28 Март 2024четвъртък19:52 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Европа

Бюджетът на ЕС - огледало на кризата

Европарламентът настоява за възстановяване на иззетите средства от различните кохезионни програми, за завишаване на разходите за програми за младежка заетост и за преодоляване на бедността

/ брой: 240

автор:Георги Пирински

visibility 2237

    През текущата 2016 г. бюджетната процедура в Европейския парламент относно утвърждаването на бюджета на Европейския съюз за 2017 г. се отличава с редица съществени особености. По правило Европарламентът пристъпва към разглеждането на проектобюджета за следващата година въз основа на два документа - предложението за бюджет, внесено от Европейската комисия, и позицията на Съвета на министрите, т.е. на държавите членки по това предложение.
    През тази година Европейската комисия внесе своето предложение необичайно късно - едва на 30 юни. Съветът пък задържа представянето на своята позиция по предложението на Комисията чак до 20 юли, т.е. след като бе приключила лятната сесия на Европарламента. Причината за тези драстични забавяния бе страхът да не би да се засилят във Великобритания желанията за напускане на ЕС преди референдума на 23 юни - взели връх, както се видя, независимо от тази "предпазливост".
Същевременно обаче това забавяне бе една от очевидните прояви на дълбоката криза в ЕС, на

неспособността на съюза

да предприеме навременни и решителни действия в отговор на разтърсващите го извънредни предизвикателства. Острите кризи, свързани с безпрецедентния наплив на бежанци, с трайно безработните, в това число особено сред младите хора, със загубите в основни отрасли на селското стопанство в резултат на санкциите и контрасанкциите от страна на Русия останаха без своевременни и сериозни бюджетни предложения за решения.
Друга съществена особеност на тазгодишния бюджетен процес е свързана с проблемите около Многогодишната финансова рамка (МФР) за периода 2014-2020 г., от която е част и бюджетът за следващата 2017 г. Въпросът е в това, че съгласно решението при утвърждаването на МФР в края на 2013 г., през текущата 2016 г. следва да се извърши средносрочна актуализация на Рамката в отговор на променящите се икономически обстоятелства и на непредвидени промени в околната среда.
Тогава, през 2013 г., именно Групата на социалистите и демократите в Европарламента настоя за такава актуализация, имайки предвид, че за пръв път бюджетната рамка за предстоящия седемгодишен период бе утвърдена не с необходимото увеличение, а напротив (!), с намаление спрямо предходните години - ярък израз на порочната политика на остеритет, т.е. на драстични бюджетни съкращения, упорито и

безогледно налагана от десницата

и на европейско равнище, и то в условията на непознатата по дълбочината си през последните 70 години всеобхватна криза. Съгласявайки се в крайна сметка на такава занижена рамка, Групата на социалистите и демократите наложи решението в средата на текущия период, т.е. през 2016-2017 г., да се направи преглед и ако се прецени, да се извърши ревизия на таваните на разходите по разделите на бюджетната рамка за годините до края на периода.
Ето защо сега напълно логично Групата на социалистите и демократите настоява бюджетът за 2017 г. да се обсъжда едновременно с очевидно налагаща се ревизия на МФР в отговор на целия набор от наследени и непредвидени навремето нови и то остро кризисни обстоятелства. Да, само че Европейската комисия публикува своето предложение за промени в многогодишната рамка едва на 14 септември тази година, което на свой ред дава основание и на Съвета на министрите категорично да отказва да пристъпи към едновременни преговори по бюджет 2017 г. и по МФР. Едновременното разглеждане произтича от очевидната необходимост да се завишат разходите, заложени в Рамката, за да може да се изготви бюджет за 2017 г. с достатъчно ресурси за посрещане на неочаквано дълго проточилата се рецесия и на нововъзникналите проблеми с бежанците - още едно повече от красноречиво проявление на кризата, парализираща днес ЕС.
И ето го сега резултата от тази поредица от бягства от отговорно поведение. С обяснението за необходимостта от мерки за овладяване на кризата с бежанците, в проектобюджета за 2017 г. Европейската комисия предлага първоначално заложената в МФР сума за раздел "Сигурност и гражданство" да се увеличи с 1,7 млрд. евро., както и изцяло да се насочат за целта съществуващите в Рамката резерви по линия на т.нар. Инструмент за гъвкавост и на Маржа за непредвидени ситуации, възлизащи съответно на 350 млн. и на 1,164 млрд. евро.
Или с други думи, вместо да се предвидят необходимите завишения на лимитите, за да се осигурят средства за необходимите непредвидени разходи, се пристъпва към съкращения, съчетани с изземване на резерви и с дълбоки преразпределения и орязване на необходими за изпълнението на основни програми средства. Така по внесеното от Еврокомисията на 30 юни предложение сумата за поети ангажименти за 2017 г. възлиза на 157,6 млрд. евро, което е минимално повишение с 1,7% спрямо бюджет 2016 г., но същевременно таванът за фактически плащания се намалява до 134,9 млрд. евро, което е с цели 6,2% по-малко спрямо предходната година, като при това, на свой ред Съветът, с позицията си от 20 юли предлага допълнителни съкращения, водещи до общ спад на предвидените плащания с над 7 процента!

Най-драстични съкращения

и преразпределения настъпват в раздел първи на бюджета, в който са заложени средствата за целите на растежа и създаването на работни места. Европейската комисия предлага т.нар. глобален марж, или неразпределена разлика между таван и разписани разходи, на сума 1,3 млрд. евро, да се предостави изцяло за новото финансиране на Европейския фонд за стратегически инвестиции по т.нар. План "Юнкер" - фонд, който досега вместо да спомогне за съживяване на инвестициите в по-рисковите райони и сектори, на практика добави ресурси към съществуващите потоци инвестиции. По-нататък се предлагат дълбоки съкращения на сумите за поети ангажименти по програмата "Хоризонт 2020" с 587 млн. евро и по Инструмента "Свързване на Европа" с 620 млн. евро, насочен и към развитието на твърде изостаналата транспортна инфраструктура на източноевропейските страни членки.
На свой ред Съветът в своето предложение залага допълнителни съкращения по тези две програми. Нещо повече, Съветът предлага допълнително съкращение на общата сума за поети ангажименти по посочения раздел с нови 397 млн. евро, а на сумата по раздел "Глобална Европа" за разходи извън ЕС, т.е. за съдействие за стабилизирането и развитието на съседните региони - намаление със 105 млн. евро.
При това още в предложението на Европейската комисия за бюджет 2017 г. бе заложено безпрецедентно свиване с цели 23,5% на разходите за плащания по раздела за кохезионната политика за 2017 г., в сравнение с нивото от 2016 г.! Обяснението, което се дава, е, че страните членки са се забавили и не са представили очаквания обем проекти, изискващи разплащане. Без да се признава, че немалка отговорност за това забавяне носи и Съветът на министрите, проточил преговорите с Европарламента по новите регламенти за тази политика буквално до последните часове на 2013 г. На свой ред и Комисията носи своята отговорност, тъй като допълнително съществено забави утвърждаването на различните подзаконови актове за достъп и използване на еврофондовете, проточило се с месеци и години след началото на бюджетния цикъл от първи януари 2014 г.
Следващата седмица на пленарната сесия в Страсбург предстои да се гласува парламентарна резолюция, определяща мандата на преговарящите от страна на Европейския парламент с представителите на Съвета и участниците от страна на Комисията по бюджет 2017 г. По принцип Европарламентът настоява за възстановяване на иззетите средства от различните кохезионни програми, както и за запазване и завишаване на разходите за програмите за младежка заетост, за преодоляване на бедността и за социално включване на най-засегнатите от кризата.

Младежката безработица в ЕС остава на неприемливо високи нива. Необходими са повече средства за програмите за младежка заетост

Вместо да помогне за съживяване на инвестициите в по-изостаналите региони, Планът "Юнкер" на практика добави ресурси към съществуващите потоци инвестиции

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ