23 Октомври 2025четвъртък05:44 ч.

Актуално

Агресията в училище - все по-голяма и по-честа

В 59-о ОУ "Васил Левски" дискутираха темата за насилието сред подрастващите

/ брой: 242

visibility 3389

Миглена Китанова

"Агресията и насилието в училищата" бe темата за дискусия, която представи фондация "Слънчеви пътеки" в столичното 59-о обединено училище "Васил Левски" пред ученици от пети и шести клас с водещ и лектор психологът Христо Монов, преподавател в СУ "Св. Климент Охридски". За целта организаторите предоставиха на децата книжката "Усмихни се", която да им послужи в училището и у дома.

Идеята на хората от фондацията e да бъдат полезни на децата, родителите и техните преподаватели с образователна лекция и диалог за агресията, за нарасналата престъпност в учебните заведения. Данните сочат, че България е сред първите 10 държави с най-висок процент тормоз в училище според изследване на Световната здравна организация в 43 страни. Само за една година агресията в училище се е увеличила два пъти според статистиката. Над 4500 са ситуациите с физическа и вербална агресия в образованието за 2016/2017 г. според МОН. Затова и подготовката около обучението срещу агресията беше отговорна задача, която без подкрепата на народния представител от ПГ на "БСП за България" Димитър Данчев нямаше да се осъществи, споделят от фондацията.

Училището, чийто патрон е Апостола на свободата, ни посрещна с празнична украса, много портрети на български писатели и възрожденци, с готовност да се включат повече ученици в темата за агресията и езика на омразата. Директорът на училището Мариана Божкова и нейните колеги бяха в основата на организацията. Въпреки учебния ден, всеки от тях се беше постарал за провеждането на  тази важна и необходима за техните възпитаници среща.

Стаята, предназначена за обучението, бе препълнена от ученици. Присъстваха директорът Мариана Божкова, зам.-директорът Мариана Младенова, психологът на училището Никоела Богданова, класните на пети "А" клас Калина Георгиева, на шести "А" и шести "Б" Вергиния Канзова и Елена Маринова, преподавателят по изобразително изкуство Елица Тошева. 

С професионализъм и искреност Христо Монов разкри тайните на агресията пред подрастващите, върна се към нейните корени, заложени в човешката природа. Той подчерта, че отношенията между хората са твърде сложни и затова при общуването трябва да се цени другият човек. Монов дискутира с децата темите за вербалната агресия, честото използване на социалните мрежи и интернет.  Психологът посъветва учениците да се предпазват от излишни емоции в училище, на улицата и в семейството. Подчерта, че спортът тушира агресивното поведение и учи на добри взаимоотношения.

По време дискусията бяха задавани въпроси, свързани с причините за лошите и негативни връзки между хората. Като важен фактор за възпитанието и добрата среда Монов изтъкна спокойната семейна атмосфера и разговорите у дома. Стана ясно, че в днешно време няма как да се изолираме от агресията, особено от специфични телевизионни предавания, които често пораждат насилие и омраза.

Въпросите и отговорите по тази болезнена тема за изхода от лошите навици ще продължават да вълнуват ученици, учители и родители. Част от нашата мисия е да помагаме за решаване на подобни проблеми, обясниха Даниела Козовска и Паола Колева от фондация "Слънчеви пътеки". 

В края на срещата преподавателите и учениците благодариха на Христо Монов и на организаторите, изпяха прекрасна коледна песен.

Училището

59-о обединено училище "Васил Левски" има над  125-годишна история, разполага с богата материално-техническа база - голяма просторна сграда на 4 етажа, 5 корпуса, 27 класни стаи, специализирани кабинети, 2 компютърни кабинета, единият от които е оборудван с компютърни терминални работни места, 2 физкултурни салона, игротека, широк двор с разчертани спортни площадки за различни видове спорт и зелени площи.

От всички столични училища единствено 59-о обединено училище "Васил Левски" през 2016 г.  получава от Столичната община званието "Следовник на народните будители". Най-специфичното обаче е, че в училището се обучават ученици с различен етнически произход, между които и бежанци. 

"Това извежда на преден план въпроса за образователната интеграция на тези ученици и за намаляване на процента на отпадналите от образователната система деца. Важен дял в образователно-възпитателния процес в училището заемат извънкласната дейност, заниманията по интереси и работата по проекти", казва Мариана Божкова. Тя смята, че участието в тези интеркултурни форми на работа дава поле за изява на всеки ученик, помага му да разкрие и развие заложбите си, като в същото време съхрани културната си идентичност. 

В училището се работи по редица проекти, свързани с образованието и културата, които увличат учениците и привличат младежите за повече извънкласни дейности.

Такситата в София поскъпват с 18,6%

автор:Дума

visibility 2733

/ брой: 197

Бюджетният дефицит на България стигна 3% през 2024 г.

автор:Дума

visibility 2728

/ брой: 197

Търсенето на жилища изпреварва предлагането

автор:Дума

visibility 2941

/ брой: 197

45% от чиновниците у нас обядват за над 10 лв.

автор:Дума

visibility 2667

/ брой: 197

Кремъл: Няма дата за среща Путин - Тръмп

автор:Дума

visibility 2810

/ брой: 197

Австрия и Швеция засилват мерките срещу мигрантите

автор:Дума

visibility 3092

/ брой: 197

Испания възобнови дебата за смяната на часа

автор:Дума

visibility 2855

/ брой: 197

Колумбия отзова посланика си в САЩ

автор:Дума

visibility 3006

/ брой: 197

Пиротехника

автор:Александър Симов

visibility 2512

/ брой: 197

Голямата картина

visibility 2675

/ брой: 197

Предсказуем резултат

visibility 2653

/ брой: 197

Младите гласове за пътя на България

автор:Дума

visibility 2784

/ брой: 197

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ