Драстичен срив на началното ни училище за 10 години
От 4-то място в света през 2001 г. сме отишли на 22-ро през 2011 г., показва международното изследване PIRLS за 2011 г.
/ брой: 288
За 10 години уменията на българските деца след IV клас да четат и разбират текст са се влошили драстично - от 4-то място през 2001 г. те са класирани вече на 22-ро, показва международното изследване PIRLS, проведено през 2011 г., за уменията на учениците в четенето след отделенията. Резултатите му бяха оповестени вчера заедно с тези от друго изследване TIMSS - за знанията на осмокласниците по природни науки. B TIMSS обаче през 2011 г. България не участва.
Плавен, но траен е сривът в българското начално образование, което винаги се е смятало за най-качественото в цялата структура на средното ни училище, показва PIRLS. През 2006 г. нашите четвъртокласници се класират на 14-то място, за да стигнат 22-ро през миналата година. Сривът е главно заради намаляването на броя на българчетата, които постигат най-високото ниво на четивни умения - "напреднал". Ако през 2001 г. на това ниво (над 625 точки) са били 17% от децата, сега са 11%. Спад има и в процента на четвъртокласниците, които минават над 550 точки (високо ниво) - заедно с "напредналите" те са намалели общо от 54 на 45%. Учениците ни в IV клас като цяло са все още над средното ниво в света от 500 точки, защото имат среден брой точки 532. Миналата година обаче пред нас са минали децата от страни като Чехия, Словакия, Португалия, Израел, Ирландия. По-зле от България са класирани Полша, Литва, Австрия, Румъния и др.
Изслeдването PIRLS e най-авторитетното в света, което проучва четивните умения след началния курс, прави се от Международния център на TIMSS&PIRLS към Бостън Колидж, САЩ, и Международната асоциация за оценяване на постиженията в образованието IEA. От 2001 г. PIRLS се провежда на всеки пет години чрез анализ на уменията по два текста - художествен и информационен. По всеки от тях се задават 12-16 въпроса, извличане на информация и интерпретиране и децата отговарят за около 80 мин. България се включва за трети пореден път. В пилотната фаза на PIRLS 2011 по данни на МОМН страната участва с около 1200 четвъртокласници от 30 училища, а в основното изследване - с около 4800 ученици от 150 училища. В изследването за 2011 г. САЩ са на 6-то място, Китай - на 9-то. През 2006 г. американските деца са били на 18-то място, китайските - на 22-ро. Ръстът на качествени знания и умения в четенето при тях е висок.