Доклад на ЕК: Българите изостават в образованието
/ брой: 235
Децата в България, напускащи преждевременно системата на образованието и обучението, продължават да са повече от средното в Европейския съюз, а българските ученици учат по-малко дни през годината от своите връстници в Европа. Това са част от изводите в доклада от Обзора на образованието и обучението за 2022 г., който се подготвя от Европейската комисия всяка година. Според него процентът на напускащите преждевременно образованието бавно намалява, но остава над 12 на сто и е над средната стойност за ЕС.
Според оценката за България ниското равнище на уменията в областта на цифровите технологии сред младежите и възрастните е основно предизвикателство. Притежаващите поне базови умения в областта са 29% от хората на възраст 16-74 години, което е почти два пъти по-малко от средно 56% за ЕС. Вследствие на това предприятията трудно намират квалифициран персонал, за да осъществяват иновации и да се разрастват. Проблемът се задълбочава и от ниския процент на висшистите в областта на STEM профилите - наука, технологии, инженерство и математика.
Недостигът на основни умения по четене, математика и природни науки е два пъти по-висок от средния за Европа, като този процент е над 60% сред учениците в неравностойно положение.
В документа се подчертава още, че едва 28% от ромските ученици на възраст между 20 и 24 години са завършили гимназиален етап на средното образование, докато за българското население като цяло този процент е 83,6%.
Липсата на възможности за обучение и лошата образователна инфраструктура оказват отрицателно въздействие върху привлекателността на учителската професия. Почти половината от учителите са на възраст 50 и над 50 години. Наблюдава недостиг на учители най-вече в селските райони, където преобладаващият брой ученици са от семейства в неравностойно положение.
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.