Румен Драганов:
12% спад в приходите от туризъм тази година
/ брой: 183
Спад от 12 на сто на приходите от международен и български туризъм за годината очакват от бизнеса. Това прогнозира директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов, цитиран от БТА. Сред причините за тази негативна тенденция той посочи намаляването на цените на почивките с близо десет на сто през август и свиването на покупателната способност на руските туристи у нас заради обезценяването на националната им валута. Негативната тенденция ще продължи и през лятото на следващата година, което ще е обусловено от фалита на няколко руски туроператора. Очакванията са за продължаване на срива на руския изходящ туризъм заради санкциите срещу страната и обезценяването на рублата.
"Тази година не усетихме отлив заради лошото време, защото 2013 г. беше успешна и туристите доволни, коментира Драганов. Планинският туризъм не би могъл да компенсира негативните тенденции от това лято по морето", смята той. "Въпреки негативните тенденции туристическият сезон Лято 2014 г. няма да бъде загубен", коментира Драганов. Той смята, че ще приключи не по-лошо от 2013 г. Легловата база през 2013 г. е достигнала заетост от 97 на сто, което е причина да не може да се очакват ръстове в туризма от 20 - 30 на сто, каквито бяха през 2004 - 2008 г., аргументира се той.
Драганов допълни, че проблемите са натрупани с години заради това, че управлението на туристическите атракции - публичната собственост, не е било припознато като важно за държавата от всички правителства досега. Не е и отчетено многократното искане на бизнеса да бъде създадено Министерство на туризма не за да се управляват хотелите и ресторантите, а за да се управляват публичните обекти - публична държавна собственост, които имат еквивалент като стойност стотици милиарди евро. Това пречи да постигнем сравнително нормална средна заетост на легловата база за ЕС, смята Драганов.
По думите му бизнесът очаква служебното правителство да подготви създаването на регистър на туристическите атракции публична собственост, описването на туристически зони и места и точки, което да е предпоставка за структурирането на отделно министерство на туризма, което да ги управлява. Парите за национална туристическа реклама за 2015 г. също трябва да са във фокуса на служебното правителството, с идеята да се предостави възможност за повече реклама за вътрешния туризъм, за да може да се компенсира 2015 г., която е застрашена от намаляване на туристи от основни пазари за България - какъвто е руският.