29 Март 2024петък01:12 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Павел Веснаков: Нека зрителят прави изводите сам

Трябва да се създават филми като "Денят на бащата", които да накарат хората да се замислят за важни социални проблеми, смята талантливият режисьор

/ брой: 30

автор:Альона Нейкова

visibility 4566

Павел Веснаков е млад български режисьор. Късометражната му лента "Влакове" привлече вниманието на журито на балчишкия кинофорум "В двореца" и взе наградата Jameson на "София филм фест". "Парафиненият принц" получи същите отличия, като прибави към тях и по едно от "Златна роза" и от "Сараево филм фестивал". След неговите режисьорски кинопрочити хората се чувстват различни, но никога не остават безразлични. Историите, които разказва, не само изглеждат като извадени от реалния живот. Те са толкова истински, че дълго не ти дават възможност да поемеш дъх. И те карат да стискаш палци и да правиш всичко възможно нищо подобно да не ти се случва. Ама никога. Такъв е и сериалът "Денят на бащата", който зрителите на БНТ1 и БНТ4 ще гледат от 18 февруари, всеки понеделник и вторник, от 22 ч., с повторения в праймтайма на БНТ2.

"Наградите са бреме"

"В българското кино липсват авторитети"

- Какви хора според вас ще гледат "Денят на бащата", г-н Веснаков?

- Сериалът ще бъде интересен на по-специализирана публика, харесваща повече арт кино и европейски филми. Но всъщност се надявам по-широк кръг хора да проявят интерес и да видят нещо ново, което не сме свикнали да гледаме в национален ефир.

- Как се стигна до този проект? От БНТ ли ви потърсиха или това беше ваша идея?

- Сценаристите - Георги Иванов, Теодора Маркова и Невена Кертова, са развили проекта. Неда Морфова първоначално беше режисьор на сериала, тя ми се обади и ме покани. От телевизията са одобрили тази идея и накрая така се развиха нещата, че сам направих "Денят на бащата". Малко случайно стана всичко, но го усетих като нещо мое.

- Как подбрахте актьорите? Веднага ли си представихте Захари Бахаров в главната роля?

- Да, бях най-големия му фен, исках именно той да изиграе бащата. Хората са свикнали с образа на Захари Бахаров от "Под прикритие", който е много популярен. Беше изключително интересно да го видим в друго амплоа: голямо режисьорско предизвикателство за мен, а за него - актьорско. Иначе за другите роли имаше кастинг, доста дълъг.

- С Патрик Шон Хесън как се сработихте?

- За първи път снимах толкова много с дете. Според мен е важно да се знае, че ролята на това 9-годишно момче е равна по трудност на превъплъщението на Захари Бахаров. Патрик имаше огромни сцени от 5-6 страници, в които родителите му казват, че се развеждат... Няма нищо детско в този образ. Това е роля на момче, което във филма се превръща в зрял човек. И аз третирах Патрик като възрастен - през цялото време. Той работи много сериозно. С него правихме доста дубли, говорихме си за психологията на героя му, отнасях се с него като към актьор, равноправен на всички останали.

- Какво ще остане скрито за зрителите?

- Публиката няма да види онова, което се случва с главния герой в момента, когато свършва историята. Тези белези, които показваме като събития, са нанесени върху 9-годишно дете. Според мен в тях се крие и основното послание на филма: че понякога за това, което вършим пред децата си, и за начина, по който се държим, не си даваме сметка какви катастрофални последствия може да повлече...

Надявам се да има малко повече поле за такива проекти като "Денят на бащата", които са фокусирани върху високо художествени стойности на филма, а не толкова на комерсиалната част. Трябва да се правят филми, които не само да забавляват хората, а и да ги накарат да се замислят за важни социални проблеми.

- За вас казват, че сте режисьор, който дълбае до кръв. Съгласен ли сте с подобни думи? Така ли беше и по време на работата по "Денят на бащата"?

- Трудно мога да дам за себе си някакво определение. Но горе-долу това звучи като нещо, което ми допада. Мисля, че по време на снимките на сериала беше точно така. Историята е разказана в шест части. В началото тръгва постепенно, но към края се стига много навътре... в кръвта.

- Въпреки младостта си, имате доста престижни награди, включително и чуждестранни. Какво означават те за вас като режисьор? Важни ли са?

- Отличията са стимул да се движиш напред и създават у човека хубавото усещане, че това, което прави, има смисъл. Но наградите по-скоро са бреме, поне аз така ги чувствам. Много задължават. След всеки филм, получил признание, очакванията към това, което правиш, се вдигат неимоверно много. Всъщност наградите имат и плюсове, и минуси: от една страна, отключват много врати, получаваш повече възможности за работа, срещаш интересни хора и проекти, но от друга, напрежението, което създават, наистина е невероятно. Просто човек трябва да намери начин да се справи с това нещо.

- Лично вие какви филми обичате да гледате?

- Харесвам по-философското кино, което се вглежда в проблемите, без толкова да се опитва да ги разрешава, а като вид наблюдение, представяне на ситуацията по такъв начин, че зрителите сами да могат да преценят чия страна да вземат. Например има един ирански филм "Раздялата", в който се разпада цяло семейство, но ти съчувстваш на всички герои, защото битката не е между доброто и злото, а между доброто и доброто. Такъв тип драматургия ми допада.

- Тоест, може ли да се каже, че цените творби, в които липсва явната режисьорска оценка и публиката сама трябва да направи определени изводи?

- По принцип това е нещото, което най-много харесвам. И ако сме постигнали поне малко от тази концепция в "Денят на бащата", ще бъда щастлив.

- Ученик сте на Георги Дюлгеров. Какво научихте от него?

- Когато започнах да уча при него, вече бях заснел два филма. Той ми вдъхна голяма увереност, че направеното от мен до момента има стил. Не съм го осъзнавал явно, но благодарение на Георги Дюлгеров повярвах, че притежавам собствен почерк, който със спокойствие мога да продължа да развивам. Това е много ценно. Нещо, което предава на студентите си, е, че всеки има уникален поглед към заобикалящия го свят и трябва да го отстоява, независимо дали прави комерсиален телевизионен проект, личен филм или каквото и да било друго.

- Дебютния си проект снимате с 2000 лв. заем от майка ви, втория - с наградата за първия, за третия 3 години са ви нужни, за да осигурите необходимите средства за лентата. Има ли край това дълго търсене на пари или го приемате като неизбежна част от работата ви?

- Първо, парите, взети от майка ми, съм ги върнал. Сега ми предстои да снимам игрален филм, който поради редица административни причини, за жалост, се забави 4 години и половина, въпреки че финансирането беше спечелено през 2015 г. Надявам се нещата да потръгнат. Не бива да се чака толкова много. Но доста е неприятна тази ситуация, в която почти всеки млад български режисьор е поставен в момента. Затова не бих драматизирал собствената си позиция, защото в подобно положение са и почти всички други, които се занимават с кино у нас.

- Това ли са основните спънки пред българското кино - липсата на финансиране, дългото търсене на нужните средства, принудителното взаимодействие с чуждестранни компании, които да подпомогнат снимките?...

- Най-големият проблем е, че всеки си мисли как всичко произлиза от него. Хората не са достатъчно сплотени. Според мен не достига малко скромност на българските режисьори и автори. Липсва ни смирението. Много обичам, когато хората не се опитват да изпъкват със себе си и постоянно да изтъкват името си. Също така тотално липсват авторитети в българското кино. Връзката с традициите в миналото е много нарушена.

- Замисляли ли сте се дали да не напуснете България и да работите в чужбина?

- Мисля го постоянно. Това е перманентен житейски казус, който стои пред човека. Живеем в страна, където подобни размисли са неизбежни.

- Върху какво работите сега?

- Снимам седми сезон на "Откраднат живот". След няколко седмици ще е премиерата на друг сериал - "Дяволското гърло", на който също съм режисьор. Предстои и излъчването на "Денят на бащата". Така се получи, че и трите проекта, върху които съм работил през последните години, стартират почти едновременно.

- Явно ще се конкурирате със себе си... Колко е по-различна работата ви като режисьор за всяка от тези продукции?

- Няма разлика. Всичко опира до техническите характеристики - колко време имаш за сцената, налагат ли се местения, дали снимаш на терен или на декор... Режисьорската работа е една и съща: човек винаги трябва да влага най-доброто от себе си.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ