Снимка Министерство на транспорта
Държавата си търси пълните такси за летище София
Концесионерът готов да даде 9 млн. вместо 40 млн. евро, иска и 80 млн. евро за пистата
/ брой: 219
Министерството на транспорта и съобщенията настоява концесионерът на летище “Васил Левски“ - София, СОФ Кънект, да започне да плаща пълния размер на дължимата концесионна такса от 1 януари 2026 г. За 2025 г. сумата е близо 40 млн. евро без ДДС. Това стана ясно на среща на вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов с изпълнителния директор на СОФ Кънект Хесус Кабайеро и представители на компанията.
“Пътническият трафик е напълно възстановен и надхвърля предпандемичните нива. Отчетените приходи за периода 2021-2024 г. надвишават прогнозите по финансовия модел от началната дата на концесията и през 2024 г. почти достигат дори стойностите по офертата на концесионера. Реалната оперативна печалба преди данъци надхвърля прогнозната по КОВИД-модела, а през 2024 г. надхвърля и стойностите по модела от офертата. На практика летище „Васил Левски“ е в по-добро състояние от това, което концесионерът сам е прогнозирал при подаване на офертата”, аргументира се Караджов, който цитира текстовете на договора и Допълнителното споразумение от 2021 г.
Според представителите на СОФ Кънект условията за възстановяване на концесионните плащания не са изпълнени и те могат да предложат по 9 вместо 40 милиона евро на година, а отсрочката да продължи до 2031 година. Концесионерът смята, че резултатите трябва да се гледат на „кумулирана база“, т.е. за целия период на концесията от 35 години.
Вицепремиерът Караджов не се съгласи с тези доводи. “Не може изкуствено да се смесват годините на локдаун с годините на възстановяване, за да се създаде илюзия, че балансът не е постигнат. Подобни “еквилибристики” не са предвидени нито в договора, нито в Закона за концесиите”, каза той.
“Разбирам нежеланието да се плаща концесионна такса максимално дълго, но договорът и анексът към него са ясни - отсрочката на плащанията важи, докато икономическият баланс не бъде възстановен. Тя е временна антикризисна мярка, дадена при изключителна ситуация - световната пандемия, а не амнистия за вечни времена", каза той. Вицепремиерът определи като странно и настояването на СОФ Кънект държавата да го компенсира със 70-80 млн. евро за предстоящия ремонт на пистата. Летищата в ЕС, които са на концесия, извършват аналогични ремонти, без държавата да ги обезщетява. Това е част от нормалната капиталова програма на оператора. Ремонтът на пистата е отговорност на концесионера, а не на българската държава”, категоричен бе Караджов.
Той очаква в най-кратък срок да се подпише нов анекс с концесионера за възобновяване в пълен размер на дължимите от него такси.
