25 Април 2024четвъртък12:20 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Райнхард Думзер:

Само държавата може да осигури добро образование за всички

Не е нужно да си социалист, за да се притесняваш от неолибералната политика на ГЕРБ, казва почетният председател на Международния социалдемократически интернационал на образованието, лидер на Сдружението на учителите в Австрия

/ брой: 167

автор:Велиана Христова

visibility 852

"Никоя фирма няма да дойде тук заради магистралите, би дошла заради квалифицирана работна ръка"

- Защо избрахте България за домакин на конгреса на Международния интернационал по образованието?
- А защо не? България е пълноправен член на Европейския съюз и Българската социалистическата партия е много уважаван член на Социалистиеския интернационал.
- А защо дойдохте тук точно с тази тема - "Образованието срещу бедността"?
- Защото в България - една европейска държава, големи групи хора в последните две години започнаха да живеят на ръба на мизерията. Искаме да обърнем внимание на правителствата в Европа и на Европарламента върху този факт. Защото тези бедни хора нямат шанс да се образоват добре, а държавата не инвестира достатъчно за образованието като цяло. Искаме да кажем на правителствата в нашите страни, че не бива да подкрепят политиката на българското правителство, довела до такива тревожни факти.
- Не доведе ли кризата навсякъде в Европа до намаляване на разходите за образование?
- Навсякъде, където има консервативни правителства, наблюдаваме увеличаване на натиска за пестене на средства от образованието. Това се забелязва в България в големи мащаби. Познавам България доста добре, следя какво се случва. Мога да кажа например, че проектът за промени в Закона за висшето образование, предложен от правителството, макар да се опитват сега да го поправят, е точно в тази посока - на практика той е стъпка към отказване на държавата от ангажиментите й към образованието. На университетите се казва: даваме ви автономия, за да се самоунищожите.
- На конгреса казахте, че премиерът Борисов иска да накара вузовете да проституират, като си определят сами цената, без никой да ги контролира.
- Не трябва да се позволява такъв закон да бъде приет. Защото той ще засили приватизацията на университетите и възможността да се продават, което наистина ми прилича на проституция в образованието. Това не бива да се случва, защото са ни известни примери в Швейцария, където някои университети направо продават академични степени. С този закон България няма да стигне до успех в образованието, напротив - той ще намали качеството на обучението. Ако парламентът приеме тези поправки, той ще покаже, че явно дава приоритет не на образованието на младежта, а на абдикирането на правителството от отговорността му да гарантира на населението достъп до качествено образование.
Познат ми е още един пример от България - миналата година, когато ставаше дума за бюджета за 2011 г., Борисов каза, че трябва да се спестява от БАН. Аз съм особено засегнат, защото той намеси Австрия, твърдейки, че и в Австрия ние пестим от нашата академия на науките. Искам да ви уверя, че това изобщо не е вярно, напротив - има ръст на субсидиите за Австрийската академия на науките.
- Това за Австрия го твърдеше просветният министър, не Борисов.
- Моля ви като журналисти да внимавате, когато слушате изказванията на премиера и министрите му и поне понякога лично да се осведомявате дали това, което те твърдят, е истина.
- Може ли да има ляво и дясно в образованието?
- Има дясна (консервативна) и лява политика за образованието. Всяка политическа сила развива някаква образователна политика, но в зависимост от политическите интереси има големи разлики между отделните групи. Не е нужно да си социалист, за да се притесняваш от неолибералните тенденции, които се забелязват при консервативните правителства, каквото е и вашето в момента. Техните политики ощетяват мнозинството от населението. Факт е, че навсякъде десните, консервативните правителства оттеглят държавата от образованието, грижат се да осигурят условия за образоване на хората на едрия капитал и да запазят системата, под която всъщност разбират самите себе си. Крият това зад думата "автономия" - т.е. оправяйте се, както можете. Освен това, консервативните правителства по принцип имат голям интерес от възможно най-много необразовани членове на обществото, за да могат да гарантират на капитала възможно най-евтина работна ръка. И още - дясната политика по принцип съществува чрез търсене на врага. А ние като демократи социалисти казваме: трябва да се инвестира в образованието, да се дава равен шанс и равен достъп до знание на всички членове на обществото, за да може икономиката да се развива чрез повече качествени специалисти в полза на хората и на държавата.
- Има ли "работа" за вашето сдружение в Австрия, където нещата седят доста по-добре, отколкото в България?
- Винаги може да се желае нещо по-добро. На конгреса чух от синдикатите ви, че България била единствената страна с безплатни учебници до VII клас, но това не е вярно. В Австрия например учебниците до ХII клас са безплатни, и то от 40 години насам. Нашата организация има 20 000 членове, учители. Ролята ни е да бъдем гузната съвест в рамките на социалистическата партия, непрекъснато да обръщаме внимание на образователната политика и да отправяме сериозна критика срещу евентуална консервативна образователна политика. Настояваме дори в най-малките общини да има възможно най-лесен и бърз достъп до образование. Което обаче изисква повече усилия и повече финанси.
- У нас разходите за училищата с малко ученици и в малките селища станаха причина да се закриват училища.
- Доколкото съм информиран, в България има нещо, което направо провокира отпадането на ученици и силния спад в знанията, който бележат българчетата в международното изследване PISA. В България бюджетът за образование бе прехвърлен от държавата на регионално ниво и се изчислява на ученик. Такова прехвърляне на бюджета за образование, от една страна, облагодетелства градовете, обаче задължително води до затваряне на училища в малките селища. Така че никой да не се чуди, ако някои групи от населението развиват нагласата "Взехте ми училището, няма да ходя да уча, ще се махна". Защо един млад човек да остане в България, ако в родното му село няма училище за децата му; няма дори пощенски клон, откъдето да изпрати писмо; най-близкото полицейско управление никой не знае на колко точно километра е, поради което и престъпността се увеличава? Защо един млад лекар трябва да отиде точно в такава община и там да отвори кабинет?
- Има ли връзка между финансирането на образованието и резултатите? България е първа в ЕС по процент на зле обучените ученици и първа по спад на инвестициите за образование.
- Необходимо е България да напарви точна преценка какво означава да се инвестира в образованието с днешна дата. Давам един пример - когато през 70-те години на власт в Австрия дойде Крайски, той завари заплати на един учител 1000 шилинга. Неговият проект бе: всичко ще направя учителите да получават 4 пъти повече. Разбира се, с увеличаването на заплатите учителите започнаха да плащат и по-високи данъци. Той обаче с това отключи желание у младите хора да изберат учителската професия, защото те видяха за какви заплати става дума. Не съм българин, но мисля, че би трябвало министър-председателят да бъде въвличан точно в такива дискусии - какво трябва да се направи, ако иска в страната да има добро образование. А трябва да се направи едно - да се инвестира повече. Ако той това не го прави, значи хората в България не го инересуват, интересува го да запази системата - за себе си. Единствено държавата може да осигури доброто масово образование за всички. Частното образование може да осигури много добри неща за ограничен кръг от хора.
- Не е ли добре все пак да се дадат парите за магистрали, какъвто е приоритетът на Борисов, за да дойдат тук инвеститори и страната да има полза?
- Може би е толкова спешно да се строят магистрали, за да може българската интелигенция да напусне страната още по-бързо. Това в рамките на шегата. Но ако говорим сериозно, по-информираните хора знаят, че строенето на магистрали иска много пари, обаче не помага особено за трудовата заетост. Някои хора ще получат работа по строенето на магистралата, но самият строеж струва много пари и ако тези пари се вземат от образованието, следва да се замислим до каква степен образованието е важно за правителството. Нито една фабрика или фирма няма да дойде в България да инвестира само защото тук има магистрали. Фирмите имат нужда от възможно най-квалифицирани хора, които не само могат да участват в работния процес, но имат и креативно мислене и могат да допринесат за по-нататъшното развитие на тези фирми. Само при такива условия фирмите ще дойдат да инвестират в България.
- На конгреса се говори много за изтичането на млади умове от България на Запад. Полза от това имат младите хора на България или западните страни? 
- След като в една държава голяма част от населението непрекъснато търси реализация извън държавата, а правителството се отказва от отговорността си да осигурява и да инвестира в образованието и науката, това означава, че правителството се отказва да работи за последващото развитие на България като държава.

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 157

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 165

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 200

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 149

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 166

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 164

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 149

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 147

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 157

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ