14 Октомври 2025вторник18:42 ч.

Слагат 35 зарядни станции за електромобили на жп гарите

Обмислят монтирането на слънчеви панели между релсите

/ брой: 189

автор:Дума

visibility 19369

Всички 249 железопътни гари в страната ще имат зарядни станции за електрически автомобили. Мощността им ще е голяма - 600 киловата, което дава възможност за бързо зареждане на колите. До зарядните станции ще има неограничен достъп за частни пътнически и товарни превозни средства.
Първите 35 станции ще са факт до няколко месеца, като през първата година ще бъдат инвестирани 10 млн. лв. от държавния електропреносен оператор.
Това съобщиха министърът на транспорта Гроздан Караджов и енергийният министър Жечо Станков при подписването на Меморандум за сътрудничество и взаимодействие между Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), "Електроенергиен системен оператор" ЕАД (ЕСО ЕАД) и дъщерното му дружество "ЕСО Чардж" ЕАД.
Ще бъде използвана съществуващата електромрежа, като зарядните станции ще дават най-ниска цена на потребителите за зареждане на електромобили, каза Караджов, без да съобщи какви ще са цените.
Предвижда се изграждането на зарядни станции за електрически автомобили и по магистрала "Струма" от София до ГКПП "Кулата", обеща транспортният министър.
До подписването на Меморандум за сътрудничество между двете министерства се стигна, след като ЕСО не срещна разбиране от страна на общините да отделят паркоместа за изграждането на зарядната инфраструктура, така както направи Бургас. 
Планът на ЕСО беше до 2030 г. да има близо 250 държавни станции за зареждане на електрически превозни средства с ток от беземисионни източници.
Следващата фаза от съвместния проект с транспортното министерство предвижда инсталирането на 30 МВ слънчеви панели на сградите на НКЖИ, които ще се използват за зареждане на електромобилите. Намеренията отиват дори по-далеч - полагането на слънчеви панели между релсите, както това се прави във Франция и Швейцария, с цел енергията да се ползва от железопътните превозвачи. Това обаче ще стане, след като бъде въведен в експлоатация новият подвижен състав, договорен по Плана за възстановяване и устойчивост. Причината е прозаична - влаковете трябва да имат различни от сегашните тоалетни, за да може да произвеждат ток слънчевите панели между релсите.

Общините искат 5 г. преход за новото изчисление на такса "Смет"

автор:Дума

visibility 1332

/ брой: 191

VI блок на АЕЦ "Козлодуй" пак спира за ремонт

автор:Дума

visibility 1323

/ брой: 191

Митниците готови за еврото

автор:Дума

visibility 1329

/ брой: 191

Шефът на БНБ настоя за промяна във фискалната политика

автор:Дума

visibility 4984

/ брой: 190

Франция има ново правителство

автор:Дума

visibility 1232

/ брой: 191

Илияна Йотова е в Пекин на световна лидерска среща

автор:Дума

visibility 1482

/ брой: 191

Албания временно забрани тротинетките

автор:Дума

visibility 1361

/ брой: 191

"Хамас" освободи 20-те живи израелски заложници

автор:Дума

visibility 1408

/ брой: 191

Какво се случи?

автор:Александър Симов

visibility 1286

/ брой: 191

Неудобната тема

автор:Мая Йовановска

visibility 1412

/ брой: 191

Икономика на работещите, не на милионерите

автор:Дума

visibility 1478

/ брой: 191

Сини понеделници

автор:Димитър Събев

visibility 1328

/ брой: 191

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ