10 Юли 2025четвъртък21:45 ч.

Петя Цанкова: Промените в Закона за висшето образование целят защита на работещите университети

автор:Дума

visibility 4783

“Законът за изменение на Закона за висшето образование дава възможност на Народното събрание да закрива висше училище по предложение на Министерския съвет, когато висшето училище трайно не осъществява учебен процес. И в момента Народното събрание по предложение на МС може да закрие държавен университет, а частните университети се закриват само по искане на учредителите на частното висше училище”.  Това заяви народният представител от БСП - ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА Петя Цанкова. Тя подчерта, че новото което се въвежда с промените е условието за закриване на учебно заведение, само когато то трайно не осъществява образователен процес.

Депутатът от левицата обясни, че това цели само допълнителна защита на университетите, които които работят сериозно, въпреки трудностите, които развиват научна дейност и подготвят кадри за пазара на труда. “Те заслужават подкрепа, а за да я получат, системата трябва да бъде освободена от тежестта на институции, които осъществяват дейност по инерция и симулират нормален образователен процес”, каза още тя.

Петя Цанкова наблегна, че когато едно висше училище трайно не предлага обучение, не провежда занятия, не дипломира студенти и по същество не изпълнява основната си функция — това вече не е университет, а административна структура изчерпана от  съдържание.  “Възможността за закриването на подобен университет трябва да бъде сигнал, че държавата държи на стандарти, на качество и на реален принос към обществото. Ангажимент и задължение на държавата е да провежда и упражнява контрол върху качеството на обучение и ефективността на образователния процес във всяка една образователна институция, било то държавна или частна”, категорична бе тя.

Цанкова коментира, че по време на обсъждане в образователната комисия е застъпено мнението, че е необходимо между първо и второ четене да се направят не малко корекции. Като такива тя посочи прецизиране на израза “трайно не осъществява образователен процес” и неговото ясно дефиниране - като период, като обхват на дейността, като проверка на фактическото състояние, процедурата да бъде прозрачна, справедлива и защитена от политическа намеса; разписване на правна рамка кой установява състоянието за трайно неосъществяване на учебния процес, така че да не се достига до административен произвол при определена политическа ситуация. Тя подчерта, че ще бъдат подкрепени предложения за изменения между първо и второ четене, които са съобразени със становището на Съвета на ректорите.

Тя бе категорична, че това не е атака срещу висшето образование. "Българските студенти заслужават образование, което е актуално и адекватно за времето, в което живеем. И всеки вложен лев – независимо дали идва от държавния бюджет или от студентски такси – трябва да бъде инвестиран в реални резултати, а не в кухи структури”, заключи Петя Цанкова.

Обиски в енергетиката заради договора с "Боташ"

автор:Дума

visibility 451

/ брой: 125

Въвеждат пълен контрол върху шофьорските курсове

автор:Дума

visibility 462

/ брой: 125

Обявите за работа намаляват

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 125

Едва 31% от българите са чували за европроекти

автор:Дума

visibility 418

/ брой: 125

Македонският език отхвърлен в Страсбург

автор:Дума

visibility 472

/ брой: 125

Санчес с мерки против корупцията в Испания

автор:Дума

visibility 467

/ брой: 125

Арестуваха заподозрян за терор в Германия

автор:Дума

visibility 459

/ брой: 125

Единение

автор:Александър Симов

visibility 436

/ брой: 125

За убеждаването

автор:Първан Симеонов

visibility 411

/ брой: 125

Пет препоръки към България от ЕС

автор:Дума

visibility 453

/ брой: 125

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ