел е лов на гласове за изборните урни. Експлоатирани после за реализация на конюнктурни интереси и/или удовлетворяване на личностни амбиции. Но дори когато изложените предизборни намерения са приложение и производни от демократичната идея, то остава нерешен проблемът с контролирането от страна на суверена на тяхната реализация.
Не думи със символни значения като например "ляво", "дясно", "център", "център-вляво" или "център-вдясно"; в същия арсенал на антиконкретиката са и "радикална левица", "радикална десница" и пр., и т.н. словесни панели за изграждане на манипулационни карцери за съзнанието на демоса, самият той очаква да са в ежедневната практика поне на малцината измежду българските политици, които легитимират емоционална ангажираност с идеята за социално управление. А проблемите с инициираните социални намерения от страна на демоса и трансформирането им в управленски решения и - най-важно - тяхната реализация. И за които политици изборите не са единствено инструмент за докопване до властта през съответния мандат, а същевременно суверенът да е куклата на конци - изпълнител на акция "ДДДДД" - "Демосът да друса демократичната дрънкалка", е само до следващите избори. И после отново и отново, и... С което твърдението, че "демокрацията" в съвременния й вариант дължи съществуването си на своите врагове и критици, е изяснено.
Но в дъното на тунела все пак има светлина и тя не е от насрещен влак. В аванпостовете на философската, социологическа и политическа мисъл, сред уединението на научните кабинети, не е налице вакуум откъм идеи за органична симбиоза между представителното управление и активното участие на демоса в изработването на политиките, които после институциите да реализират. Биха могли например да бъдат

образувани "минидемоси"

всеки от 1000 граждани, избрани чрез жребий, както предлага още през 1989 г. проф. Робърт Дал от Йелския университет в своя класически труд "Демокрацията и нейните критици". Ето как е възможно да бъде елиминирана намесата на групите за влияние, която е обусловена от участието им с финансови ресурси в предизборните кампании на удобни за удовлетворяване на интересите им кандидати. Всеки минидемос би могъл да разисква, в рамките на една година, даден въпрос и после да обявява направения избор. Така всеки основен проблем от обществения дневен ред би бил задача на, но и решаван от различен минидемос. Като всеки минидемос е обслужван чрез телекомуникационни връзки от съответна консултативна комисия.
Ето как е възможно да бъде ликвидирана неравнопоставеността в отношенията държава-общество. Като бъде детронирана доминиращата роля на държавата и държавният мениджмънт бъде прехвърлен изцяло в сферата на услугите спрямо суверена.
Налице е глобална демонстрация на все по-засилващо се желание на гражданите техните демокрации да поемат водеща роля по проблемите на справедливостта и приобщаването. И, което е изворът на социален оптимизъм, породен от житейска зрялост, това желание вече не се предлага в стандартните за ХІХ и ХХ в. пакети от "ляво" и от "дясно". Гражданското общество активно се самоопределя към пряката демокрация, като изборна стратегия за социално присъствие, и де факто приема позицията на испанския мислител Виктор Перес - Диас, че "ако просто съществува, civitas (гражданското общество) не може да продължи да съществува. Необходимо е неговото енергетично присъствие в полето на социалния мениджмънт.
Друг вариант за адаптиране на древногръцката демократична практика към съвременните социални условия е идеята на Роберто Унгер от Харварския факултет по право, за създаването и функционирането на една самообновяваща се институционна структура. И така би било избегнато вредното, според автора на предложението,

редуване на политическа власт

в една демокрация между, в широкия смисъл на думата, консервативните и ориентираните към собствеността сили, от една страна, и социалистическите сили на преразпределението, от друга. Всяка страна, вследствие на обективната необходимост да спечели благоразположението на по-голяма част от електората, е принудена непрекъснато да маневрира, като приеме част от постановките на другата страна. И така контрапродуктивното махало на политическата динамика е станало неизбежно поради своята осигуреност с конституционни структури, закрепващи институционалния ред. Но именно тази нова саморегулираща се институционна структура би извършвала управленски мениджмънт, без да допусне в него партийна модулация в една или друга посока.
В решаването на проблема с осъвременяването на класическата идея за управление на демоса в рамките не на града-държава, а на националната държава, тук, в България, е уместно да бъдат използвани и утвърдени чуждестранни практики. Например публичният контрол върху дейността на Независимата комисия срещу корупцията на Хонконг, или френският пример за управление на здравноосигурителните каси от синдикалисти. Въведен след Втората световна война, по-късно демонтиран от "новите френски демократи". Както е целесъобразно и използването на наши теоретични разработки, каквато например би могла да бъде идеята за прехвърлянето на безотговорното политическо предизборно сладкодумство върху територията на гражданско-правните отношения: с понасяне на материална отговорност, персонална, при неизпълнение на поетите ангажименти, заявени при формулиране на предизборния обществен договор. Понеже въпросът за контрола върху управленската сфера е въпросът на живот и смърт за демокрацията! Опасно е да надценяваме добродетелността на политическите елити. Те са известни с лекотата, с която камуфлират под псевдоангажименти за служене на общото благо собствените си първични теснобюрократични, институционални, организационни интереси или интереси на съответните групи за двупосочен бартер. Които финансират политическите елити, а получават чрез тях реципрочни услуги от законодателната, изпълнителната и съдебна власт. И е глобално установено - България никак не е изключение, че колкото по-малко политическите елити подлежат на публично изследване, публично отсъждане и - като действена санкция - публичен остракизъм, толкова е по-вероятно те да са корумпирани. В противен случай не ни остава нищо друго, освен да прогледнем, след като ни извадят очите.

*Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 496

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 509

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 464

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 553

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 472

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 465

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 422

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 603

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 540

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 546

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ