ПОСТИЖЕНИЯ
(Р)еволюция на колелото
Какво кара хората да го смятат за едно от най-значимите изобретения на човечеството
/ брой: 115
Материала подготви Альона НЕЙКОВА
Наскоро във Великобритания бе направена мащабна анкета за най-значимите изобретения на човечеството през последните два века. Резултатите от проучването сочат, че повечето запитани поставят на първо място в този списък именно колелото, което изпреварва по брой гласове и интернет, и дори двигателя с вътрешно горене. Няма по-подходящ повод да (си) припомним някои от най-любопитните факти, свързани с това превозно средство, което не просто промени, а направо преобърна живота на хората.
Съществува доста интересна теория за появата на колелото, според която създаването му е провокирано от... климатичните промени и по-специално от изригването на голям вулкан в Индонезия в началото на ХIХ век. Това предизвиква сериозно захлаждане в северното полукълбо и намалява броя на селскостопанските животни и култури. И също така води до осъзнаване на необходимостта от бързо придвижване дори на малки разстояния. Така през 1817 г. германският инженер и механик барон Карл фон Драйс представя своята "машина за ходене", която се състои от дървени колела без гуми, рама, направена от същия материал, огромно тежко кормило и кожена седалка. Управлението на това устройство, на което в началото липсват педали, става чрез отблъскване с ходила от земята или като се правят големи крачки. За съжаление, изобретението така и не успява да увековечи в названието си името на създателя му. Но пък в негова чест през 1839 г. е наречена първата дрезина.
А терминът "велосипед" се появява преди точно 160 години благодарение на французина Пиер Мишо. Прочутият парижки ковач се стреми в тази дума да събере смисъла на самото изобретение, за да опише накратко принципа на действие на това транспортно средство с две колела. И решава, че най-добре е да използва за целта латинското velox - бързи, и pes - крака.
Важно е обаче да се отбележи, че устройството се сдобива с педали едва през 1842 г. Смята се, че това се случва с леката ръка на шотландеца Къркпатрик Макмилан, който решава да усъвършенства велосипеда с този страхотен начин на задвижване. Механизмът му се закрепя първоначално към задното колело, което е доста по-голямо от предното. А съотношението на размера им е същото, както при английските монети пени и фартинг. Но масовото производство на изобретението с педали започва едва над четвърт век по-късно.
Отговорът на въпроса - защо се качваме на велосипеда от лявата страна - е неочаквано лесен. Очевидно е, че, за да го направим отдясно, ни пречи веригата. А традицията тя да се поставя там е наследена от... конната езда. Привилегията да използват този начин за придвижване в началото имат само богаташи и воини - тоест хора, които носят мечове и шпаги. Оръжието се закрепва отляво и това определя от коя страна на животното е по-удобно и качването. Когато се появяват каретите, в тях също се влиза от ляво на тротоара.
В Книгата с рекордите на Гинес са регистрирани доста рекорди, свързани с велосипедите.
Най-тежкият е изобретен от нидерландеца Вутер Ван ден Бош, чийто Монстърбайк остава в историята с впечатляващите 748 килограма.
Монстърбайк с тегло 748 кг
А най-дългият - 41,42 метра - е създаден в Австралия, като на него може да се возят едновременно 20 души.
Най-малкото колело е направено от майстора от Краснодар - Сергей Дашевский, който успява да се запише в библията на невероятните постижения с модела си от 11,6 сантиметра. Руснакът обаче не се спира и наскоро представи още по-миниатюрна конструкция с размери едва 8,5 сантиметра, но все още чака да я признаят официално.
Транспортно средство за влюбени (в живота)
Паметници на колелото и велосипедистите може да се видят в безброй страни по света
Прототип на първата дървена "машина за ходене"