"Арабеск" между класиката и съвременността
Премиерната програма "Viva la classica" представя "Лебедово езеро", "Дон Кихот" и "Баядерка"
/ брой: 264
Балет "Арабеск" по силата на своята вече 45-годишна традиция се движи комфортно и без страх в полето между авангарда и традицията. В премиерната програма "Viva la classica" трима български хореографи поемат риска да навлязат в напрегнатата зона между класика и съвременност и предлагат различни стратегии за оцеляване в нея. Представленията са на 14 и 27 ноември на сцената на Музикалния театър, научи ДУМА от Мая Михайлова.
В програмата са включени три големи заглавия от балетната класика. "Лебедово езеро" по музика на Чайковски е с хореография на Анна Донева. В ролите са Мариана Крънчева, Ангелина Гаврилова, Васил Дипчиков, Александра Савова, Виктория Петрова, Марина Попова, Стефка Табакова, Таня Кацарова, Валери Миленков, Иван Маринов, Ервин Есен. "Дон Кихот" по музика на Рихард Щраус е с хореография Боряна Сечанова. Изпълняват Асен Наков, Теодора Стефанова и Филип Миланов. "Баядерка" по музика на Лудвиг Минкус е с хореография на Татяна Соколова. Солисти са Таня Кацарова, Стефка Табакова, Васил Дипчиков, Валери Миленков, Филип Миланов (Иван Маринов), Сенки - Ангелина Гаврилова, Александра Савова, Виктория Петрова, Мариана Крънчева, Марина Попова, Петя Колева, Иван Иванов, Иван Маринов, Ервин Есен и студентите в специализация "Танцов театър" към НБУ Даниела Хайвазова и Мирослава Захова.
Без да бягат от оригиналната фабула, с намигане към класиката, трите хореографки реализират със замах своя днешен поглед към оригиналите. Докато в "Лебедово езеро" Анна Донева се заиграва с композиционните принципи на класическото наследство, като ги цитира и трансформира, подкрепена от сценографите с футуристична визия в черно и бяло, в своята "Баядерка" Татяна Соколова с хумор изследва взаимоотношенията на персонажите, вкопчени в своите фикс идеи до степен на саморазруха. За тях хармонията е възможна едва в небитието - в култовата картина на "Сенките".
Една мисъл на Сервантес движи Боряна Сечанова в приключението "Дон Кихот": "Той изгуби ума си. Неговото въображение се изпълни с красиви безсмислици и той сметна, че е истина това, което всъщност бе само красота." Тази мисъл би могла да увенчае както цялостната премиерна вечер на балет "Арабеск", така и избора на всеки творец да живее в изкуството. За сценографията, костюмите и мултимедията са поканени три млади сценографки - Ася Стоименова, Ива Павлова и Пламена Дичева, съвсем наскоро защитили магистратурата "Проектиране на авторски визуален спектакъл", с ръководител проф. Красимир Вълканов, катедра "Сценография" към НХА.