26 Април 2024петък02:07 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Новият участък на третата линия на метрото ще минава през кв. “Слатина” и ще стига до Окръжна болница

На фокус

За новото и старото метро

Успоредно с ремонта на току-що тръгналата подземна железница, Столичната община започна да търси изпълнител на строежа на следващото й разклонение

/ брой: 23

автор:Деси Велева

visibility 786

Новото метро на София вече не е толкова ново. Не само защото е в експлоатация от няколко месеца и плочниците му са протъркани от краката на хиляди пътници, но и защото взе да се чупи. Първо започнаха да се развалят ескалатори, след това протече метростанция, а последната авария разби всякакви митове на все още наивни столичани, че у нас е възможно качествено строителство. Някакви 5 милиметра отклонение на релсите срутиха последните надежди, че поне в изграждането на стратегически обекти срещу баснословни суми се влагат повече разум, отговорност и контрол. Това дребно, минимално и уловимо само за апаратура издигане на настилката в подземните тунели от третия метродиаметър разклати до опасни граници доверието във властта. 

И въпреки фактите, въпреки доказателствата за зле свършена работа и липсващ надзор, управляващите отказаха да признаят каквато и да е вина и да паднат по гръб. Също като котките кметът Йорданка Фандъкова се възползва от деветте си живота на ул. "Московска" 33 и продължава достолепно да се изтяга в топлото си кресло, вярвайки в някаква фантомна безкрайност на числото девет. В резултат на нейната и на приближените й самонадеяност научихме, че в затварянето на част от наскоро откритото метро няма нищо страшно, разбиването на як бетон сантиметър по сантиметър не е необичайно, а липсата на яснота и краен срок за завършване на ремонта са подробности. 

През последните десетина дни от обясненията на управляващите разбрахме и за малко неизпипани геоложки доклади, за пясъчни лещи, водни стълбове, воден натиск, плаващи пясъци, сондажи, но не и за истинските причини и виновници, довели до компрометирането на гордостта на управляващите столицата. Също така научихме, че София е тормозена от прекалено сурови природни бедствия, като например Перловската вадичка, които се опитват да подкопаят не само скъпия и здрав тунел, но и бетонираната също толкова здраво власт, която отказва да се даде на едно петмилиметрово отклонение. То може да обърне цял метровлак, но не и вагона, в който се вози Фандъкова. 

Обструкциите около третата линия на метрото не са от вчера. Строителството му тръгна през 2016 г. с обещанието, че първият участък ще е готов до август 2019 г. Откриването му обаче бе отложено с шест месеца заради нуждата от допълнителни тестове. Фeвpyapи 2020 г. отново бе злощастен и наложи нуждата от още тестове през следващите три месеца. И този график не бе спазен заради епидемията. И така дойде август 2020 г., който уж донесе късмет. Той обаче продължи едва до този януари и бе ознаменуван от голямата пробойна. 

А нещата изглеждаха толкова позитивни на официалното прерязване на лентата на третата линия! Тогава министърът на транспорта Росен Желязков заяви: "Отсечката е изключително важна.  Това е една прекрасна инфраструктура, която осигурява не само удобство, но и сигурност". Е, сигурността я видяхме. 

Незабравими остават и словата на премиера Бойко Борисов, според когото нашето метро е най-красивото и най-евтиното в Европа. "Строим еднакво качествено както в Европа, но за много по-ниска цена", написа в поздравлението си във фейсбук министър-председателят. Кой ли го подведе тогава така да се изложи...

И като стана дума за пари, друго важно нещо, което трябва да се припомни, е именно осигурените близо 400 милиона лева. Или по 40 милиона на километър. Пари, раздадени на изпълнители, подизпълнители, надзорници и прочие фирми, с идеята, че срещу гигантските средства трябва да се осигури качество. Но явно, когато две трети от финансите идват от европейския джоб, небрежността и безхаберието вземат невиждани върхове. 

На фона на фрапантния провал управляващите побързаха да обявят началото на следващия стратегически проект - строежа на поредната отсечка на новото метро - от ул. "Шипка" през кв. "Слатина", зала "Арена Армеец" и бул. "Цариградско шосе" до Окръжна болница. Тя е отклонение на третата линия, а обществената поръчка за избор на изпълнител вече е в ход. Общата дължина на трасето е 5666 метра, а по него ще има шест метростанции. Първоначалният проект предвиждаше да са седем, но едната отпадна, а последната бе леко изменена. Така сега първата ще бъде на кръстовището на ул. "Гео Милев" и ул. "Черковна", втората - на кръстовището на ул. "Гео Милев" и ул. "Николай Коперник", следващата - на кръстовището на ул. "Гео Милев" и ул. "Слатинска". Кръстовището на бул. "Асен Йорданов" и бул. "Шипченски проход" ще е място за четвъртата станция, а петата ще бъде при зала "Арена Армеец". На последната - при бул. "Цариградско шосе", ще има и подземен двуетажен паркинг за 230 автомобила. За участъка ще се използва, освен тунелно-пробивна машина, и новият австрийски тунелен метод - същият, който бе приложен при изкопаването на злополучния участък между станциите "Театрална" и "Хаджи Димитър". 

Прогнозната стойност на проекта е 530 милиона лева, а срокът за изграждането - четири години. След 14 април ще е ясно кой е заявил желание за строителството на обекта. Така наред с големите надежди на хората, които живеят в районите на бъдещите метростанции, ще вървят и още по-големите очаквания за приключване на ремонта на новото вече старо трасе от третата линия. Отделно се очаква да се избере изпълнител и на последния участък с три станции от третата линия - от кв. "Хаджи Димитър" до кв. "Левски Г". Обществената поръчка бе обявена в края на миналата година. От бъдещите строители ще се търсят още повече гаранции за качествено строителство и те ще трябва да отговорят на по-силен обществен натиск. 

Скептиците биха предложили една стара схема за успех, описана във фолклора. Като не се получава здрав градеж с модерни технологии и образовани кадри, може да се върнем в далечното минало, когато са се вграждали хора или сенките им. Така важните обществени сгради са ставали по-здрави, не са падали всяка нощ, както гласят преданията. Само трябва да се намери този, който сега ще се пожертва...

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 333

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 384

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 299

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 255

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 393

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 324

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ