Държавата призна за проблем при строежа на "Тракия"
Липсва контрол на изпълнението на проекта, лаборанти проверяват пепелта на магистралата
/ брой: 67
Държавата призна за проблем при строежа на магистрала "Тракия". В желанието си да разсеят съмненията за материарите, с които се изграждат лотовете, от регионалното и транспортното министерство се изпуснаха, че всъщност има проблем с контрола и изпълнението на проекта. Зам.-министърът по транспорта Ивайло Московски заяви, че докладът на обединение "Строл 1000 - СКЛ Консулт", който изтече в медиите миналата седмица и описва нередности при строителството на "Тракия", е верен само в забележките към административния капацитет на Агенция "Пътна инфраструктура". Пропуски има при воденето на документацията, архивът е разпръснат, както и са правени фиктивни проверки.
Проверката на "Строл" е направена през декември миналата година и е било изискано да се отстранят пропуските. Затова регионалното министерство щяло дори да подсили екипа от експерти по проекта "Тракия" в АПИ, обясни заместникът на Плевнелиев Георги Прегьов.
Шефката на Дирекцията за национален строителен контрол Милка Гечева пък обясни, че строителите на Лот 2 - "Обединение Магистрали Трейс", са глобени с 93 хил. лв. за нарушения на Закона за устройство на територията. Глобите са за липсващи сертификати за съответствие на вложените материали, неспазване на предписанията на надзора и др. Глоба от 10 хил.яди лв. е наложена на строителя, защото не е спазил предписанието на надзора да спре временно строителството, докато бъде одобрена промяна в проектите за две съоръжения по трасето на магистралата. Актовете на ДНСК се обжалват от строителя, каза още Гечева.
За 11 околни села пък се оказва, че липсват водопроводи в проекта, призна Ивайло Московски. Той не успя да обясни как е станал пропускът.
Лаборанти ще проверяват какви са материалите, с които се изгражда магистрала "Тракия". ДНСК е възложила на акредитирана лаборатория да вземе проби на терен за материалите, използвани в строителството на лотовете на магистралата, съобщи Георги Прегьов. Според него проверката била ненужна, но щяла да се направи заради това да се уверят хората в сигурността на проекта. От МРРБ обещаха да поканят журналисти по време на взимането на пробите. Процесът на анализ на материалите, по думите на Прегьов, щял да бъде открит и до него ще имат достъп и представители на други партии.
Миналата седмица лидерът на БСП Сергей Станишев изнесе данни, че строителството на магистрала "Тракия" се извършва с въглищна пепел. Тогава Лазар Лазаров се оправда, че използваният материал е добре познатата сгурия, която до този момент е преминала през 167 лабораторни теста, които са показали нейната годност. В същото време директорът на ДНСК посочи, че всеки месец е правена проверка на Лот 2 от магистрала "Тракия", като до този момент са констатирани 15 нарушения и са наложени глоби за 93 000 лв.
Резерви към строителството на магистралата изразиха и от консултантската компания Строл, която има сключен договор с управляващия орган на ОП "Транспорт". В него се посочва отново за некачествени материали, както и за лошо администриране на АМ "Тракия", касаещо документооборота и воденето на архив.