30 Април 2024вторник20:02 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Образование

Училището обслужва бизнеса с учебници

/ брой: 269

автор:Велиана Христова

visibility 298

* МОН одобрява два пъти повече проекти от досегашните, издатели заплашват с прокурор
* Около 50 млн. лв. на година за "безплатните" книжки до VІІ клас


Искането на родители и учители да се пренапишат неразбираемите учебници е с давност поне три петилетки. Все се чакаше нов училищен закон, след който да се направят нови учебни програми, а по тях - нови учебници. Сега законът е факт, новите учебни програми - също (тук не говорим за качеството им), дойде ред на учебниците. И зацъка поредната бомба, заложена от новия Закон за предучилищното и училищното образование - той отмени досегашното изискване по всеки предмет и клас да се издават до три учебника и отвори широко портата за учебникарския бизнес. Законът разреши по един и същи предмет за един и същи клас да има неограничено количество учебници, стига проектите, с които кандидатстват издатели и автори, да отговарят на държавните изисквания. Безплатно получават учебниците си децата от І до VІІ клас, в частните училища включително. Средствата за "безплатните" учебници са от бюджета на МОН, т.е. от хазната.
Депутатите от мнозинството в НС на инат отхвърлиха искането на левицата да се отложи с една година влизането на закона в сила, защото подготовката за него е нулева. Естествено, нови учебници нямаше как да бъдат написани и издадени в постановените къси срокове. Така стана първият гаф - новите програми от тази есен влязоха в сила за І и V клас, но децата учат ново съдържание по старите учебници. Още на 8 август т.г. министър Меглена Кунева откри процедурата, по която хиляди директори и учители трябва да оценят новите проекти за учебници за І и V клас за пригодност в училище, но те просто нямаше какво да оценяват, понеже учебници нямаше. Сетне проектите се появиха - от общо кандидатствали 51 проекта за учебници за първолаците, МОН одобри 39 като отговарящи на стандартите. За V клас кандидатстваха 88 проекта, МОН одобри 72 (плюс 6 по история, вече влезли в училището). На 16 ноември т.г. Кунева издаде заповед училищата да ги оценят в течение на два месеца за пригодност за преподаване.  
Най-голям се оказа проблемът по история за V клас, тъй като по досегашната програма се учеше история на България, а по новата - история на древния и античния свят. Наложи се издателствата спешно да внесат проекти за този учебник. Одобрени от МОН и от учителите бяха 6 учебника по история за V клас. Т.е. слободията в закона доведе до двойно увеличаване на броя на учебниците спрямо досегашните три. Как се преподава античност на 11-годишни деца по 6 различни начина предстои тепърва да установим. Учебникарската сергия, която законът отвори, дотук струва на хазната 3,7 млн. лв. Отделна тема е абсурдът, че законът влезе в сила и за два випуска ученици от VІ и VІІ клас, които са започнали прогимназия по един учебен план, а ще я завършат по нов - с една година по-малко. При това те пропускат цялото съдържание за една година по няколко предмета, като по история например изобщо няма да учат Средновековието на България, а по география - темите и за България, и за Европа. Не е възможно физически пропуснатият материал да се вмести по време някъде между останалите часове по новите учебни програми, а още по-малко като съдържание, тъй като трябва да се съвместяват коренно различни по тематика уроци. Очевидно обаче на авторите на закона - депутати от ГЕРБ, и на МОН изобщо не им пука.
Но понеже говорим за учебниците и парите, трябва да се знае, че през 2017 г. т.нар. безплатни учебници до VІІ клас ще струват на държавния бюджет около 50 млн. лв. - с 10,3 млн. лв. повече от т.г. по данни на МОН. Увеличаването на броя на учебниците до плюс минус безкрайност никак не е невинно занимание. Според постановление на МС от април т.г. комплектът учебници за един първолак ще струва на хазната 56 лв., за второкласника - 81 лв., за третокласника - 89 лв., в пети клас - 120 лв., и така до VІІ клас, когато комплектът струва 136 лв. Според данните на НСИ, децата от І до VІІ клас са около 470 000, всяко от тях получава безплатно своя комплект учебници. При това за първи клас - пак според постановлението на МС, учебниците се ползват само една година, от ІІ до VІІ клас - три години, след тези срокове се правят нови допечатки! Така общата сума от нашия джоб стига докъм 50 млн. лв., които идната година МОН ще плати на издателства и разпространители.
В сайта на МОН намираме общ списък на учебниците, които министър Кунева е одобрила за ползване в училище през учебната 2016/2017 г. Те са издавани в периода 2001-2016 г. Без още към училището да са нахлули неограниченият брой учебници, картината е смайваща. Първолаците изучават 6 предмета и по тях са в сила общо 30 алтернативни учебника. Във втори клас предметите са 11, учебниците - 33. В трети клас за 13 предмета действат 36 варианта на учебници. Нататък числата растат пропорционално. Големият бум обаче е в ІХ и Х клас. Деветокласниците изучават 20 предмета, учебниците по тях са 95. В Х клас при 18 предмета алтернативните учебници са 83. За 12 години обучение в различните класове се изучават 147 пъти различни предмети, за тях в момента има 506 варианта на учебници. Ако с новия закон по всички предмети книжата се удвояват, както е с историята за V клас, бройката ще надмине 1000. Интересен би бил анализът как например в ІХ клас в момента се преподава математика по 10 различни начина и как литературата в Х клас звучи също в 10 различни варианта. МОН такива анализи не прави.
Не искам да тревожа никого, но напомням, че при действащия вече нов училищен закон за І клас МОН е одобрило 39 нови учебника (сега действащите са 30), а за V клас новите одобрени проекти са 78 (действащите в момента учебници са 40). Ако някой твърди, че цялата тази обилна книжнина може да бъде смислено оценена от комисия и от учителите, значи си криви душата. Колко време е необходимо само за да бъде изчетена тя, камо ли да бъде осмислена. А който казва, че това абсурдно изобилие от варианти за едно и също нещо дава свобода на учителя при избора и обучението, той просто крие чрез измислени мантри за демократичност лобизма си за бизнеса с учебници. 
И понеже в България ни един конкурс за пари не минава без скандали, завчера се разбра, че и кандидатстването за нови учебници не прави изключение. Няколко издателства и автори обвиняват МОН за опорочена процедура при оценяването на проектите за І и V клас. Според тях оценителите са писали преднамерени рецензии, основани на неверни твърдения, за да бъдат облагодетелствани три издателства, а останалите са ощетени. И при бегъл поглед върху списъка на одобрените от МОН проекти се вижда, че фаворити са свързани фирми като "Анубис" - "Булвест 2000" и "Просвета"-"Просвета-София"-"Просвета плюс", които са кандидатствали и с повече от един вариант на учебник за един и същи предмет и клас. Недоволни са по-малките издателства. От МОН твърдят, че отхвърлените проекти са заради фактологични грешки в съдържанието и профанизиране в текстовете, заради рекламни послания или академичен език, неразбираем за учениците. Засегнатите автори и издателства обаче обжалват цялата процедура и обявиха, че ще я  дадат на прокурор. А това означава протакане във времето и изпускане отново на всички срокове. Може да се окаже, че и през следващия септември нови учебници за І и V клас няма да влязат в училище. Да не говорим за следващите - за ІІ и VІ клас, които според сроковете в новия закон трябва да са готови също за септември 2017 г.
В това време отчетите на министрите за свършената работа са като в известната песничка: "Къщата изгоря, прекрасна маркизо, но иначе всичко върви добре".


Действащи учебници 2016/2017


І клас     6 предмета    30 учебника
ІІ клас    11 предмета    33 учебника
ІІІ клас    12 предмета    36 учебника
ІV клас    13 предмета    36 учебника
V клас    12 предмета    40 учебника
VІ клас    13 предмета    38 учебника
VІІ клас    15 предмета    44 учебника
VІІІ клас     5 предмета    10 учебника
ІХ клас    20 предмета    95 учебника
Х клас    18 предмета    83 учебника
ХІ клас    14 предмета    41 учебника
ХІІ клас     8 предмета    20 учебника

За 9 месеца нищо не е свършено по участъци 7 и 8 на "Хемус"

автор:Дума

visibility 363

/ брой: 82

Пускането на терминала в Александруполис се отлага

автор:Дума

visibility 386

/ брой: 82

Външният дълг надхвърли 44% от БВП

автор:Дума

visibility 281

/ брой: 82

Терминал 3 на летището ще започне да се строи през 2026 г.

автор:Дума

visibility 342

/ брой: 82

Педро Санчес остава на поста

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 82

В Словения от кенчета правят планински заслони

автор:Дума

visibility 352

/ брой: 82

Кипър е първенец по депортиране на мигранти

автор:Дума

visibility 345

/ брой: 82

Накратко

автор:Дума

visibility 325

/ брой: 82

Безчинствата на промяната

автор:Александър Симов

visibility 425

/ брой: 82

Медийна несвобода

автор:Йото Пацов

visibility 386

/ брой: 82

Недопустимо разделение в армията*

автор:Евгени Генов

visibility 357

/ брой: 82

Остава ли място за мир?

visibility 315

/ брой: 82

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ