27 Октомври 2025понеделник14:01 ч.

2 лева стават хартиените билети в София

За 1,60 ще може да се пътува в няколко превозни средства с електронна карта, но с прекачвания в рамките на 30 минути

/ брой: 118

автор:Деси Велева

visibility 871

Деси ВЕЛЕВА



Два лева ще струват хартиените билети за градския транспорт в София. Електронният билет ще остане 1,60 лева, но на тази цена пътникът ще може да се прекачва в няколко превозни средства в рамките на 30 минути. Ако иска да се прехвърля в рамките на 60 минути, цената на електронния билет става 2,20 лева.
Така например, ако пътникът валидира електронния си билет при качването в първата минута, той ще може с него да се качи в друго превозно средство и на 29-та минута, като няма да има значение колко време ще пътува оттам нататък.
Окончателното предложение за нова тарифна политика в градския транспорт в София направиха общински съветници от различни групи. За новите цени на пътуване се говори от месеци, като периодично излиза частична информация за промените. Крайните промени в Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт вече са изнесени на сайта на общината за обществено обсъждане в едномесечен срок. Амбицията на вносителите е промените да се гласуват на последното заседание на СОС на 31 юли и да влязат в сила от 1 септември.
Нова тарифна политика е представена от вносителите Карлос Контрера (ВМРО), Борис Бонев (независим), Зафир Зарков (ГЕРБ) и Прошко Прошков (ГЕРБ), като според тях билетите за време ще осигурят по-справедлив начин за таксуване на пътниците. Те очакват да се привлекат и допълнително пътници.
Според анализите на общината в момента 42 на сто от пътниците използват преференциални абонаментни карти, близо 30 на сто - карти по редовна тарифа, талони за 10 пътувания - близо 10 на сто, а еднократни билети - едва 11,8 на сто. Така излиза, че новите тарифи ще засегнат всеки десети пътник.
Анализите показват още, че ако се въведе билет от 2,20 лева за 60 минути, това ще доведе до намаляване на пътниците, ползващи в момента билет от 1,60 лева. Очаква се и гратисчиите да намалеят поне с 10-20 на сто, от което приходите ще се вдигнат с до половин милион лева. От общината изчисляват, че в момента загубите от тях са близо 3 млн. лева на година. Според други данни гратисът е много по-голям.
Запазва се цената от 4 лева на еднодневна карта, валидна до 24 ч. в същия ден, която се издава за повече от две пътувания с един и същ електронен носител. Нови преференции се въвеждат за младежи до 26 години и родители с деца до 2 години, ползващи обезщетение при бременност и раждане.
Цената на електронния носител ще струва 3 лева.
Билетите, продавани в метро или водач в наземен транспонт, ще се валидират в момента на отпечатването им, като ще има дата, час и номер. Няма да е необходимо допълнително валидиране. Когато хартиеният билет се купува от шофьор, той е валиден само в това превозно средство. В метрото билетът ще се издава на каса или от автомати и ще може да бъде използван до 60 минути от продажбата му.

Спорната "такса водомер" ще отпадне

автор:Дума

visibility 238

/ брой: 200

Автомобилният транспорт формира 17% от БВП

автор:Дума

visibility 217

/ брой: 200

Магистрала "Хемус" става приоритет за властта

автор:Дума

visibility 228

/ брой: 200

Съдът на ЕС отмени формулата за сметките за парно

автор:Дума

visibility 234

/ брой: 200

Ирландия прави завой наляво с жена президент

автор:Дума

visibility 236

/ брой: 200

Кюрдската съпротива се изтегля от Турция

автор:Дума

visibility 210

/ брой: 200

Учениците в Кипър имат нужда от психолог

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 200

Накратко

автор:Дума

visibility 197

/ брой: 200

За ментето и оригинала

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 200

Добре дошли в миналото

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 200

Когато системата защитава убийците, става съучастник

visibility 234

/ брой: 200

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ