
Снимка БТА
Пътуваме от София до Сърбия изцяло по магистрала
"Европа" официално бе пусната в експлоатация
/ брой: 171
Автомагистрала "Европа" бе пусната официално в експлоатация вчера. Така показахме, че буквално за 8 месеца това правителство направи нещо, което е било забавяно четири години, заяви регионалният министър Иван Иванов на официалната церемония. Всичките големи инфраструктурни проекти се очаква в рамките на мандата да бъдат завършени. Свързаността между Ориента и Западна Европа вече е факт, а самото име на магистралата символично подчертава това обединение, допълни министърът.
Когато откривахме магистралата до Ниш, бяхме уверени, че в много скоро време, до 1-2 години, ще завършим българския участък, но последваха 4-5 години безвремие, отбеляза премиерът Росен Желязков. Сега, благодарение на коалиционната мъдрост, партньорството с министър Иван Иванов, БСП, ИТН, съумяваме да довършим това, което беше забавено толкова години, добави премиерът. Според него продължава строителството и на останалите пътни инфраструктурни проекти, скоро предстои откриването на отсечка от АМ “Хемус“.
Това е смисълът да има редовно правителство, защото дълги служебни и кратки редовни правителства създават усещането, че процесите се случват хаотично, а ние имаме нужда от предвидимост и изпълняемост на всички обекти, коментира премиерът.
Общата дължина на трасето, което е важна част от Трансевропейската транспортна мрежа, е 63 км и започва от границата с Република Сърбия при ГКПП "Калотина". В магистралата се включва и Северната скоростна тангента, чрез която автомобилният поток ще се разпределя към автомагистралите "Хемус" и "Тракия". Вчера бе пуснат последният участък, който е между Сливница и Софийския околовръстен път и е с дължина от 16,5 км.
Изградени са 5 подлеза, 2 надлеза, 2 моста и 1 виадукт, както и четири пътни връзки и два пътни възела - "Костинброд" и "Мрамор". За разлика от "Хемус", "Марица" и "Тракия", магистрала "Европа" не е проект на десетки години. Обществените поръчки за строителство на пътното съоръжение бяха обявени през 2017 г. и осем години по-късно те са изпълнени.
Изграждането на магистралата се финансираше с европейски средства по Механизма за свързване на Европа и Оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020.
По изчисления на експерти магистралата струва около 580 млн. лв., като това включва индексациите. Сумата се е увеличила с близо 120 млн. лв. от първоначално предвидените по договор разходи. Ако се добави и цената на Северната скоростна тангента - около 180 млн. лв., цената на "Европа" стига 760 млн. лв.