13 Юли 2025неделя02:50 ч.

BMW – четвърт век иновации в двойното предаване

/ брой: 246

автор:Дума

visibility 2412

Четвърт век след представянето на пазара на първите модели BMW със задвижване на всички колела в гамата на най-успешния производител на премиум автомобили в света всяко четвърто BMW е оборудвано с последния вариант на „риещите“ четири колела BMW xDrive. В момента баварците предлагат цели 45 модела, при които променливото разпределение на мощноста между предните и задните колела се осигурява от „интелигентната“ система BMW xDrive. В България над 53% от продадените автомобили BMW са със задвижване на четирите колела.
Двойно предаване се предлага, като допълнително оборудване и алтернатива на типичното за BMW задно задвижване, от 1985 година насам, когато става достъпно като опция в модел от BMW Серия 3. Още по това време подаването на мощноста към двете оси цели не само оптимизиране на сцеплението при движение по-лоши настилки и тежки метеорологични условия, но е предназначено и за повишаване на динамиката на пътя и в завои.
Благодарение на свързването на системата за двойно задвижване със системата Integrated Chassis Management (ICM) всички ситуации на пътя се разпознават и оценяват моментално, за да може своевременно да се направят съответните корекции в работата на задвижването. Те могат да бъдат осъществени както от xDrive, така и в комбинация със стабилизиращата система DSC (динамичен контрол на стабилността) и респективно Performance Control.
За разлика от други производители, при които двойното задвижване се използва преди всичко за компенсиране на проблемите със сцеплението при колите с предно задвижване, то при системата xDrive BMW твърдо се придържа към типичните за задното задвижване характеристики.
В рамките на своята 25-годишна история двойното задвижване на BMW
се превръща от опция, предлагана само за подбрани модели, в двигател на последователното обогатяване на моделната програма. При въвеждането си при BMW Серия 3 от второ поколение двойното задвижване се предлага само при 2,5-литровия редови 6-цилиндров бензинов двигател с мощност 126 кВт/171 к.с.  Днес комбинацията с xDrive при моделите на BMW Серия 3 е възможна при три 6-цилиндрови бензинови двигателя, както и при един 4-цилиндров, и един 6-цилиндров дизелов агрегат.
През 1991 година двойното задвижване е въведено и при BMW Серия 5, като по същото време се представя и електронното управление на разпределението на мощността. Новоразработената система разполага с многодискови съединители, които могат да бъдат управлявани автоматично и безстепенно, за да може нормалното разпределение на мощността от 36 : 64 % да бъде променяно гъвкаво в зависимост от ситуацията на пътя. В началото в задната ос се монтира многодисков съединител с хидравлично управление, а по-късно е заменен с електронно управлявана намеса на спирачките. Първото BMW със задвижване на четирите колела от Серия 5 също се предлага като Седан и Туринг.
Със създаването на сегмента Sports Activity Vehicle (SAV) пред двойното
задвижване се откриват напълно нови перспективи. През 1999 г. BMW X5 впечатлява всички с уникалната си на фона на конкурентните високопроходими автомобили динамика. Характеристиките на двойното задвижване на BMW също отговарят на тази цел. При нормално пътуване мощността се разпределя чрез планетарен редуктор в съотношение 38 : 62 % между предните и задните колела, а благодарение на серийното оборудване като DSC (динамичен контрол на стабилността), автоматичния блокаж на диференциала ADB-X (Automatic Differential Brake) и системата за контрол на спускането по наклон HDC (Hill Descent Control) BMW X5 демонстрира превъзходни възможности, както при
спортно шофиране, така и при оф-роуд движение.
Още през 2000 г. двойното задвижване отново се въвежда при BMW Серия 3 - този път в комбинация с два бензинови и един дизелов двигател. През 2004 г. BMW затвърди водещата си позиция чрез пренасянето на концепцията SAV
върху още един автомобилен сегмент. Новоразработената система xDrive, която е въведена при BMW X5 успоредно със старта на BMW X3, предлага уникално добри предпоставки за гъвкаво и съобразено с пътната ситуация разпределение на мощността – благодарение на реагиращия екстремно бързо електронно управляван многодисков съединител в разпределителната кутия и свързаността му със системата за контрол на стабилността DSC. За пръв път за анализ на ситуацията на пътя, освен оборотите на колелата, се взимат под внимание и подаваните от DSC данни за завъртането на волана, положението на педала на газта и страничното ускорение, включително и изчисленото на тяхна база положение на автомобила на пътя. До замяната му с по-новия модел през 2010 г. от BMW X3 от първо поколение са продадени над 600 000 екземпляра по целия свят.
Малко преди това BMW X5, чието второ поколение се произвежда от 2006 г., надхвърля границата от 1 милион продажби в световен мащаб. През 2008 г. на пазара се появява BMW X6 - първото и все още единствено в света Sports Activity Coupe. От 2009 г. BMW X1 е единственият автомобил от този тип в премиум-компактния сегмент. Напълно логично бе и въвеждането на двойното задвижване и при BMW Серия 7. Към момента се предлагат три модификации на луксозната лимузина - BMW 750i xDrive, BMW 750Li xDrive и BMW 740d xDrive.

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 4711

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 2815

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 3411

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 4298

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 2889

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 2961

/ брой: 126

Накратко

автор:Дума

visibility 4269

/ брой: 126

Тупик

visibility 4304

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 3740

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 4670

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 4349

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ