27 Май 2020сряда13:18 ч.

Учени успяха да изолират бактерията Pseudomonas sp. TDA1 на терен, богато наситен с пластмасови отпадъци

Откриха микроб, който разгражда полиуретан

Германски учени идентифицираха микроб, който може да разгражда някои от химическите градивни частици на полиуретана, съобщи електронното издание МедикълЕкспрес. "Бактерията може да използва тези елементи като основен източник на въглерод, азот и енергия", уточни един от авторите на проучването д-р Херман Хайпипер от Центъра Хелмхолц за изследване на околната среда в Лайпциг. Откритието се смята за важна стъпка към рециклирането на един от най-трудните за разграждане пластмасови продукти.

3,5 милиона тона от пластмасите, произведени в Европа през 2015 г., са продукти от полиуретан. Иизползва се навсякъде - в хладилниците, в строителството, в обувките, в мебелите, но трудно се рециклира в доста енергоемък процес. Полиуретанът е сред полимерите, които не се топят при висока температура. Продуктите от тази пластмаса обикновено се заравят на сметища, след което отделят отровни химикали, някои от които са канцерогенни.

Използването на микроорганизми и гъбички за разграждане на пластмасите на петролна основа в момента е обект на усилено изследване. Досега обаче почти не е имало задълбочени и резултатни проучвания за биоразграждане на полиуретан.

Германският екип успява да изолира бактерията Pseudomonas sp. TDA1 на терен, богато наситен с пластмасови отпадъци, което дава надежда за биоразграждането на пластмасите.

Бактерията е от група, известна с толерантността си към токсични органични съставки, обяснява д-р Кристиян Еберлайн от екипа, открил бактерията. Учените работят в рамките на финансиран от ЕС проект.

Гърция отваря въздушните си граници