07 Юли 2025понеделник22:18 ч.

Няколко думи

ТЕЛК - някога, но не сега

/ брой: 118

автор:Аида Ованес

visibility 7788

Системата на ТЕЛК е кърпена като магистрала "Тракия" и ремонтирана почти колкото "Граф Игнатиев" (е, може би малко повече). И продължава от години да създава проблеми, най-вече за достъпа на пациентите. Последните промени за тяхно улеснение са от юни миналата година, когато започна разпределението на заявленията за освидетелстване на случаен принцип и по електронен път, за да има прозрачност и безпристрастност. Стимулите за предсрочно издадени решения станаха 100 лева, преди това се увеличиха комисиите в страната и т.н. Но пак се оказва, че нещата не вървят. Или по-точно - опашките пред комисиите не намаляват. Хора от селата се редят по два-три дни, ранобудници чакат ред от 5-6 часа сутринта. Ако можеха да стоят прави с часове, със сигурност тези хора щяха да ходят на работа, а не да се нуждаят от освидетелстване. 
Причините за неудачите са много, а само едната от тях е, че, за да подадат документите си електронно, пациентите трябва да имат електронен подпис! За изброяване на другите "улесняващи" действия няма да ни стигне мястото. 
Единственото кристално ясно е, че хората, които пишат правилата на ТЕЛК, никога не са имали каквото и да е увреждане и никога не са се сблъсквали с каквито и да било административни трудности пред което и да било гише. Нито някога са били от другата страна на гишето.
Новото "двайсет" е, че регионалните картотеки са задължени да сканират пълните хартиени досиета на пациентите, но се оказва, че това било сериозно затруднение, а и промяната била влязла в сила, видите ли, едва преди година. 
Съвсем друг е въпросът, че в някои картотеки са и документи на живеещи в чужбина българи или на българи с двойно гражданство.  
Факт е, че решенията на хората с увреждания продължават да се бавят. Тоест, в много от случаите не може да се говори за промяна. Доказателство е, че от МЗ били обмисляли да се отпуска временна пенсия за чакащите решение на ТЕЛК. Значи чакането си е длъжко.
Другата страна на проблема са измамите. Те по никакъв начин не са намалели, още по-малко - спрели. Все едно колко и какви промени се правят. Безспорно нещата опират до двусричната дума контрол. НЗОК като една многостаночничка трябва да надзирава и ТЕЛК (разбира се, само за дейностите, които са по Здравна каса). Иначе контролът трябва да е от агенция "Медицински надзор". И това ще стане някога, когато тя получи достъп до електронните досиета на пациентите. Тоест, системата се изгражда и в движение се позакърпва оттук оттам. 
Дали системата на ТЕЛК ще стане по-дружелюбна към пациентите и дали ще позволи на лекарите да работят пълноценно? Дали най-сетне ще съумее да ограничи измамите? Със сигурност някога, но не сега. Дотогава ще се сблъскваме с парадокса контролиращите добре хроничното си заболяване да бъдат наказвани за усилията си с по-нисък процент, а нехайниците да бъдат възнаграждавани с по-висок процент намалена работоспособност.

Пускат нови 17 км от магистрала "Хемус"

автор:Дума

visibility 778

/ брой: 122

България е увеличила с 2500% износа на ток

автор:Дума

visibility 1016

/ брой: 122

Едва 4% от българите предпочитат да пътуват с влак

автор:Дума

visibility 1164

/ брой: 122

Евтиният самолетен билет е примамка

автор:Дума

visibility 963

/ брой: 122

ЕС започва спешно складиране на минерали

автор:Дума

visibility 904

/ брой: 122

Гръцки митничари арестувани за рекет

автор:Дума

visibility 989

/ брой: 122

Без телефони в час учениците са "в час"

автор:Дума

visibility 1081

/ брой: 122

Накратко

автор:Дума

visibility 1012

/ брой: 122

Одисеята БДЖ

автор:Барбара Пейчинова

visibility 1042

/ брой: 122

Войната като доминираща тенденция

visibility 986

/ брой: 122

Накъде след еврозоната?

автор:Димитър Събев

visibility 973

/ брой: 122

БСП се върна към своите корени

автор:Александър Симов

visibility 1023

/ брой: 122

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ