24 Април 2024сряда17:42 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Петър Бунев:

След изборите 2000 от БДЖ отиват на улицата

Приватизацията на товарните превози се прави с пълната изолация на синдикатите, казва председателят на СЖБ към КНСБ

/ брой: 207

автор:Мая Йовановска

visibility 1063

ПЕТЪР БУНЕВ е роден през 1965 г. Завършил е технология и организация на железопътния транспорт във ВВТУ "Тодор Каблешков". Има и магистратура по икономика. Започнал е работа в БДЖ през 1987 г. като ръководител движение. Бунев е председател на Синдиката на жележничарите в България от 2006 г. Още през миналата година той алармира за готвените съкращения на работещите в железницата, обвързани с чакания от Световната банка заем от 600 млн. лв., както и за "реформата", която се готвят да осъществят в жп транспорта управляващите у нас.

Цитати:
"Готвят се да направят от железницата атракцион"
"В БДЖ се извършва пълна чистка на професионалистите"
"Заради икономии до края на годината в движение ще останат около 1/3 от необходимите вагони"


- Господин Бунев, нали имаше предупредителна стачка през пролетта и постигнахте споразумение с управляващите? Защо сега се готвите за нови протести?
- В последните месеци нещата в железницата започнаха доста да понамирисват и докато умните се наумуват, лудите се налудуваха.
Доста съм притеснен за това, което се случва като цяло в железниците. Вече втора година не мога да разбера какви са реформите и какви са целите на тези реформи. Стъпките, които се предприемат досега, са точни и поседователни и те водят към спирането или свиването на железницата до такива размери, че тя да се превърне в един атракцион, а не да бъде работещо транспортно предприятие.
В момента в БДЖ се извършва пълна чистка на професионалистите. Тук сега почти няма хора, които са от кариерата, които са работили в железопътния транспорт. Привнесоха се външни хора, които нямат никаква представа къде работят. Те може да са специалисти в някаква друга област, но от железопътен транспорт не разбират и нека да отидат да управляват други дейности. Не може да управляваш и оптимизираш един процес, който не познаваш. Те дори не познават нормативните документи. Има правила, има правилници, с които те не са наясно.
- А как върви намаляването на работниците?
- За да просперира една компания, много е важен човешкият фактор. Активите са важни, но без хората... За да се движат пътническите влакове в България по този график, който съществува, са необходими около 530 вагона. В момента са останали около 310, които се движат. А до края на годината, защото в ремонта нищо не се случва заради икономии, ще останат около 160-170 вагона, което е около 1/3 от необходимите. Всеки може да си направи извода дали ще може да се движат влаковете.
- Нали наскоро бе обявено, че БДЖ има излишни 11 000 вагона и 200 локомотива, от които може да вземе 50 млн. лв.
- Това, че има излишни... В товарните превози и в пътническите бяха прехвърлени локомотиви, а друга част - 200 локомотива, останаха в холдинга за продажба. Тези, които бяха прехвърлени в пътническите превози, не са годни за експлоатация. Те не са годни да се движат по железопътната мрежа.
- А движат ли се?
- Движат се. Това е голям риск. Само в последните месеци изгоряха 5-6 локомотива. Някой ще потърси ли отговорност защо са изгорели тези локомотиви и колко са загубите от това? Нищо такова не се случва. Някой ще отговори ли защо локомотивите, които и в момента се движат, са с просрочени пробези? Ако един локомотив от ремонт до ремонт трябва да измине 200 хил. километра, то сега има такива, които са минали по 400 хил. километра без ремонт. А това води до рискове. Фактите говорят, че сценарият, който се готви за железниците, не е добър. Освен това има приета една програма заради заема от Световната банка, в която се говори за намаляване на железния път с 1000 километра, което влиза в противоречие с европейската политика. Готви се от 13 хил. работещи в железниците да останат 6500 до 2020 г.
- Обявената готовност за протести само предупреждение към управляващите ли е или наистина се готвите за ефективни стачни действия?
- Винаги сме били отворени, винаги сме били за диалога. И най-лошият мир е по-добър от войната. Но на този етап никой от управляващите не ни дава основания да мислим, че има готовност да седнем на масата и да говорим професионално. Всъщност няма как с мениджърите от БДЖ да се говори професионално, защото те не са професионалсти. Как да говориш с човек, който като чуе думата калотка, не може да разбере за какво става въпрос. Налице е голямо разминаване.
- Ще искате ли среща с управляващите?
- Подготвяме писмо с искане за среща с финансовия министър Симеон Дянков и с транспортния Ивайло Московски. Търсим диалог, но ако това не стане, не виждаме друг ход освен протести. И ако продължат така нещата, този път ще има реална стачка, а не предупредителна, както беше през март. В момента ръководството мълчи и не обявява истинските намерения за това, което възнамерява да прави с железниците. Изчакват да минат изборите. Но вече е ясно, че веднага след тях ще бъдат уволнени 2000 души от БДЖ. Явно заради това не се водят и преговори за колективен трудов договор (КТД). Нарушава се и Кодексът на труда. Ние настояваме да започнат преговори за КТД и те да бъдат завършени до 10 октомври. При добра воля колективен трудов договор може да се подпише за един месец.
В Национална компания "Железопътна инфраструктора" формално законът е спазен, защото в началото на август е започнала процедура по преговори, но те са стопирани. Искаме също Министерството на финансите незабавно да изпълни решението на Народното събрание да бъдат отпуснати 140 млн. лв. държавна помощ за БДЖ.
- Вчера министър Московски съобщи, че вече е решено държавното предприятие "БДЖ - товарни превози" да се приватизира. Даже се канят да наемат консултант, а е ясно, че това е печелившата дейност в БДЖ.
- За приватизацията научихме от медиите. А има подписан меморандум, в който е записано, че когато се предприемат подобни стъпки, ще бъдат направени консултации със синдикатите. С нас такива консултации не са правени. А в БДЖ освен заповеди за консултанти друго не се прави. В БДЖ ремонти не се правят. Господин Недев също беше консултант на БДЖ, а после стана изпълнителен директор.
- Какво ще се случи със железницата, като бъдат продадени товарните превози?
- Товарните превози са гръбнакът на железницата. Освен тяхната продажба се готви и промяна на инфраструктурните такси. И така ще бъдат намалени инфраструктурните такси за товарните превози и ще бъдат повишени тези на пътническите. Стане ли факт това постановление на МС, товарните превози моментално излизат на печалба. Всъщност загубата на товарните превози беше единствено и само заради кризата.
- Каква тогава ще бъде съдбата на пътническите превози, които по презумпция са губещи?
- С продажбата на товарните превози и новите такси тежестта ще се прехвърли в пътническите и те ще продъжат да се влошават. А държавата няма да даде пари за инвестиции. Бъдещето им не е добро.
- Каква част от работещите са готови да се включат в протеста?
- Все още всички работещи в железниците не са усетили напълно какво им предстои. Затова искаме среща с министъра, за да се разясни наистина какво предстои. Колко хора ще бъдат съкратени до края на годината? Нека кажат. Нарушени са договореностите, постигнати в меморандума, и работодателите едностранно продължават действия за закриване и извеждане на дейности извън структурите на железопътните предприятия. До седмица или две дейността по охраната ще бъде дадена на частна фирма, а хората ще бъдат съкратени. Почистването също ще се даде на частна фирма, с което разходите не намаляват, а спечелилата фирма ще се обогати за сметка БДЖ и на хората, които ще минат на минимална заплата. Вече са извършени съкращения на хора от тези дейности, а в близките седмици съкратените ще станат много повече. Има слухове, че превозната дейност и билетоиздаването също ще бъдат изведени извън железопътните дружества. Бедната железница ще направи още някой милионер.

Ако промените минат, ще има помощи за фермерите

автор:Дума

visibility 351

/ брой: 78

АЯР даде постфактум лиценз за горивото на "Уестингхаус"

автор:Дума

visibility 367

/ брой: 78

Евтиният роуминг остава поне до 2032 г.

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 78

ЕП узакони правото на ремонт след края на гаранцията

автор:Дума

visibility 358

/ брой: 78

Великобритания гони бежанците в Руанда

автор:Дума

visibility 292

/ брой: 78

200 мощни земетресения в Тайван за 12 часа

автор:Дума

visibility 460

/ брой: 78

Учителите в Белгия искат по-голям бюджет

автор:Дума

visibility 315

/ брой: 78

Китай насърчава ядрената енергетика

автор:Дума

visibility 282

/ брой: 78

Марионетка на задкулисието

автор:Александър Симов

visibility 376

/ брой: 78

Новите реалности

visibility 286

/ брой: 78

За БСП честно и откровено

visibility 389

/ брой: 78

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ