1/5 от общините не могат да се грижат за децата с увреждания
Липсата на специализиран транспорт и психолози е сред първите препъникамъни на местните управи
/ брой: 276
Eдна на пет общини в страната не би могла да се грижи адекватно за образованието на децата с увреждания. Това сочат данните от изследване на Центъра за приобщаващо образование. Проучването е било направено от юни до октомври 2016 г., а резултатите от него бяха представени на Кръгла маса с представители на местната власт и МОН.
Общинските администрации посочват няколко основни проблема, които смятат за пречка пред това да осигуряват добра среда за обучението на децата в неравностойно положение и тези, които имат физически недъзи. Според експертите първоначално трябва да бъде осигурен специализиран транспорт за децата, които не могат да ползват нормални автобуси. Те смятат, че е необходимо да се обезпечи задължителното присъствие на психолози в училищата, в които има деца с увреждания, за да им помагат да се адаптират към средата. 65% от общините са заявили, че макар и в момента да нямат такива специалисти, биха могли да ги осигурят в най-скоро време.
Според изследването на неправителствената организация 1/5 от общините не биха могли да подсигурят психолози, нито адекватна инфраструктура, платформи за инвалиди и рампи за достъп до обществените сгради и училищата.
Около 28% от общините са посочили като пречка липсата на финансиране, което спъва развитието на специалната социална политика, а в други 20% притеснението е, че въпреки наличието на пари не могат да бъдат намерени специалисти за работа с децата с увреждания.
Около 2/3 от местните управници са посочили, че искат да имат повече независимост от централната власт, за да могат самостоятелно да решават проблемите на децата в неравностойно положение.