Брюксел ни нахока за калпавите железници
Ако секторът не се реформира, до 2014 г. не можем да правим инвестиции, заяви Карстен Расмусен
/ брой: 73
България има най-лошата жп система в Централна и Източна Европа, операторът работи най-зле и затова трябва да бъде реформиран. Това заяви ръководителят на отдел "България" в Генерална дирекция "Регионална политика" на ЕК Карстен Расмусен по време на годишната конференция "Стратегическа инфраструктура, България 2011. Приоритети 2020". Не може да имаме инвестиции в този сектор до 2014 година, ако тази компания не стане ефективна, каза още Расмусен. В жп сектора видяхме провала на проекта по ИСПА за жп линията Пловдив-Свиленград, който е свързан със загубата на огромни средства. Това трябва да е предупреждение, че крайните срокове трябва да се спазват, каза още той. Все още ни притеснява административният капацитет в железниците. Виждаме силни действия в Агенция "Пътна инфраструктура" и това трябва да се получи и в жп сектора, смята Карстен Расмусен.
Не сме сигурни, че може да усвоите всички средства по някои приоритети, включително и във водния сектор, отбеляза представителят на ЕК. Според него министерството на околната среда работи за укрепване на капацитета на общините и трябва да ускори работата си в това отношение, което е много важно за планирането и разработването на генерални планове за всички населени места в България.
Проектите, одобрени през 2008 г., не се изпълняват с необходимата бързина, каза още Расмусен, като допълни, че изоставането трябва да се навакса. Той похвали темповете на строителство на магистралите. Това даде основание на министъра на регионалното развитие и благоустройството Роен Плевнелиев да изтъкне, че към края на 2013 г. магистралите у нас трябва да бъдат около 700 км. 421 км вече са построени, остават още 560 км.
"Ние работим здраво. До 1989 година са построени и вкарани в експлоатация 250 км, а от 1990 г. до 2009 г. са вкарани 170 км. Ние вече строим 180 км и има тръжни процедури за още 100 км магистрали", каза Плевнелиев. Тези 280 км са целта на правителство, които да изгради само за четири години от своя мандат, уточни министърът.
Искаме да инвестираме 5 милиарда евро в пътната инфраструктура до 2020 г. - 3 милиарда в магистрали и 2 милиарда в седемте високоскоростни пътя, обясни Плевнелиев. Според него 40 процента от пътната инфраструктура е в добро състояние, 40 на сто в средно състояние и 20 на сто - в лошо състояние.
Плевнелиев обяви, че Световната банка влиза в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Целта е да се въведе пълна автоматизация на системите, умения и екипност в процеса на работа. В АПИ хората трябва да бъдат мотивирани да работят дългосрочно по проекти, смята министърът.