Спешно презастраховане
/ брой: 158
Преди седмица консорциумът "Електронно здравеопазване" отсече, че няма вече да поддържа комуникационната система на Спешна помощ, макар да осъзнавали обществената й значимост и "непоправимостта на вредите, които може да настъпят" при прекъсването й. Тогава МЗ свика извънредна пресконференция. За да каже зам.-министърът, че всъщност нищо няма да се промени за гражданите в оказването на спешна помощ. Щом нищо няма да се промени, защото се свиква извънредна пресконференция?
А и защо 3 години МЗ е плащало за една услуга 5 млн. лв., без която Спешна помощ (поне според уверенията на зам.-министъра) може да продължи да работи, при това по същия начин? Данъкоплатецът пита "Защо вземате от данъците ми пари за нещо, без което може?"
Или здравните власти на пл. "Неделя" 5 искат просто да се презастраховат. В случай, че някъде някой почине (не дай, Боже!) заради закъсняла линейка, на която не е предаден коректно адрес или състояние на пациент, или случайно няма коректен запис на часа на повикване и часа на пристигане на линейката? Тогава, разбира се, обяснението би било "Ами, видите ли, обществената поръчка е трябвало до бъде пусната през месец..., но служебният министър не го е направил". Обичайно вината ще бъде прехвърлена на "предишните".
Не ще и дума, че живеем в 21 век, при това в европейска страна и е непростимо заради закъснели линейки (все едно по каква причина) или некачествена комуникация да умират хора. Не ще и дума, че българската Спешна помощ трябва незабавно да бъде ремонтирана. Не реформирана, а ремонтирана! И все едно коя партия или партийна коалиция е на власт. Непростимо е най-новите линейки да са от средата на 2009 г. Непростимо е на заседание на кабинета от 24 октомври 2012 г. да се обсъждат европари за Спешна помощ за 2014 г., те да дойдат в края на 2015 г. и сега с тези 163 млн. евро, предназначени специално за сектора, още нищо да не се прави. Непростимо е здравните власти да се оправдават, че "нищо няма да се случи" за 2 или повече месеца, ако няма връзка между комуникационния център и тел. 112. Непростимо е в 21 век технически недостатъци на 10-15-годишни линейки втора употреба да бъдат компенсирани от човешкия фактор - скъпоструващи висококвалифицирани кадри, лекари. Защото никоя цивилизована държава, уважаваща парите на данъкоплатците си, не качва лекар в линейка - това е страшно скъпо. В линейката има парамедици - хора, обучени да боравят със съвременна медицинска техника, да транспортират пациента и да се погрижат за запазване на живота му.
Само че, когато нечия майка, баща, съпруг, съпруга има нужда от спешна помощ и линейката дойде от 3 км за 40 минути, едва ли пита на колко години са линейките, нито кой, дали и срещу колко лева държавна пара поддържа комуникационната система, дали може Спешна помощ да работи нормално и без нея, дали са достатъчни Саджемите на екипите, за да бъде осъществена връзка. Тогава близките на някои пациенти бият докторите, а други просто преглъщат мъката си, че техният близък "можеше да живее по-дълго, ако линейката бе дошла навреме".