28 Март 2024четвъртък21:33 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Петър Мутафчиев: Гражданите ще платят цената на тол системата

Тя ще заработи неефективно, няма да бъдат събрани обещаните 1 млрд. лв., твърди бившият транспортен министър и председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура

/ брой: 13

автор:Мая Йовановска

visibility 1872

- След последната среща на превозвачите с премиера за тол системата бе договорено намаляване на таксите и обхвата на платените пътища за тежките превозни средства. Какво ще произтече от това, господин Мутафчиев?

- Неефективна система за събиране на средства за пътищата. Ние предупреждавахме експертно неведнъж правителството, че по този начин системата няма да заработи ефективно. Че тя няма да постигне нито една основна цел. Първоначално целта беше да се осигурят необходимите средства за ремонт и поддръжка на пътната мрежа, което да гарантира качествена пътна мрежа и да помогне за подобряване на безопасността на движението. Както и да има справедлива система за събиране на средствата - т.е. който руши пътищата и пътува повече, да плаща повече. Също да се обложат с нормална такса и транзитно преминаващите през България. С последното споразумение нито една от тези цели няма да бъде постигната. В момента от гражданите, които са на винетна система, държавата събира около 300 млн. лв., а от тежкотоварните моторни превозни средства - около 100 млн. лв. Със сега определената такса се очаква приходите да бъдат около 450 млн. лв., т.е. няма да се достигнат тези 1 млрд. лв. приходи, за които предварително се говореше. И средствата ще бъдат недостатъчни. Освен това всички транзитно преминаващи ще плащат най-ниската такса в Европа. Има и още един въпрос - колко ще плащат тежкотоварните превозни средства, които могат да товарят до 20 тона и пътуват по втори, трети и четвърти клас пътища. Явно те няма да плащат никаква такса. 

- Таксите, които се предлагат, са разчетите на бизнеса. Същевременно държавата поръча на Световната банка да направи изчисления.

- Има два договора със СБ. Първият - да се разработят варианти за тол система, като моделът й предварително беше подготвен от МРРБ. СБ направи ясни прогнози за три варианта. Единият за 1,2 млрд. лв., които да бъдат събрани, вторият - за 750 млн. лв., и третият - за около 450 млн. лв. годишно. Като за леките автомобили системата остава винетна, а тол системата да се въведе на 83% от пътната мрежа за превозните средства над 3,5 тона. Втори договор беше сключен, за да се обясни по какъв начин ще се събират средствата и какви да бъдат тарифите. След последното споразумение на Борисов с бизнеса излиза, че цялата тази експертиза на СБ не им е необходима. Че тя, според анализите на превозвачите, не е вярна. И че таксите могат да бъдат много по-ниски. Прогнозите на СБ бяха за такси от минимум 23-25 ст. на км до 39 ст., а имаше за определени случаи по 80-90 ст. на км. Става въпрос за огромна разлика. СБ каза една истина. И тя е, че такъв тип смесена система като нашата ще има разход от 20% от общия приход. Това излезе вярно. Лошото е, че държавата не поема своя ангажимент да събира данните чрез тол управлението, а го възложи на четири фирми. Те ще отчитат и контролират колко км е изминало всяко превозно средство и за това ще получават около 15% от приходите. Една голяма сума се хвърля за посредническа дейност. Това е абсурдна система. Тя пътища ли ще строи или ще създава комисиони? Да кажат какво целяха.

- Май влизаме в един пълен хаос? 

- Хаосът става още по-голям, ако се зададе въпросът с какви средства ще се ремонтират втори, трети и четвърти клас пътна мрежа.

- За тежките превозни средства преминаването по тях ще е безплатно, много от тях може да предпочетат да пътуват именно по тези пътища, а най-много ги повреждат.

- Логиката е такава, защото по-голямата част от тези пътища навремето са строени с по-малка товароемкост. Те могат да издържат на по-малко натоварване, на по-малък тонаж на камиона.

- Защо се пускат тежки камиони по пътища, които не могат да ги издържат?

- Това е проблем на контрола. Всяко превозно средство, което е претоварено, трябва да плаща допълнително, защото поврежда пътищата. Когато на границата се констатира претоварен камион, за това се заплаща по тарифа. Интересно е как това се контролира вътре в страната и колко са наложените глоби. Нека да се сравнят допълнителните средства, събрани на границата и вътре в страната. Контролът е занижен. Вероятно има и определени корупционни практики, които не дават възможност да се извършва този контрол и да се събират допълнителни средства.

- Какви са практиките за финансиране на тези пътища?

- По принцип това са средства, които се отпускат от бюджета на база събирания акциз от горивата. Как стоят нещата у нас. Досега се отпускаха средства от бюджета. В България акцизът е най-ниският в ЕС. Достигнахме това ниво през 2007 г. Оттогава акцизът не е вдиган. Същевременно цените на горивата у нас са същите както и в държави, където акцизът е много по-висок. Къде са тези около 15% разлика? Ако държавата си събира тези пари и има сериозен контрол върху ценообразуването и диалог с компаниите, които произвеждат и търгуват с горива, ще имаме още от 750 до 900 млн. лв. годишно. А тол системата е необходима за друго. Не само една справедлива система за изминати километри, но тя трябва да дава възможност за определени участъци, където искаме да има скоростни, първокласни и транзитни пътища, да може да се ползва и публично-частното партньорство. Т.е. средства на компании, които да построят и да поддържат тези пътища, но те да бъдат не за сметка на данъците на хората, а чрез таксите. И тогава тези такси няма да са големи, ще бъдат разходо ориентирани спрямо услугата. 

- Гражданите чрез винетките ще плащат за много по-голям обем пътища отколкото камионите и автобусите. А един от аргументите за въвеждане на тол системата беше, че който руши най-много, ще плаща най-много.

- Хората с леките коли плащат за всички пътища от републиканската мрежа - около 20 хил. км. Винетка не се плаща за четвърти клас пътища. Те се издържат от общините и са в най-лошо състояние. Таксите, които ще плащат тежкотоварните превозни средства, извършващи услуги за превоз на товари и пътници, пак ще дойдат от крайния потребител. Тези пари ще дойдат авансово от фирмите, но в крайна сметка ще бъдат платени от всички нас, които ползваме услугите им. Дали чрез цената на превоза примерно от София до Пловдив, или чрез цената на хляба при превоза му от едно място до друго, това ще повлияе върху цената на услугата. И тези средства ще дойдат пак от нас.

- Самите фирми заявиха, че цената на тол системата ще я платят гражданите.

- Това е истината. Има и друг въпрос - липсата на справедливост. Когато говориш, че правиш една система справедлива, трябва да се предвидят всички тези елементи. Включително социалният, че в края от цялата тази система са натоварени гражданите. Трябваше да се прецени кое е допустимо. Колко средства ще са необходими. Как да се направи - дали през горивата или чрез подобни смесени системи. И максимално да се икономисат средства за поддръжката на тази система. Безотговорно е да се вземат милиони от джоба на данъкоплатците. Първо се правят анализи и баланси и после се тръгва към реализация. Трябваше тол системата да се наложи на една част от пътищата, но да се направи по най-приемливия начин, с най-малко средства. Да се тръгне от най-малките цени. И да се види докъде те могат да нараснат. Колко средства ще са ни необходими за поддръжка на магистралите и първокласните пътища. По какъв начин ще се регулират процесите между МПС, които се движат само в страната, и транзитно преминаващите. И тогава да се върви към надграждане на тази система. Да се реши какво се прави с горивата и каква част от бюджета ще бъде отделена на база прихода от акциза. По какъв начин се обръщаме към четвъртокласната пътна мрежа. Това е голямата грешка, която се допусна. Но тя вече е направена и трудно ще се поправи.

- Беше избран изпълнител, но параметрите неколкократно се променяха. Този изпълнител сигурно е станал луд, а и чисто документално как се уреждат тези промени?

- Първоначално от правителството, когато казахме, че изграждането на системата ще струва 200 млн. лв., заявяваха - ние няма да дадем тези пари от бюджета сега. Фирмата ще изгради системата със собствени средства и 4 г. от събраните пари от винетки и тол такси ще се изплаща на изпълнителя. Изведнъж излезе, че по системата въобще не се работи, докато не започнаха да плащат. Само през 2019 г. правителството отпусна 140 млн. лв. за изграждане на системата. Попитах защо се плаща, след като обещаха, че бюджетът няма да дава пари предварително. Отговорът от тол управлението бе, че никога не е имало такива условия в договора. Ако не е имало, кой излъга българските граждани. По-големият проблем е, че тази система ще гълта годишно пак толкова средства. 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ