Заради пакета "Мобилност"
С 1,5 млрд. евро се свива бизнесът на превозвачите
/ брой: 195
С 1,5 млрд. евро ще се свие бизнесът на българските компании за международни товарни превози до 2023 г., ако пакетът "Мобилност" бъде прие в пълния му обем. Това показва оценка на KPMG на ефекта от готвените промени. Преговорите по пакета в момента вървят между ЕК, европарламента и Съвета на ЕС, каза вчера министърът на транспорта Росен Желязков.
В момента секторът е оценен на над 2,8 млрд. евро, или 6% от БВП, ако промените бъдат приети, той се свива на 1,3 млрд. Очаква се преустановените или релокираните бизнеси да са над 1 млрд. евро, или компании, които държат 36% от камионите, ще преустановят или ще преместят бизнеса си п`о в центъра на Европа.
Със 155 млн. евро ще се увеличат плащанията за гориво, заради изискването за връщането на камионите на 4 седмици празни в страната, в която са регистрирани. 53% от българските камиони, които извършват превози в страните в ЕС, ще се връщат празни, а това ще увеличи емисиите въглероден двуокис с 88,5 т, което е 3% ръст на емисиите от превозни средства на компаниите за международни превози. Разходите за хотел са изчислени на 119 млн. евро, а за паркинг за камионите - на 24 млн. евро. Пропуснатите ползи са изчислени на 509 млн.
14 000 служители на транспортни компании ще бъдат засегнати от промените. Статистиката показва, че около 12 700 компании от България предоставят сухопътен международен транспорт. 75 на сто от тях са с до 5 камиона, т.е. малки фирми. Заетите в сектора са 42 500 с около 1750 евро средна заплата. Общо 25 800 са българските камиони, които са оперирали в Европа през 2018 г. и тяхната средна възраст е 3 г., за разлика от тези в Европа, които са средно на 11 г., посочиха анализаторите.