БСП иска изслушване на Борисов в НС за тол системата
Въвеждането на тол системата е поредният провал на правителството. Хората все още са в неведение какво трябва да правят и какво се случва, ще плащат за некомпетентност и корупция, предупредиха от БСП. Социалистите са внесли искане утре в парламента да бъде изслушан премиерът Бойко Борисов по темата с въвеждането на тол системата и винетките. Настояват министър-председателят да се яви и да разясни ситуацията, защото са категорични, че той носи отговорност за създалата се ситуация. От ГЕРБ за пореден път се опитват да скрият премиера и след искането на БСП са внесли свое, само че за изслушването на регионалния министър Петя Аврамова. Тя вече няколко пъти се яви пред депутатите по темата, а социалистите са категорични че не тя е човекът, който може да даде конкретни отговори. Още повече, че зам.-министър Николай Нанков е определен за отговорник по въвеждането на тол системата и то лично от Бойко Борисов.
Лидерът на БСП Корнелия Нинова припомни абсурдната ситуация от миналата седмица, когато се разбра, че част от жителите на столични райони ще трябва да имат винетки, за да използват Северната скоростна тангента и пътищата до Банкя и Бистрица. След протест в Нови Искър, премиерът, вместо да отмени нелепото решение на МС за обхвата на винетките, изпрати директора на АПИ като глашатай да успокоява хората.
От Министерския съвет прехвърлиха проблема на общините - който иска част от пътищата да бъдат освободени от винетки, да ги поддържа с общински средства. Но тези пари не са заложени в бюджетите на общините, гласувани в края на миналата година, припомни лидерът на БСП.
Общините нямат предвиден бюджет за това, тоест хаосът ще се увеличава, предупредиха социалистите.
Държавата за пореден път се дистанцира от проблема, който сама е създала, коментира депутатът от левицата Манол Генов. Той говори и за хаоса с тол таксите и доставчиците на услугите, които трябва да работят с превозваческите фирми. Генов определи случващото се като монопол и безконтролност. Част от фирмите са задължавани да подписват договори за 2 години напред, но никой не казва какво ще се случи, ако компанията фалира през това време. Поставят се и условия за банкови гаранции - неща, които спъват бизнеса на превозвачите, категоричен бе депутатът. Той даде пример с Австрия, където също се събират тол такси. Всеки камион или автобус си закупува на влизане в страната бордово устройство срещу 5 евро, което отчита километрите пътища, които си изминал и са включени в тол системата. След заплащане на таксите, бордовото устройство се връща, връщат се и петте евро.
В България обаче върви битка кой ще прибере комисионните от събирането на таксите, а превозвачите са поставени в такива условия, че не могат да извършат своята търговска дейност, каза още Манол Генов.
Зам.-председателят на ПГ на БСП Георги Свиленски припомни, че от БСП не веднъж са предупреждавали за хаоса, който ще настъпи при въвеждането на тол системата. Обхватът на системата и размерът на таксите трябваше да бъде подробно обсъден и приет в Народното събрание. Това обаче се случи на тъмно и на няколко пъти се резивираше. В резултат срещу 200 милиона лева, с които трябваше да се обхванат 20 000 км пътища, имаме система, включваща малко над 2000 км пътища. Въпреки че бяха монтирани рамки и камери, които сега няма да се използват, припомни Свиленски. Купуваме нещо много скъпо да гледаме нещо много велико, а в крайна сметка наблюдаваме едва 2 000 км, допълни депутатът.
1 март е след 5 дни, тогава трябва да стартира тол системата. А превозвачите все още не знаят какво да правят и плашат с протести.
Призоваваме Борисов утре да се яви в пленарна зала, да отговори на всички тези въпроси и да реши проблемите на превозвачите и на българските граждани, които са принудени да бъдат нарушители заради хаоса, който създаде държавата, завърши Свиленски.