Лов и риболов:
Райчо Гънчев:
Чувам заръките на древната ни кръв
/ брой: 74
Инж. д-р Райчо Гънчев е роден в с. Сатовча през 1953 г. Завършил е Лесотехническия институт. Започва работа в системата на горите и достига до директор на ДЛС "Бузлуджа". От 1991 г. е в частния бизнес - ръководител на фирма "Кентур". Автор е на 5 книги, 3 стихосбирки, 60 публикации и 40 филма за дивата фауна и лова. Съавтор е на френско-белгийския алманах за мечката в Европа - " L'ours grandeur nature". Председател е на "Дружество за опазване и възпроизводство на дивата фауна". Член е на духовното общество "Път на мъдростта" и ръководител на школа за оцеляване на основата на древните познания на българите "Бага-тур".
(Продължение от брой 68, 22 март 2014 г.)
В посветителските обреди от онези времена често се описва ритуален лов на свещено животно. Самият акт на убиването граничи с молитвена прошка към духа на жертвата и благоволението на нейната готовност. Религиозните схващания на българите са великолепно подкрепени и от познанията им за годишните цикли, явленията и промените в природата. Всичко това изкристализира в ненадминатия по своята точност прабългарски календар с неговата 12-годишна цикличност - ознаменувана с имената на животни. Едва след приемане на християнството природните закони снизходително се забулват в забвение, изтиквайки на преден план доктрината за човека и неговата "грешна" природа. Паралелното съществуване на двете духовни вълни за дълъг период от време дава шанс на шаманизма да съхрани първоосновата на своя календар, обредност и ритуализация. Ето защо все още у нас се празнуват Мечкин ден, Вълчите празници, Благовец, Мишкин ден и др. Предхристиянското отношение към ловната фауна се базирало на своеобразни етични принципи, заимствани от хармоничния модел на природните порядки. Готският хронист Йорданес посочва българите като най-известните търговци на самурови кожи, а според стари китайски източници дори и на такива от бяла и синя полярна лисица.
Ловът е оформил българите като нация. Оръжието, юначеството и борбеността са белязали емоционално историческото ни развитие. Ловът като занимание в отдиха между сражения и войни допълвал мъжкото самолюбие. Оръжието е атрибут и част от самолюбието и увереността на мъжа. Неговата стойност се извисявала до сакрален мистицизъм в пантеона на древнобългарската изповедност. Бойната подготовка и сраженията са били близки до всекидневното осмисляне на идеята за живота и смъртта. Свещената сила на оръжието и неговото владеене носели божествен смисъл.
Ловните преживелици са обвити от еуфорията на емоционална, често пъти героизирана изява. Логично е подобен интерес и признателност да се засвидетелства към онези мъже, които в древността са срещали опасен дивеч в почти равностойна борба. Видът на оръжията, методите на лов, суровостта на дивата природа не позволявали на слабите духом и тялом да участвуват в тези схватки. Ловуващите често пъти съзнателно търсели по-динамичната, трудна и изпълнена с риск ситуация. Като далечен отзвук от това явление продължава да съществува любопитството и интересът към днешните ловци. Това обичайно е отглас от всенародното зачитане на юначеството и подвига, извършвани в древността. Появата на огнестрелното оръжие и усъвършенстването му отпраща юначеството върху прашната лавица на забравата.
В ловните среди моето име е противоречиво коментирано.
Анатемосан съм от природозащитниците.
Историческата общност не ме приема като изследовател на българския път, а духовните братя бягат от шаманистическите ми бесовщини. Въпреки това аз считам, че животът беше щедър към мен и ме надари със събития по ловните пътеки, преживелици, изпитания и схватки, които превърнаха любовта ми към лова и природата в неотлъчен ансамбъл от всичко, което споменах. Отдавна не си позволявам да разграничавам размишленията и болките на преследвания звяр от чувствата и морала на ловеца, всеобхватността на вселенските закони от дребнавите човешки законотворчества. Търся верните пътеки към лова, природата и дивите твари, през заветите на жреци и шамани, ханове и багатури, градили етичната мощ на българския дух. Вглеждам се в древни предания и легенди, народотворчеството и историческите извори. Пътувам на изток по пътищата на прадедите ни през Кавказ, Тян Шан, Урал и Алтай. Спя по юртите и разговарям с аксакали и беркутчии. Наученото се опитвам да разкажа във филми и книги. Съмнителното експериментирам върху себе си. Ловувам с лък, кон и хищна птица. В прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур" се опитвам да пробудя у малките деца култовия екстаз от допира със света на дивото. Споря с официалната и "сивата" власт. Сам крача по този път, защото чувам заръките на древните ни отци, които не мога да заменя в кръвта си на българин.