29 Юни 2022сряда04:05 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°. Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°.

Акцент

Американизацията или краят на българската култура

За 27 пропилени "демократични" години в живота ни се настаниха пародийният кич и пошлостта

/ брой: 158

автор:Огнян Стамболиев

visibility 2330

"...От литературата и изкуството ние например постепенно ще изтръгнем тяхната социална същност, ще отучим художниците, ще им отнемем желанието да се занимават с изобразяване, с изследване на тези процеси, които се извършват в глъбините на народните маси. Литературата, театрите, киното ще изобразяват и прославят най-ниските човешки чувства и страсти. Ние по всякакъв начин ще поддържаме и издигаме така наречените художници, които ще започнат да насаждат и втълпяват в човешкото съзнание култ към секса, насилието, садизма и предателството - с една дума, каквато и да е безнравственост...."

(Из историческата реч, обявяваща началото на Плана "Дълес" на шефа на ЦРУ Алън Дълес от 24 февруари 1945 г.)

В началото на ХХ в. в забележителната си книга "Светът от вчера" Стефан Цвайг писа, че нашата цивилизация е застрашена от унификация, уеднаквяване. Още тогава големият австрийски писател хуманист предупреди европейците, че скоро ще изгубят много от своите неповторими, уникални култури, че глобализацията и техническата революция ще променят завинаги, безвъзвратно света. Затова писа и немският философ Освалд Шпенглер в забележителния си труд "Залезът на Запада".
И двамата велики мъже не са предполагали, че ще се появи и друга, не по-малка беда за нас, европейците - американската културна хегемония.
След Втората световна война американизацията засегна чувствително западната част на континента, а след падането на Берлинската стена пострада и източната му половина. Въпреки това страните от Запада - от Португалия и Испания до Норвегия и Финландия - успяха до голяма степен да съхранят своята културна идентичност. А примерът на Франция е достоен за възхищение. Докато в бившите соцстрани, въпреки кризата и сътресенията, културата не отпадна като грижа на държавата, у нас се случи обратното - нехайството и безхаберието на правителствата и парламентите сринаха тотално базата й и дадоха зелена улица на американизацията. Тя нанесе и продължава да нанася

непоправими щети на българската духовност


От Щатите, освен пародийния модел на т.нар. американски начин на живот, нахлуха евтината масова култура и откровеният кич. И това стана преди всичко чрез засиления внос на филми от най-ниска проба - екшъни, трилъри, фентъзи и пр. със заглавия от рода на "Пич, къде ми е колата?", "Скъпа, уголемих децата!", които завладяха големия и малкия екран и почти пропъдиха европейското кино. Българското бе убито от държавата!
Оказа се, че повечето подобни продукции дори не се показват по кината в Америка, а у нас шестват триумфално по националните телевизии и местните кабеларки. Някои от тях си позволяват дори да пускат порнографски филми безпрепятствено и през деня. И култивират най-примитивен естетически вкус, а също и нисък морал у младите. На улицата дори малки момичета говорят цинизми, бият се грубиянски и дори псуват. Всички те са възпитани до голяма степен от нашите американизирани телевизии.
Същото е положението и в радиоефира - грозни, кресливи американски шлагери (рок, поп, хеви метъл, техно, рап) се леят денонощно. Дори на 3 март, 24 май и 6 септември телевизии не излъчват дори от кумова срама български филм или спектакъл, макар и скромно предаване за Ботев, Вазов, Яворов и пр. Даже и за годишнините им. За сметка на това всеки ден можем да научим нещо ново за Мадона, Лейди Гага и Кончита Вурст! Американски филми и сериали се леят като поток. И това е целенасочено провеждана

антибългарска "културна" политика

Повечето от нашите издателства задръстиха книжния пазар с американски книги - все "бестселъри". Театрите ни също се изкушават, макар и в по-малка степен, от всяка нова американска пиеса, определена от критиката в Бродуей като най-най-... Както се оказва, повечето "шедьоври" и "открития" са най-семпли  еднодневки, които бързо се забравят дори в Америка.
За щастие американците не са завладели прекрасния свят на операта. Нашите музикални сцени са все още под знака на Верди, Моцарт и Пучини. Те просто ги нямат! Защото в Америка никога не е имало истинска, художествена, голяма музика. А плоските и безвкусни бродуейски мюзикъли от рода на "Чикаго" и "Америка, Америка!" са твърде далече от естетиката на българските меломани и засега трудно ще станат част от репертоара на родните музикални институти.
И докато преди - особено от 50-те до края на 60-те години - усърдно се съветизирахме, но държавата все пак не забравяше и българското, националното и правеше програми, чествания, юбилеи и т.н., сега родното изкуство и култура са в немилост. На преден план е чуждото, преди всичко американското. За мнозина, особено за т.нар. големи медии, то е "върхът". В много от тях има нещо като културни страници и дори притурки, но има ли българска култура в тях? Почти няма!

Всичко се свежда до Холивуд

Мадона, Майкъл Джексън и други "супер" продукти. Затова нашите деца вече не искат да четат нито Вазов, нито Яворов, да слушат българска музика, а и Панчо Владигеров, Парашкев Хаджиев и Марин Големинов са им непознати и чужди. Всъщност те са безчувствени и за прекрасната музика на Моцарт и Верди, Чайковски и Пучини - дотолкова са загрубели сетивата им от диското, рапа, рока и чалгата, от американските екшъни и електронните игри. Министерството на културата и Министерството на образованието и науката нехаят за естетическото им възпитание и пораженията са налице. В учебните програми музиката и изкуствата са в немилост, осакатиха се и програмите по литература и история. Вредите тепърва ще нарастват.
Американската културна хегемония като съществена и деструктивна част от процеса на глобализация в България е факт, с който като уважаваща се европейска нация (една от най-старите в света!) не би трябвало да се примирим. Нашата интелигенция трябва да направи нещо. Очевидно е, че държавата е далеч от културата и се сеща за нея около 24 май. В повечето европейски държави съществуват стратегии, закони, разпоредби и други

механизми, защитаващи културата и езика


В съседна Румъния създадоха Румънски културен институт, по модел на Френския институт, на институтите "Гьоте", "Бритиш кънсъл", "Сервантес", за защита, развитие и преди всичко за разпространение на румънската култура и духовност. И той вече работи успешно. Във Франция отдавна действа закон, непозволяващ на радиото и телевизията да излъчват повече от 30 на сто чужда, нефренска музика. А у нас БНР и БНТ (да не говорим за частните медии) вече заприличаха на джубоксове от крайпътни барове и мотели в Щатите.  Денонощен джубокс е и програма "Хоризонт" - малко новини и музика на английски безспир! Само дето не пускаш монетата и нямаш право на избор. С бързи темпове започна да се американизира и националната програма "Христо Ботев", рекламирана като "културна", "българска" и "национална". И може да се съжалява, че ръководството на БНР все още не е разбрало колко хаотична и небългарска е тази програма и колко е далеч от проблемите на днешната българска култура. Американизацията на БНР се задълбочава - на мястото на добрата програма от края на 80-те години сега ни се предлагат шумни претенциозни и кухи предавания (имам предвид най-вече тези от 21,30 ч. по "Христо Ботев"), каквито не можем да чуем по нито една европейска радиостанция от Киев до Лисабон.
И тук логично идва въпросът: имаме ли  национална културна доктрина и политика? Имаме ли поне един истински закон за българската култура и за българския език? За 27-те пропилени "демократични" години направи ли се нещо от правителства и парламенти, за да се защити и подкрепи българската култура, българското изкуство и духовност, с които доскоро се гордеехме? Или се прави точно обратното - бавно и мъчително унищожение, чрез псевдореформи като тази на ГЕРБ с абсурдните делегирани бюджети. За култура у нас се отделят жалките 0,5% от бюджета, докато във Франция или Финландия процентите са 11 пъти повече! А в бедна и купонна Куба се отделят 7,5! У нас масово се закриват театри, музеи, галерии, библиотеки, национални и международни  фестивали.
Американизацията е срамен факт в най-новата българска културна история. Но също така срамен и обиден факт е за всички нас и пълзящата агресивна турцизация. Тя настъпва и пуска метастазите си из страната.
Освен печално известната "Отворено общество" на Сорос у нас вилнее и фондация "Америка за България", която купува срещу грантове за милиони продажни българи. Сред тях, уви!, и от интелигенцията, с цел да засили американското присъствие в България. Дано нашите управници да се замислят!
Новият ХХI в. е век на аудиовизията и информатиката. И ако родните електронни медии продължават да се американизират и естрадизират с тези ускорени темпове, пораженията върху българската духовност ще бъдат фатални и необратими.
А Стефан Цвайг написа: "Америка е една гигантска грешка в човешката история." Дано тази "империя на злото" да се укроти и да отслабне, защото нито Европа, нито България се нуждаят от нея.



Младите хора копират всеки ден видяното от телевизионния екран

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ