19 Април 2024петък19:20 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Снимки Михаела Катеринска

На фокус

Перфоратор срещу валидатор

От билета до кредитната карта или накъде върви таксуването в столичния градски транспорт

/ брой: 142

автор:Деси Велева

visibility 1141

Лесно беше, когато във всяко транспортно средство в София се качвахме с обикновен хартиен билет, щракахме го в перфоратора и отпадаха всякакви съмнения за редовността ни като пътници. Времената обаче се промениха, модернизацията влезе дори и в обществения транспорт на столицата. Вече има няколко начина да се заплати превозен документ. За едни нововъведенията са улеснение, за други - каша. Консерваторите още ползват добрата стара хартия, останалите се доверяват на електронното таксуване. 

Какви са вариантите за потвърждаване на редовността на пътника преди пълното и дългоочаквано въвеждане в експлоатация на всички възможности от интегрираната автоматизирана система за електронно таксуване? Онази система, която струва на общината над 80 милиона лева, но все още не е напълно изградена, няма очертана тарифна политика и не се знае колко в крайна сметка ще струва возенето в автобус. 

Първият вариант си остава хартиеният билет. Единичният все още струва 1,60 лв. и с него се возим колкото време и на каквото разстояние искаме в едно наземно транспортно средство след продупчване в перфоратор. По-евтино излизат картите с 10 талона, купени наведнъж - по 1,20 лв. на пътуване. В метрото цените са същите, на хартия обаче е само документът за еднократно пътуване, който се валидира с баркод. Десет талона се зареждат само в метрото на пластмасова карта и се отчитат при валидиране. 

С хартията - дотук. Следват много видове абонаментни карти на електронен носител, като те могат да са персонализирани и да излизат по-евтино, и неперсонализирани - по-скъпи. Онези, които не са със снимка и име, могат да се ползват от различни хора. Дневната е 4 лева, тридневната - 10 лева, месечната за една линия наземен транспорт - 28 лева, тримесечната - 156 лева, а шестмесечната - 306 лева. Персонализираните са в повече варианти - наземните за една линия и за метро за един месец са 43 лева. Има и годишна карта за всички линии на цена от 365 лева. 17 вида са картите с преференции за ученици, 7 вида - за хора с увреждания, 7 вида - за пенсионери. 

Всичко дотук може да отпадне, когато изцяло се внедри появилата се преди три месеца пластмасова карта, наречена "София сити карт". Тя е част от новата електронна тикет система и се купува онлайн през нов уеб портал. Първо се изисква регистрация, после се прави заявка и едва след това се взема от пункт за продажба на Центъра на градска мобилност. Картата ще се появи в профила в приложението и там може да се зарежда и плаща онлайн. Порталът обаче не обработва досегашните сини смарт карти. 

По стара българска традиция издаването на тези карти в началото забуксува. Оказа се, че само в 24 пункта може да се получат пластиките. Докато едни столичани обикалят от будка на будка, други се редят на опашки наред с всички клиенти, които чакат за друга услуга. Често след 30-минутно чакане се оказва, че точно този пункт не издава карти... 

Карта за еднократно пътуване за метрото и наземния транспорт от 1,60 лв. може да се купи и онлайн през приложението MPASS. То също изисква регистрация, след което се избира една от възможностите - дневна карта, карта за еднократно пътуване с метро и карта за еднократно пътуване с наземен транспорт. След това се подбира начинът на плащане и след потвърждение се получава превозния документ със защитен QR код на личния телефон. Електронният билет важи в рамките на деня на купуването му и има валидност от 90 минути, които започват да текат след валидирането му в превозното средство или на бариерата на метрото. Жалбите и за този вид услуга не са малко - най-често има проблем с валидирането на получения код. 

Най-новата услуга на ЦГМ PAY-AS-YOU-GO е с директно плащане с кредитна или дебитна карта "Виза" или "Мастъркард", които се валидират безконтактно на всички електронни устройства в градския транспорт. Тегленето на парите от направеното пътуване се извършва на следващия ден, като всички валидации за деня се сумират и от картата се извършва еднократно плащане за цялата натрупана сума. При проверка от контрольор картата се доближава до неговото устройство, което трябва да отчете валидацията. Не е възможно обаче с една карта да се плати пътуване на двама или повече човека. 

Фалове имаше и при тази система. Много хора се оплакаха, че независимо от броя на пътуванията на ден не им се изтеглят 4 лева, колкото струва една дневна карта, а всяко пътуване се отчита отделно и се пресмята по 1,60 лв. Така се натрупват по-големи сметки от очакваното. Според някои пътници пари се теглят от картата дори и след доближаването ѝ до устройството на контрольора. Най-масовото недоволство е от хора, чиито карти се обявяват за невалидни и не се приемат от валидаторите. Близо два месеца бяха нужни на общината, за да отчете пропуските и наскоро се прие въвеждането на еднодневна карта с агрегация. Това ще рече, че вече всички плащания, които пътникът е направил с банковата си карта до полунощ на съответния ден, се оформят като еднодневна карта за всички линии - т.е. вече ще плаща по 4 лева на ден независимо от пътуванията. 

Столичани все още имат избор как да плащат пътуванията си и простият хартиен билет не е пенсиониран напълно. Мнозина приемат новите технологии с отпор, особено когато те са свързани с неуспешно въвеждане, пропуски и грешки в системата. Най-парадоксалното е, че модерните устройства и начини за валидиране не се възприемат еднозначно и от шофьори, ватмани, продавачи в пунктовете на ЦГМ. Те вече са установили дефицитите им и затова пътниците често участват в следните разговори и коментари:

"- Служителката на гишето ми вика:

- Защо купувате билети през тая система, като не работи? Иначе таксуването става на момента. Там грешка няма!"

"- Устройствата в превозните средства не четат QR кода. Закупих го в трамвай и дори след 20 минути не го разчете. След като не беше валидиран, опитах същия код в автобус. Шофьорът учтиво ми каза, че не работят тия онлайн глупости."

"- На метростанция "Сливница" днес в 12,30 часа за пореден път скенерите не реагираха на QR кода и продавачката не искаше да отвори "вратата", въпреки че ѝ представих билета. Даде ми акъл следващия път да купя от нея обикновен билет."

След като самите служители не вярват в нововъведенията, как общината очаква пътниците да им се доверят?

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ