11 Юли 2025петък10:18 ч.

Няколко думи

Безсилна държава

/ брой: 47

автор:Евгени Гаврилов

visibility 14620

Няма по-показателен пример през последните десетина години за това как се краде и съсипва държавата от скандала около Държавната консолидационна компания и налетите в нея 630 млн. лв. за ремонт на 400 язовира. В края на миналата седмица икономическият министър Богдан Богданов призна нещо, което се знае отдавна.
Ремонтирани са само десетина язовира, които стоят празни, а парите ги няма. Освен това от Министерството на икономиката признаха, че държавата има малки шансове да си възстанови част от раздадените преди пет години пари за уж спешни ремонти на язовири, които така и не се случиха. Този казус показва само едно - безсилието на държавата.
Целият този сюжет се разигра при вещото управление на ГЕРБ. Тогава ДКК стана опитното поле, върху което правителствата на ГЕРБ са експериментирали как държавата да бъде източвана. Очевидна е била липсата на капацитет ДКК да се занимава с подобна дейност. Първоначалната идея, с която бе създадена ДКК, бе там да се съберат остатъчните държавни дялове след приключилата приватизация, за да се управляват те по-добре. Тази идея остана само на книга. Ремонтът на язовирите трябваше да бъде направен от двe фирми, кoитo ca пoд шaпкaтa нa ДКК - "Eкo aнтрaцит" и "Eкoинжeнeринг РМ".
В прeдмeтa нa дeйнocт нa първoтo дружecтвo влизaт дeйнocти пo ликвидaция и кoнceрвaция зa oбeкти oт въглeдoбива и пречистване на пoвърхнocтни и пoдзeмни вoди. Втoрaтa фирмa - "Eкoинжeнeринг - РМ" нe e в пoртфeйлa нa ДКК, a нa дирeктнo пoдчинeниe нa миниcтърa на икономиката. Нeйният прeдмeт нa дeйнocт  e cвързaн c рeкултивaция и мoнитoринг нa рaдиoaктивнo зaмърceни oбeкти.
В крайна сметка проблемът с язовирите бе възложен на държавната фирма"Монтажи". Там за първи път е приложено т.нар. вътрешно възлагане по Закона за обществените поръчки. ПО-късна то стана известно като инхаус процедури, заради които строителството на магистрала "Хемус" от три години е замразено. За целта е използвана държавната фирма "Монтажи". Тя е получавала парите и поръчките. После от своя страна ги превъзлага на частни компании, които се водят доставчици на услуги и техника.
Идеята е проста - да се заобиколи Законът за обществените поръчки. Така ДКК през "Монтажи" е разпределила 630 млн. лв. за ремонта на над 400 опасни язовира, които са заплаха за населението, според предишните управляващи. От тези 630 млн. лв. "Монтажи" е получавала аванс от ДКК. От своя страна държавната фирма е сключвала договори с доставчици за ремонта на над 100 язовира, като над 82 на сто от тези договори са с 6 – 8 компании.
След като ДКК успешно тества тази схема, тя беше приложена и от държавната компания "Автомагистрали" за строителството на магистрала "Хемус", при ремонта на свлачища и скоростния път Видин – Ботевград. Резултатът бе аналогичен навсякъде с  този на язовирите - нито един завършен обект, завишени цени  и раздадени аванси за стотици милиони без работа. А няма и изгледи подобни схеми да спрат.

Обиски в енергетиката заради договора с "Боташ"

автор:Дума

visibility 3539

/ брой: 125

Въвеждат пълен контрол върху шофьорските курсове

автор:Дума

visibility 6145

/ брой: 125

Обявите за работа намаляват

автор:Дума

visibility 5781

/ брой: 125

Едва 31% от българите са чували за европроекти

автор:Дума

visibility 6241

/ брой: 125

Македонският език отхвърлен в Страсбург

автор:Дума

visibility 3207

/ брой: 125

Санчес с мерки против корупцията в Испания

автор:Дума

visibility 5824

/ брой: 125

Арестуваха заподозрян за терор в Германия

автор:Дума

visibility 3145

/ брой: 125

Единение

автор:Александър Симов

visibility 5785

/ брой: 125

За убеждаването

автор:Първан Симеонов

visibility 3741

/ брой: 125

Пет препоръки към България от ЕС

автор:Дума

visibility 2402

/ брой: 125

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ