Експерти:
Промените в Закона за образованието не са добре обмислени
/ брой: 113
Повече от 25 експертни организации настояват за по-дълъг и професионален разговор за промените в Закона за предучилищното и училищното образование. "Тези промени не са добре обмислени, не са добре обосновани, не е ясно на какво стъпват. Включително администрацията на Министерския съвет в своето становище казва, че липсва задълбочена оценка на въздействието и не е ясно какъв ще бъде резултатът от тях". Това коментира Гергана Ефремова, старши специалист в отдел "Стратегически партньорства" във Фондация "Заедно в час". По думите й законът включва малки парчета от системата, но не е ясна цялостната концепция.
За да бъде адекватна подкрепата за един ученик, особено със специални образователни потребности, участието на семейството е ключово, категорична е Ефремова. "Изключването на родителите поставя бариера, създава предпоставки за конфликти, за напрежение, за недоверие, не е изключено в някои ситуации да има и недобросъвестност", смята тя.
Експерти и неправителствени организации са с противоречиво мнение и относно въвеждането на предмета религия. Ако МОН беше предложило да има час по добродетели, това би срещнало много по-сериозна обществена подкрепа, твърди Ефремова.
Междувременно министърът на образованието Красимир Вълчев отново акцентира върху недостига на учители по математика и природни науки, както и върху намалените часове и липсата на интерес на учениците към тези предмети. Той си обяснява това с прекалено амбициозните програми. Десет пъти повече зрелостници избират да се явяват на матура по чужд език, отколкото по математика, подчерта Вълчев. Част от слабите резултати по математика и природни науки според министъра се дължат на слабите резултати по български език и литература, защото учениците не разбират условията на задачите. Той е категоричен, че трябва да се предложат мерки, а моментът за обсъждането им е сега.