21 Октомври 2025вторник22:41 ч.

Интервю

Александър Грозданов:

Всички деца заедно трябва да учат за всички религии

Председателят на Съвета по образование и наука към НС на БСП - за идеята за нов вариант на обучението в училище

/ брой: 196

автор:Велиана Христова

visibility 3503


- Съветът по образование и наука към Националния съвет на БСП отхвърли формулировките за въвеждането на задължителен предмет “Добродетели и религии” в промените на училищния закон, предлагани от Министерския съвет. Идеята ви е религията да остане свободно избираем предмет, както досега, или пък да си остане към духовните училища?
- Изминалите години след приемането на Закона за предучилищното и училищното образование показаха ред пропуски и слабости в този закон. Необходимостта от корекции и допълнения е крайно наложителна. Съветът по образование към НС на БСП се запозна с проекта за промени в ЗПУО още в момента на публикуването му преди няколко месеца. Приехме повечето от намеренията за промяна в средните училища. Но изучаването на религия не е измежду проблемите, които налагат спешни поправки в закона. Прокламираната идея  за задължително изучаване на религия е неприемлива като съдържание и начин на организация. 
Предложението ни е изучаването на религии да остане в настоящия си вид – незадължително в светските училища. За желаещите да изучават религии съществуват и други възможности – неделни училища и школи към религиозните храмове, както и специализираното обучение в няколкото средни духовни училища.
Впрочем, и в действащите учебни програми и учебници има конкретни и задълбочени  теми, свързани с религиите, но те са представени в исторически, нравствен, етичен план, а не конфесионално. Достатъчно е да се проследи учебното съдържание по история и цивилизации, както и по български език и литература, за да се убедим, че знанията за религиите не са неглижирани.   

- Вие обосновахте тезата, че не е приемливо да има задължителен предмет “Добродетели и религии” с три варианта по избор - православие, ислям и етика. Фактически предметът е задължителен от първи клас нататък, който и вариант да изберат родителите на децата. Така и ислямът става задължителен за тези, които са го избрали. 
- С предлаганите промени в ЗПУО се предвижда всички ученици задължително да избират една от  трите съдържателни и организационни форми, като две от тях - православие и ислям, са конфесионални (свързани с догматика), а третата - добродетели, е неконфесионална. 
В организационен и съдържателен план това  предполага разделяне на класовете на групи за обучение според религиозните им предпочитания. По такъв начин логично следствие е обособяването на религиозни общности в дадено училище или даден клас с всички възможни негативни последици. Съществува опасност обичайните конфликтни ситуации между децата да бъдат „облечени“ във верска нетърпимост и преследване. Това е недопустимо и трябва да направим необходимото, за да предотвратим подобна потенциална опасност.
Но има и нещо далеч по-опасно и надхвърлящо училищните граници. Даваме ли си сметка, че днешните деца след години ще определят облика на обществото ни? И ако до днес се опазихме от верски конфликти, то дали няма да създадем основите за дълбоко обществено разделение с прогнозируеми последици. Имаме потребност от единно общество, от обединение и движение в една посока.
Съветът по образование към НС на БСП предлага след подробен анализ на учебния план и учебното съдържание, отчитащи натовареността на учениците, да се прецени необходимостта от въвеждането на нов задължителен учебен предмет, който да е насочен към формиране на ценности и добродетели. Предлагаме за учениците от началната степен на образование той да носи името: „Национални ценности, традиции и добродетели“. А за ученици от по-горните степени на образование да се въведе неконфесионалният учебен предмет „История на религиите“, който в сравнителен план да представя културното значение на отделните вероизповедания.
Предлагаме изучаването на този учебен предмет да отговаря на следните условия:
- изучаването на религия да е  е неконфесионално; 
- да се преподава само от учители с хуманитарна специалност и педагогическа правоспособност;
- да се преподава само на съвременен български книжовен език;
- да е разположен във времето, определено за „Час на класа“, което дава възможност да не се отнема учебно време от други учебни предмети; 
- в интегриран вид да представя нравствените и моралните послания на различните религии;
- да се преподава едновременно на всички деца от един клас и те да не се делят на групи, според верската принадлежност на родителите или на традиционната общност;
- учебното съдържание да е представено във формата на беседи, организирани около овладяване на характерни сюжети на религиозни притчи, митове, легенди, жития, приказки, литературни произведения, текстове от мемоарен характер, произведения на изобразителното изкуство, случки от ежедневието и др.

- Това, че при избор на религия в предложението на МС съществува възможност само за православие и ислям, не е ли дискриминация спрямо останалите вероизповедания у нас?
- Безспорно е, че в България са най-многобройни религиозните общности, изповядващи православие или ислям. Но въпрос на демократичен подход е да се зачитат правата и на останалите изповедания. Дискриминация е те да бъдат изключени от възможността да присъстват в училище. В училищното обучение това би могло да се осъществи, като пред учениците се представят в интегриран вид нравствените и етичните послания на различните религии, като се акцентира върху добродетелите, които те проповядват.

- За основния проблем във варианта на правителството всички се стараят да мълчат. А има достатъчно сведения, че в някои региони у нас вече има натиск върху ромските родители да запишат децата си в ислям. Колкото и образователният министър да повтаря, че никое дете няма насила да бъде накарано да учи религия. Скритата цел не е ли разширяване на ислямизацията на България и удар срещу православната същност на страната ни?
- Възможно е да има скрити цели, които биха довели до необратими последствия. За съжаление, през изминалите три десетилетия се убедихме, че агресивните политически амбиции не подбират средства. Свидетели сме на какви ли не политически интриги, шмекерии и откровени лъжи. Няма да се изненадам, ако действително съществува подобен натиск. Това, което училището може да направи, е да не допусне разделяне на децата по религиозна принадлежност, като представя религиите в интегриран вид като нравствени и етични норми и послания. Тогава какъвто и да било натиск на религиозна основа би бил безсмислен, а възможните „скрити“ цели ще останат неизпълнени.  

- Светият Синод на БПЦ, който отдавна настоява за изучаването на православие в училище, продължава да подкрепя проекта. Не си ли дава сметка за неговите прикрити цели? 
- Убеден съм в добрите намерения на Светия Синод. Но ми се ще да погледнат към изучаването на религии от друга страна - ако подкрепят интегративното изучаване на религиите, много повече деца ще се запознаят с нравствените основи и послания на християнството. И то деца, чиито родители и местни общности не са християнски, а още по-малко православни. Това е възможност, каквато би трябвало да обмислят и да се притекат в подкрепа на училището.

- И все пак, поголовната липса на духовност, на ценности и добродетели в обществото ни не налага ли мерки, свързани с възпитанието?
- Темата с нарушената възпитателна работа в училище е с 30-годишна давност. В началото на промените бе наложена нормата, че училището трябва да обучава, а с възпитанието да се занимава семейството. Грубо бе разкъсано единството на образователния и възпитателния процес. На ерозия бяха подложени както традиционната ценностна система - семейство, род, идентичност, така и общочовешките морални и етични норми - доброта, уважение, внимание, милост и взаимопомощ. Постепенно в образователната система се утвърди националният нихилизъм със заличаване на важни събития и факти от националната история, националната литература и култура. В резултат, вече три поколения растат в обстановка на всепозволеност, агресия, без чувството за социална и хуманна ангажираност. 
Съвременният гражданин на България изпитва необходимост от национална устойчивост, от връщане и преоткриване на онези традиции, които му дават самочувствие и подхранват българското достойнство. В този смисъл е задължително да  възстановим и развиваме възпитателната функция на българското училище, което чрез своите организационни форми (класни и извънкласни) да създава условия учениците да усвояват ценности и модели на гражданско и национално поведение. Възпитателното въздействие в училището се осъществява във всеки един момент от общуването между учители и ученици, не само в часовете по родинознание, по литература, по история, по география, по философия, в часовете на класа или чрез участие в национални програми, свързани с творчество и култура, с усвояване на българските традиции, с етичните норми на поведение, със запознаване с делото на будителите и националните герои

- Стана известен европейски документ на Съвета на Европа и Европарламента, свързан с изучаването на религия в училище. Какво предписва той и защо при нас, като уж сме много свързани с ЕС, се мълчи за варианта, който този документ предписва?
- Към Комитета на министрите е отправена препоръка на Парламентарната асамблея на Съвета на Европа със заглавие “Образование и религия“. Идеите в този документ напълно съответстват с вече споменатите предложения на нашия Съвет по образованието към НС на БСП - знанията за религия да се преподават не за всяка отделно, а в сравнителен исторически и философски аспект, без фаворизиране на една религия и с уважение към вярванията и убежденията на останалите, да се преподава от правоспособни и добре подготвени учители, да не се пресичат границите между култура и религия, да се преподава не вяра, а знания за религиите. 

- Въпреки становището на Съвета по образование към НС на БСП, ръководството на партията и депутатите на БСП-ОЛ гласуваха на първо четене масово за варианта на МС. Защо според Вас?
- Както споменах, в ЗПУО има редица нерешени проблеми и неясни разпоредби. Те са известни на хората, които се занимават с образование от години, още от създаването на този закон. Необходимостта от корекции е задължителна и може би това е една от причините за подкрепата на проекта за промени. 
Проблемът с изучаване на религия е вмъкнат между съществените за системата и се надявам, че преди второ четене ще бъдат внесени онези промени, които да гарантират, че религия ще бъде изучавана в съответствие със светския характер на българското училище и с общоевропейските политики.
Надявам се на отговорното и професионално отношение на народните представители от групата на БСП-ОЛ. Съветът по образование е готов да предостави своята експертна помощ за изработване на ясна позиция, която е обвързана с традиционните ценности на страната и съответства на потребностите на обществото.

Европрокуратурата разкри фиктивна мидена ферма край Емине

автор:Дума

visibility 1911

/ брой: 196

Арестуваха убиеца на 15-годишното момче в мола

автор:Дума

visibility 1783

/ брой: 196

Над 41% е натрупаната инфлация за петилетка

автор:Дума

visibility 1741

/ брой: 196

Над 41% е натрупаната инфлация за пет години

автор:Дума

visibility 1779

/ брой: 196

Всеки трети работодател планира нови назначения

автор:Дума

visibility 1888

/ брой: 196

Кристин Лагард: България ще има пълноправен глас в еврозоната

автор:Дума

visibility 1898

/ брой: 196

Приеми условията на Путин

автор:Дума

visibility 1820

/ брой: 196

ВМРО-ДПМНЕ спечели в 53 от 80 общини

автор:Дума

visibility 1605

/ брой: 196

САЩ се заканиха и на Колумбия

автор:Дума

visibility 1747

/ брой: 196

Накратко

автор:Дума

visibility 1439

/ брой: 196

Трагедия

автор:Барбара Пейчинова

visibility 1455

/ брой: 196

Свръхочаквания

visibility 1562

/ брой: 196

Всички деца заедно трябва да учат за всички религии

автор:Велиана Христова

visibility 1885

/ брой: 196

Майсторът на усмивката и иронията

автор:Дума

visibility 1532

/ брой: 196

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ