Най-големият британски оператор с интерес към летище София
Manchester Airports Group управлява летищата в Манчестър, Лондон Стенстед и Ийст Мидландс
/ брой: 190
Най-големият британски летищен оператор - Manchester Airports Group (MAG), потвърждава интереса си към концесията на летище София, организирайки брифинг за медиите, на който ще представи бъдещите си планове за участие в процедурата. Това стана ясно от съобщение на британската компания, изпратено до медиите.
Manchester Airports Group притежава и управлява три летища във Великобритания - Манчестър, Лондон Стенстед и Ийст Мидландс, които заедно обслужват 58 млн. пътници годишно. Компанията има над 40 000 служители, допринася с над 7 млрд. паунда за британската икономика и поддържа над 130 000 работни места във веригата за доставки. Компанията е публично-частна, като е управлявана от акционерите си - местните власти на Манчестър и Industry Fund Management (IFM), който държи 35,5% дял в MAG. IFM е австралийски инвестиционен пенсионен фонд, който държи дялове в 16 летища в Австралия и Европа, сред които и летището във Виена.
Правителството планира да отдаде летище София на частен оператор за срок от 35 години. Победителят в търга ще получи 5 128 460 кв. м концесионна територия, която включва поземлени имоти и сгради - публична държавна собственост, съоръжения и прилежаща инфраструктура, сгради и системи на визуалните аеронавигационни средства (светотехническо осигуряване), както и сградите, съоръженията и оборудването, които ще бъдат изградени и монтирани от концесионера на негов риск и с негови средства при условия и по ред, определени в концесионния договор. Прогнозната обща стойност на концесията е 3 898 229 евро, или около 7,6 млрд. лева. Процедурата включва построяване на терминал 3 до десетата година от срока на концесията, както и предоставяне на услуги, свързани с експлоатацията на летище с цел осигуряване на неговото ползване от въздушни превозвачи.
Неофициално за кандидати се спрягат и имената на френския оператор Fraport, гръцкия Stantel и турската TAV. При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55 процента. Оценката на техническото предложение ще е с относителна тежест 45 процента. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталовите разходи. От кандидатите ще се изисква също така да оперират поне едно международно летище с над 10 млн. превозени пътници годишно, да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 млн. евро и да имат опит при финансирането поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 млн. евро. Крайният срок за офертите е до 22 октомври.