През септември ще започне ремонт на магистрала „Хемус“ край София, стана ясно от думите на регионалния министър Иван Иванов през миналата седмица. Става въпрос за трасето на т.нар. нулев лот на магистралата, което е с дължина около 8 км. То започва преди Софийския околовръстен път и завършва в района на пътен възел "Яна".
През април Агенция "Пътна инфраструктура“ направи геодезическо заснемане именно във връзка с предстоящ ремонт. По думите на регионалния министър, в рамките на месец и половина дейностите ще приключат, така че да не затрудняват движението.
Отсечката вече веднъж бе ремонтирана – през 2016 г. – само две години и половина след като беше построена. През 2023 г. служебният регионален министър Иван Шишков направи редица инспекции по основните магистрали. Проверка показа, че именно в този участък асфалтът е компрометиран, като по думите на бившия министър, е влагана шлака от "Кремиковци“. Няколко месеца по-късно дори прокурорска проверка потвърди липсващия асфалт.
Движението по два от виадуктите на "Хемус“ преди тунел "Витиня“, които бяха в ремонт от средата на януари, е възстановено. Това съкращава с 5 км участъка, на който имаше въведена временна организация на движението, съобщиха от АПИ.
Въпреки възстановеното движение на два от виадуктите, работата по третия – "Коренишки дол" – ще продължи до средата на август. Дотогава платното в посока София ще остане затворено, а трафикът ще се осъществява двупосочно в платното за Варна, с ограничение на скоростта до 90 км/ч.
Ще остане само стеснен участък с дължина около 1 км в района на "Коренишки дол", което ще облекчи значително трафикът по АМ „Хемус" и ще се съкрати времето за път", посочват от АПИ.
Дейностите по горното строене включват подмяна на бетонови плочи, хидроизолация, нова асфалтова настилка и маркировка, както и монтаж на нови парапети и ограничителни системи. Ремонтирано е и долното строене – носещата конструкция, колоните, ригелите и стъпките на колоните.
Ремонтът на тези виадукти е от изключителна важност, тъй като те не са били ремонтирани от пускането им в експлоатация в края на 70-те години на миналия век.
Според председателя на Управителния съвет на АПИ инж. Йордан Вълчев, след приключването на работата по "Коренишки дол" до средата на август, по цялата магистрала ще може да се пътува без ограничения. Това обаче ще бъде за кратък период, тъй като през септември отново ще бъде затворена едната тръба на тунел „Топли дол“, за да продължи ремонтът му.