08 Юли 2025вторник16:59 ч.

Акценти

Тъмни облаци надвисват над бюджета

Истината се познава в сравненията

/ брой: 120

visibility 8296

Петър Илиев,
Нюз БГ


Министерството на финансите публикува данните за изпълнението на Консолидираната фискална програма за първите пет месеца на годината. Доколко навременна е тази публикация и какви са причините за близо едномесечното й закъснение, няма смисъл да коментираме. Министърът на финансите ще каже, че в закона за това няма споменати изрични срокове и ще е права. 

Но какво става с добрите практики?

Както е да е. Важното в случая е какво състояние на хазната ни показват публикуваните данни. Защото с евро или без него, състоянието на фиска е мерилото за средносрочната и дългосрочната стабилност на една държава.
За съжаление публикуваните данни не дават никакъв повод за оптимизъм. На пръв поглед всичко изглежда наред. Приходите, помощите и даренията нарастват с 11.5% спрямо същия период на миналата година и достигат 34.9 млрд. лева. Неданъчните приходи нарастват с приблизително същия темп и достигат малко над 5.1 млрд. лева. А бюджетният дефицит е близо 2.61 млрд. лева, което е само 1.2% от прогнозирания БВП.
Истината обаче се познава в сравненията. И ако спазим това правило веднага замазваме розовата боя с плътни тъмни краски. Започваме от бюджетния дефицит. През същия период на миналата година Консолидираната фискална програма е отчитала излишък от 146.9 млн. лева, а сега дефицит. Имаме влошаване на годишното салдо от над 2.75 млрд. лева. Важно е да видим на какво се дължи това, за да разберем доколко въпросната ситуация е поправима.

Започвам от приходите 

Да, в сравнение с миналата година те растат с 11.5 -12.0 процента на годишна база. Но това е твърде далеч от заложения в КФП ръст от над 20% годишно. Може ли тази ситуация да се оправи? Дори при значителен ръст на цените на горивата, стоките и услугите, което между другото означава по-висока инфлация, заложеният ръст едва ли може да бъде достигнат.
Що се отнася до разходите, при тях правителството полага някои усилия за ограничаването им. НО дори и те в момента нарастват изпреварващо спрямо приходите. И това става ясно от самото съобщение на финансовото ведомство.
"Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към май 2025 г. възлизат на 34 125,0 млн. лв., което е 35,3% от годишните разчети. За сравнение, разходите по КФП за първите пет месеца на 2024 г. бяха в размер на 28 109,4 млн. лв., като следва да бъде взето предвид, че през февруари 2024 г. има отчетена трансакция по възстановяване на разходи от сметка за чужди средства на Министерството на регионалното развитие и благоустройството обратно към бюджета на министерството в размер на 1 200,0 млн. лв. При елиминирането на тази трансакция, с оглед съпоставимост на данните, разходите към края на май 2025 г. нарастват с 4 815,6 млн. лв. (16,4%). Нарастване на разходите има основно в частта на социалните плащания, вкл. разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, субсидии, капиталовите разходи и други.
Нелихвените разходи са в размер на 32 606,6 млн. лв., което представлява 35,2% от годишния разчет и ръст (на съпоставима база) с 4 357,5 млн. лв. (15,4%) спрямо отчетените към май 2024 г. Текущите нелихвени разходи са в размер на 30 059,0 млн. лв. Капиталовите разходи (вкл. нетният прираст на държавния резерв) възлизат на 2 523,1 млн. лв. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 24,5 млн. лв. Лихвените плащания са в размер на 704,3 млн. лв. (43,4% от планираните за годината и ръст от 219,2 млн. лв. спрямо същия период на 2024 г.)", пише в съобщението.

Забелязвате ли сериозната разлика 

в ръстовете между приходи и разходи? Съществува сериозен риск през следващите седем месеца (от края на май до края на годината) тази разлика да се увеличи и в крайна сметка да се наложи актуализация на бюджета заради превишение на заложения по закон дефицит. Обръщаме внимание на факта, че дори да намалим дефицита с въпросните 1.2 млрд. лева, посочени в цитираното по-горе съобщение, то бюджетното салдо като резултат ще бъде много по-лошо от това, което сме имали година по-рано. Впрочем трябва да уточним, че законово определен е дефицитът не по КФП, а по държавния бюджет. Но и там нещата не изглеждат добре. Сега дефицитът в държавния бюджет е близо 3.28 млрд., лева или близо 50% от разрешените по закон над 7.13 млрд. лева. Година по-рано той е бил 2.04 млрд. лева, или около 25.4% от разрешените по закон над 8.03 млрд. лева. И като сума, и като процентно съотношение влошаването е сериозно, да не кажем драматично. И ако ситуацията във фиска рязко не се подобри още следващата година, след време с или без евро страната ще фалира. Така че политически обществен приоритет е добре да бъде не в каква валута ще се разплащаме, а фискалната стабилност на държавата. Ако последната рухне, няма да има значение какви банкноти държим в джобовете си (образно казано). Тяхната покупателна способност ще се е свила.

Не бързайте да сменяте левове с евро

автор:Дума

visibility 738

/ брой: 123

Храните продължават да поевтиняват

автор:Дума

visibility 611

/ брой: 123

София остава най-скъпият град за покупка на жилище

автор:Дума

visibility 641

/ брой: 123

Брюксел отстъпи пред фермерите

автор:Дума

visibility 726

/ брой: 123

Скопие да приеме позицията на България

автор:Дума

visibility 745

/ брой: 123

В Словения свикват референдум за членството в НАТО

автор:Дума

visibility 647

/ брой: 123

Накратко

автор:Дума

visibility 818

/ брой: 123

Провален човек

автор:Александър Симов

visibility 838

/ брой: 123

Мислете

автор:Зорница Илиева

visibility 770

/ брой: 123

Три секунди

visibility 800

/ брой: 123

Наследството на лева

автор:Дума

visibility 702

/ брой: 123

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ