Защо тайно?
/ брой: 31
Зрее ли бунт в столичния градски транспорт, след като през последните дни стана ясно, че в него има нещо гнило? Или шофьорите на автобуси и тролеи се опитват само леко да привлекат вниманието към лошите условия на труд, за да извоюват по не много драматичен начин нужните им придобивки.
Факт е, че много от тях вчера облякоха жълти жилетки и поставиха табели "Протест" на колите си, но всичко стана някак тайно. Каквито са и условията им на работа - скрити, задкулисни, далеч от погледите на обществото. Само под сурдинка се говори, че водачите работят без почивка, полагат извънредна работа в противоречие с Кодекса на труда, събират двойно-тройно повече работни часове от допустимото. Питаме се тогава, къде са синдикатите, които точно преди 10 години подготвиха стачка в бранша и поискаха повече пари. Тогава извънредният труд отново беше на дневен ред, но се обясняваше с ниските заплати и опитите на шофьорите да си вдигнат доходите чрез допълнителните часове. Сега обаче ситуацията е различна - заплатите са увеличени, а работното време не е намаляло.
Как се стигна до тази ситуация, която прави шофьорите опасни за пътниците, за пешеходците и за самите себе си. Да не би ръководителите на двете общински дружества - авто- и електротранспорт, да не са наясно как работят водачите? Защо въпреки признаваните през годините дефицити в системата условията на труд продължават да се влошават и вече водят до чести инциденти?
Въпросите се трупат, а от общината мълчат. Явно за тях проблемът е несъществуващ. Може би аргументът, че има недостиг на шофьори и дупките все някак трябва да се запълнят, е достатъчно оправдание за управниците в кметството. Нерешаването на проблемите и изкуственото потискане на недоволството обаче могат да изригнат с неочаквана сила в ненадеен момент. Тогава обаче ще е късно за разумни споразумения.