Може да има изненада
/ брой: 84
Проф. Пламен Киров
Дали референдумът за еврото на Румен Радев е законосъобразен ще определи Конституционният съд. Той вече се е произнесъл по подобен казус, така че ще видим дали при една следваща процедура ще остане на своите позиции.
С този референдум не се оспорва въвеждането на еврото, което е уредено като задължение на България през договора за еврочленството. Тук става въпрос за времето, в което ще трябва да се приеме еврото, защото има много държави, които са приети преди нас в ЕС, но още не са приели еврото. В част от тях също е имало референдуми дали хората искат в определен момент да влязат в еврозоната и хората не са били съгласни. Така че щом в другите страни могат да се провеждат такива референдуми и могат да отложат еврото, защо да не може и у нас. Но в крайна сметка това ще го реши Конституционният съд.
Национален референдум може да се проведе само по решение на Народното събрание. Президентът предлага провеждането на референдум, а Народното събрание взема решение. То може да е позитивно или негативно и съответно това решение може да се оспорва пред Конституционния съд, но тук въпросът е дали той е компетентен да се произнесе.
Решението за референдума се взема от обикновено Народно събрание, а ние знаем каква е аритметиката в момента и по-скоро очаквам отклоняване на предложението на президента. Но имайте предвид, че с намаляване на избирателната активност това влияе върху възможността, ако се проведе референдум, той да бъде успешен. Тъй като има едно изискване при референдумите - в гласуването да са участвали поне толкова избиратели, колкото в предходните парламентарни избори. Така че ако се допусне референдум, може да се получи голям майтап. Т.е. да се постигне по-висока избирателна активност, отколкото беше на изборите - около 30%.
Пред Нова нюз