Родителите избират правилния подход
Те най-добре може да помогнат на своите разпилени деца да развият пълния си потенциал
/ брой: 160
Нищо не е по-обезсърчаващо за един родител от това да гледа как неговото умно и талантливо дете всекидневно изпитва трудности в области, където другите деца се справят безпроблемно. Ако детето не може да следва правилата в училище, не успява да се концентрира, да контролира емоциите си или да потиска импулсите си, то вероятно попада именно в тази категория: умни, но разсеяни. Това са деца, които не съумяват да разкрият своите заложби и да реализират потенциала си, защото им липсват изпълнителски умения. Това може да се дължи на хиперактивност, дефицит на вниманието или аутизъм. Много често обаче става дума просто за деца, които са твърде разпилени и неорганизирани.
Авторите на книгата "Умни, но разсеяни", която "Хермес" издаде на български - Пег Доусън и Ричард Гуеър, са специалисти по клинична училищна психология с над 30-годишна практика. Освен че самите те са родители, през кабинетите им са минали много деца с подобни проблеми. Те твърдят, че има начини да се подобрят изпълнителските умения на децата, ако се следват определени стъпки и препоръки. Важно е обаче първо да се установят силните и слабите страни на детето, което лесно може да бъде направено от предоставения в книгата тест. Важен за възпитанието се оказва характерът на родителите. Понякога те проявяват същите слабости като детето, което затруднява възпитанието, или са неговата противоположност - тогава пък не успяват да разберат трудностите, които детето им среща. И в двата случая е необходимо да се използват различни стратегии, съобразени с характера и темперамента на малчугана. Освен това трябва да се прецени доколко външните условия спомагат за задълбочаване на проблема и да се отстранят дразнителите. Понякога с малко помощ детето може да постигне забележителни резултати.
Книгата предлага набор от техники и механизми, с които родителят да помогне на чедото си да подобри уменията си в редица области и да стане по-организирано, да контролира емоциите си, да не се поддава на импулсите си, да довежда докрай изпълнението на задачите, да поддържа концентрация, да разрешава проблеми самостоятелно, да използва разумно времето си, да се учи от грешките си.
Докато детето се рее в свои светове, домашните му остават ненаписани, стаята - разхвърляна, всекидневните задължения - занемарени. Трябва да му помогнем да си изгради умения и навици, с които да преодолее природната си разсеяност и неорганизираност.