Частните телевизии - основен източник на информация за изборите
27% смятат, че партиите не са обяснили добре намеренията си
/ брой: 73
59% от българите са се информирали от частните телевизии за парламентарните избори, става ясно от проучване на медийната програма за Югоизточна Европа на фондация "Конрад Аденауер" и социологическата агенция "Алфа Рисърч". Изследването е национално представително и е проведено чрез лични интервюта с над 1000 души между 27 и 30 март 2021 г. Близо 44% са се информирали за вота от БНТ, всеки трети е разчитал на социалните мрежи, а малко над 17 на сто - от новинарски интернет портали. БНР и частните радиостанции общо са посочени от 13% от анкетираните. Малко над 3 процента са разчитали на информация от вестници и списания. Всеки запитан е могъл да посочи повече от един отговор, уточняват социолозите.
Над 50% от българите са доволни от информацията, която са получили чрез медиите по време на предизборната кампания за парламентарните избори. Те смятат, че са добре и много добре информирани. Около 30% са заявили, че биха искали да бъдат по-добре информирани, за около 9 на сто медиите са оказали влияние върху решението им за кого да гласуват, a почти две трети са заявили, че предоставената в медиите информация не е променила решението им.
Около 35 на сто са много или до голяма степен удовлетворени от комуникацията на политиците, докато почти всеки втори критикува предоставената от партиите иформация по време на предизборната кампания. 27% дори заявяват, че партиите са информирали зле и неразбираемо за намеренията си.
Неразбиране среща и все по-едностранната комуникация на някои политици, които проведоха предизборната си кампания изцяло в социалните мрежи. 56% са убедени, че само традиционните медии могат да се справят с важната роля на посредник между гласоподавателите и партиите. Задаването на въпроси и сравняването на гледни точки са задачи на журналистите, смятат те. Почти 27% дори изрaзяват загриженост, че преобладаващото използване на социалните мрежи може да бъде опасно, защото насърчава разпространението на фалшиви новини, манипулации и компрометираща информация.