14 Юли 2025понеделник04:30 ч.

Асфалтът "позеленява"

Европейски научен проект изследва иновативни технологии за рециклиране на пътищата

/ брой: 125

автор:Дума

visibility 143

Вероятно не се замисляте за това в колата на път за работа. Но когато сте в задръстване и се взирате в задната част на автобус, погледът ви би могъл да се плъзне към пътя. Може би изглежда сивкав, но асфалтът, който гледате, скоро ще е "по-зелен", по-екологичен, благодарение на финансиран от Европейската комисия проект. Рециклирането на асфалта се осъвременява.
Пътищата в Европа са около 5,5 милиона км и повечето (90%) са асфалтирани. Веднага разпознаваме лошите пътища, като караме по тях, и затова всяка година милиарди евро се изразходват за премахване на старата настилка и замяната й с нова.
И промишлеността, и правителствата признават потенциалните екологични разходи за строителството на пътища. Докато замърсяването от движението по пътищата често е на първите страници на вестниците, добивът на нов агрегат и отстраняването на стария асфалт също могат да повдигнат важни екологични въпроси. Трябва да се отбележи, че докато почти 100% от асфалта може да се рециклира, редовното използване на рециклиран асфалт в пътното строителство може да бъде едва 10% в някои европейски страни.
Разходи, липса на информираност, съмнения в качеството или дори липсата на политическа воля означава, че е по-вероятно в някои държави асфалтът да попадне в депо за отпадъци, отколкото да се рециклира и използва за нови пътища. Често добивът на нов агрегат и битуминозни свързващи вещества са просто по-евтини от рециклирането.
Това вероятно ще се промени. Според проекта "Рециклирани пътища" е възможно повишаването до 99 процента на използването на рециклиран асфалт.
Д-р Бьорн Калман от Шведския национален изследователски институт за безопасност на пътното движение (VTI) и колеги по проекта от 13 други европейски организации се стремят да разработят поредица от новаторски технологии за подобряване на качеството на рециклирания асфалт, така че да може да се използва по-широко и за европейските пътища.
Като използват съвкупност от лабораторни подходи, компютърно моделиране и полеви изпитания, те се надяват да представят препоръки и доказани технологии за използването на рециклиран асфалт в много строежи на пътища.
Според Калман, ръководител на проекта, освен текущите разходи за рециклиране регенерираните асфалти са сложни материали. Примесите могат да означават, че рециклираният асфалт не е подходящ за включване в пътища, които се използват интензивно или са изложени на големи температурни разлики. Тези продължаващи съмнения относно качеството означават, че някои сектори на асфалтовата промишленост остават предпазливи по отношение на употребата на рециклиран асфалт.
Целта на проекта "Рециклирани пътища" е да отговори на критиките. Организиран в голяма степен в зависимост от това как се рециклира асфалтът, целта на проекта е да се разработят технологии за характеризиране на рециклирания асфалт и да се направи анализ на това как неговото включване засяга устойчивостта и качеството на крайната смес. Процесите, използвани за производството на рециклиран асфалт също са обект на внимателен анализ и има надежда, че един новаторски подход за моделиране ще намали сроковете за разработване на нови смеси.
Основната задача на проекта обаче е да намери начини за намаляване на използването на естествени агрегати и ограничаване на количествата отпадъци в пътното строителство. Несъмнено рециклирането и повторната употреба на асфалт биха спомогнали за нейното изпълнение на европейско равнище.
Успешното разработване на технологии за рециклиране на асфалт ще помогне за намаляване на емисиите на въглероден диоксид от асфалтирането, ще намали количеството на асфалта, депониран в депа за отпадъци, както и ще намали риска от изпускането на опасни вещества от асфалтови отпадъци например.
Понастоящем намаляването на строителните отпадъци остава важен приоритет за ЕО поради количеството, което попада в депата за отпадъци и възможните опасности за околната среда. Това предшества предстоящото законодателство, което предлага до 2020 г. да се забрани депонирането на отпадъци от разрушаване на строителни обекти.
Разработването на новаторски технологии за рециклиране на асфалт е само част от решението на екологичните проблеми, съпровождащи пътното строителство. Държавите с успешни програми за рециклиране на асфалт, като например Нидерландия, също така имат стриктна държавна политика и схеми за стимулиране, които имат за цел да повишат употребата на рециклиран асфалт.
Критиците може и да твърдят, че екологичните предимства на пътно строителство винаги ще бъдат опетнени от факта, че пътищата водят до емисии на газове от превозни средства. При все това подобряването на екологичните предимства на пътищата, с които разполагаме в момента, каквато е и целта на проекта "Рециклирани пътища", все пак ще има значителен принос.
Проектът продължи до края на 2012 г., когато се очакваше, че ще бъде направена препоръка до представителите на промишлеността и ЕО за това как следва да се използва рециклираният асфалт. С 300 милиона тона асфалт, които се произвеждат всяка година в Европа, и с над 10 000 дружества, участващи в производството или асфалтирането, вероятно окончателният доклад по проекта се очаква с нетърпение.
Междувременно сигурно е разумно отново да погледнете пътя пред вас. Автобусът току-що тръгна.

(Материалът е осигурен със съдействието на Генерална дирекция "Научни изследвания и иновации" към Европейската комисия)

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 6278

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 4301

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 4970

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 5859

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 4296

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 4369

/ брой: 126

Тупик

visibility 5941

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 5209

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 6125

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 6065

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ