2010-а е годината на моловете
Ръстът на новите търговски площи на годишна база е почти 5 пъти спрямо 2009 г.
/ брой: 56
Изминалата година ще бъде запомнена като годината на молове в България, коментират от King Sturge в своя доклад относно състоянието на имота на търговски площи у нас. "Рядко се случва в една страна да станем свидетели на отваряне на толкова много нови търговски центрове в рамките на подобен кратък период", коментират от агенцията.
Ръстът в обема на новите търговски площи на годишна база за 2010 г. е почти 5 пъти спрямо 2009 -а. Общо 346 300 кв. м в 10 нови търговски центъра са излезли на пазара през изминалата година. За сравнение за целия период 2006-2009 г. новото предлагане в сегмента беше 211 200 кв. м.
Основната част от новите търговски центрове е била съсредоточена в столицата София, където се намира и най-голяма част от населението. Столицата е била мястото на откриването на първия търговски център в страната през 2006 година и след липса на нови центрове в продължение на един значителен период от време през изминалата година са били открити два нови такива. Към момента в София има четири нови проекта в процес на изграждане и три, които са в процес на планиране. Градът разполага с едва 30% от общите търговски площи в цялата страна.
Новите търговски центрове, открити през 2010 година - Сердика Център и The Mall, се отличават с почти пълна заетост и с привличането на нови големи търговци, включващи имена като GAP, Zara и Peek & Cloppenburg на българския пазар. В исторически план търговските центрове в България се отличават с високо ниво на заетост, като то възлиза на нива над 95% за търговските центрове, пуснати преди 2008 година. Преди излизането на двата най-големи търговски центъра в София, старите молове като ЦУМ, Mall of Sofia и Сити Център се радваха на широка популярност. Следствие на кризата обаче, както и на разкриването на нови значителни по обем търговски площи старите центрове регистрираха значителен спад в посещаемостта си, с изключение в известна степен на Mall of Sofia.
В същото време новите проекти в процес на изграждане продължават да се борят с несигурността за своя успех и това дали ще бъдат завършени следствие на трудностите, които изпитват част от предприемачите в момент на криза. Сред моловете в процес на изграждане, този на булевард "България", е разположен на стратегическо място, с бърза връзка към центъра и лесен достъп до някои от най-богатите квартали на града, коментират от агенцията. В търговския център вече са влезли компании като Carrefour, GAP и Technomarket. Четирите проекта, които са в процес на изграждане, се очаква да добавят нови 204 000 кв. м търговски площи към настоящите 206 371 кв. м. Тези, които все още са в начален етап на изграждане, а бъдещето им е крайно неясно, са за нови 226 534 кв. м.
По отношение на наемите, нива от над 28 евро на квадратен метър са вече в историята на фона на разкритите нови търговски площи. Средните наеми в търговските центрове към настоящия момент са около 20 евро за квадратен метър за новите търговски центрове и 26 евро за квадратен метър за по-старите, които бяха обект на преговори за намаление. От агенцията не очакват да станем свидетели на по-нататъшно понижение в наемите през тази година, преди старта на нови проекти през 2012 и 2013 година.