30 Октомври 2025четвъртък00:13 ч.

Потребител

Как да избегнем неизгодни покупки

Посочването на невярна информация, която може да подведе потребителя, е вид нелоялна търговска практика

/ брой: 202

visibility 871

Липсата или неточно представената информация за търговеца, предлаганите за продажба продукти, условията за покупките и последващото обслужване често лишават потребителите от възможност да направят най-добрия избор. Това обстоятелство нерядко се подценява от клиентите, но води до неизгодни за тях сделки, които с повече и по-ясни данни не биха сключили, припомнят от "Ние, потребителите". 
Преди потребителят да закупи дадена стока, има право да научи основните характеристики, състав, инструкция за използване, комплектовка и поддръжка, срок на годност и условия за съхранение (ако има такива), както и евентуалните рискове при употреба или съвместна употреба с други продукти. Дори когато търговецът на дребно не е получил тази информация от доставчика или производителя, законът не го освобождава от задълженията му да я предостави. 
Задължителна е и информацията за името, адреса, телефона, електронния адрес и интернет страницата на търговеца на дребно, както и данните за производителя или вносителя. Крайната сума с всички данъци и такси, условията за плащане, доставка и изпълниение на договора също следва да са известни отнапред, подчертават експертите. 

Търговецът е задължен от закона 

да информира клиентите си за законовата гаранция на стоката до 2 години, както и за търговска гаранция и извънгаранционно обслужване при наличието на такива. А при покупки онлайн и извън търговски обект - за право на връщане до 14 дни. При срочните договори следва да е известен минималният период, за който потребителят ще има задължения, както и за евентуалното наличие на клауза за автоматично подновяване.
„Правото на информация е едно от първите формулирани права, когато започва да се заражда идеята за потребителска защита. От неговото осигуряване зависи изборът, който определя доколко е изгодна една сделка - както за отделния потребител, така и за пазара като цяло. То има основополагаща роля на всички останали потребителски права, които се появяват на по-късен етап, и всяко от тях има пряка връзка с него“, посочва Габриела Руменова. Тя подчертава, че когато липсва достъпна и вярна информация, ефектът е особено осезаем в по-малките населени места - там, където изборът е ограничен, а покупателната способност - по-ниска.
„От маркетингова гледна точна едно от възможните решения е производителите и дистрибуторите да заложат на модел на ценообразуване, съобразен с реалната покупателна способност на отделните региони. Това би довело до по-справедливи и достъпни цени за хората в по-бедните места”, добавя експертът и уточнява, че “подобен подход е извън властта на потребителите. Тяхната сила е да настояват да получат цялата информация и тя да бъде вярна, пълна, ясна и разбираема. И след това да я ползват активно, когато вземат своите потребителски решения и с тях дават преднина на едни търговци и сделки за сметка на други.”

Указанията за употреба 

също са част от задължителната по закон информация. Те са необходими за правилното и безопасно използване и инсталиране, свързване, поддръжка и съхранение на стоките. И задължително трябва да са и на български език, дори когато стоката е от внос. 
Търговецът няма право да отстранява или да променя етикета, маркировката или друга информация, дадена от производителя или вносителя, ако така ще подведе потребителя.
За това колко е важно правото на информация свидетелства и фактът, че всички хипотези на забранените от закона нелоялни търговски практики пряко кореспондират с него. Някои от тях са свързани с прикриване на съществена информация, а други – с нейното забавяне или с предоставяне по неясен, неразбираем или двусмислен начин. “Става дума за тази информация, която е необходима на потребителя, като се има предвид конкретната ситуацията за вземането на решение за покупка, което без тази практика не би взел”, уточнява Руменова и допълва, че посочването на невярна информация, която може да подведе потребителя, също е вид нелоялна търговска практика.

Парите ни


Институциите обединяват сили 
за честен Черен петък


Kомисията за защита на конкуренцията (КЗК), Комисията за защита на потребителите (КЗП), Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и Асоциация „Активни потребители“ обявяват съвместни действия за засилен контрол по време на предстоящите промоционални кампании „Черен петък“ и свързаните с тях инициативи като „Черен уикенд“, „Черна седмица“ и т.н. Целта е защита на потребителите и недопускане на нелоялни търговски практики, които засягат и конкурентните отношения.
КЗК ще следи за всички форми на заблуждаваща реклама - некоректни послания, подвеждащи намаления и изкуствено завишаване на цените преди намаление, ограничаване на големи отстъпки до единични артикули или липса на достатъчни наличности. Търговците трябва ясно да посочват стара и нова цена, коректен процент на намаление и да осигурят адекватни количества.
Не се допуска представянето като „ексклузивни“ на услуги, които по принцип са достъпни (например безплатна доставка или стандартни срокове за връщане). Комисията ще проверява сигнали и ще извършва собствени проучвания, като при данни за заблуждаваща реклама ще се самосезира и санкционира недобросъвестното поведение.
„Съвместните превантивни действия на институциите имат положителен ефект и водят до успокояване на пазара и недопускане на напрежение сред потребителите“, посочи зам.-председателят на КЗК Радомир Чолаков.
КЗП ще следи за това дали намаленията са реални, за спазване на изискванията за двойното обозначаване на цените в левове и евро, както и за подвеждащи практики на търговците.
„Общите ни усилия са в защита правата на потребителите. Те трябва да могат да направят информиран избор, а не да бъдат подтиквани чрез подвеждащи послания или изкуствено създадено чувство за спешност. При всяко нарушаване на правата и интересите им, да не се колебаят да ни сигнализират,“ заяви и.д. председател на КЗП Александър Колячев. Той припомни още, че при пазаруване от трети страни е възможно потребителските права да не са защитени в степента, в която са защитени от действащото вътрешно законодателство в ЕС.
КРС също ще следи дали стоките стигат коректно чрез куриерските фирми и пощенските оператори до крайния потребител, както и процеса на активната реклама за „Черния петък“ заради ръста на сигнали от потребители.
„КРС ще организира срещи с пощенските и куриерските фирми за нивото на обслужване на потребителите и в двете посоки - подаване и получаване на заявки в рамките на разумните срокове. Всеки в своята област ще направим необходимото за защита на потребителите“, посочи председателят на КРС Иван Димитров.
От своя страна Антоан Атанасов от Асоциация „Активни потребители“ предупреди за заплахите от използването на изкуствен интелект за генерирането на фалшиви реклами.

Синдикат предлага въвеждане на местен данък "Богатство"

автор:Дума

visibility 650

/ брой: 202

С 14% са се увеличили българите, които спестяват

автор:Дума

visibility 637

/ брой: 202

БНБ с мерки срещу кредитните измамници

автор:Дума

visibility 599

/ брой: 202

Хърватия забранява телефони и в междучасията

автор:Дума

visibility 602

/ брой: 202

Унгария блокира новите санкции на ЕС

автор:Дума

visibility 658

/ брой: 202

Жените в Германия не се чувстват защитени

автор:Дума

visibility 670

/ брой: 202

Кражбите като норма

автор:Барбара Пейчинова

visibility 611

/ брой: 202

Два месеца до еврото

автор:Николай Милчев

visibility 660

/ брой: 202

Как да избегнем неизгодни покупки

visibility 626

/ брой: 202

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ