24 Април 2024сряда10:23 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Сцена

ДВЕ НОЩИ НА ПРИЗНАНИЯ

Драматични размисли и забавни разкрития в две премиерни френски пиеси

/ брой: 228

автор:Светлана Панчева

visibility 2536

Първата е точно определена - нощта на 22 април 1938 г., в кабинета на Зигмунд Фройд във Виена. Втората е неопределена - със сигурност в наше време в модерен апартамент в съвременен Париж. Общото е, че и двете нощи се превръщат в нощи на разкриване на тайни връзки, отношения и чувства, а също и нощи на драматични размисли за съдбата на човечеството, за вярата и неверието или на забавни признания и странни обрати. Двете пиеси, в които нощта се превръща в поле на неочаквани разкрития, са "Посетителят" от именития френски автор Ерик Еманюел Шмит, поставена в театър "Сълза и смях", и "Името" от Александър дьо ла Пателиер и Матийо Делапорт, поставена в Сатиричния театър. Оттук нататък започват разликите.
Ако "Посетителят" е драматичен интелектуален разговор за отговорността на личността, изправена пред лицето на насилието и жестокостта, за съдбата на човека в един разкъсван от противоречия и драматични конфликти свят, който геният на века д-р Фройд води с въображаемия, безименен и стряскащ с невидимата си мощ Посетител, то "Името" е искряща от остроумие, игра на думи и забавни недоразумения с почти драматични последици комедия за група отдавнашни приятели, които, провокирани от една неуместна шега, се изправят пред бездната на неразбирането, скритите тайни и недоизказаните истини.
Съвсем естествено и двата спектакъла са както съвсем различни по тема, форма и внушения, така и в известна степен сходни с предизвикателството към интелектуално и рационално възприемане на сценичния живот. Постановчикът на "Посетителят" Александър Чобанов е избрал мрачно поетичната стилистика на игра на сенки и въображение, за да предаде тревожните, драматични и на места стигащи до трагични прозрения размисли на Зигмунд Фройд, пресъздаден от Петър Райжеков с интелигентна сдържаност, във въображаемия му спор за стойността и силата на вярата и абсолютно необходимите за рационално мислещия човек на ХХ век доказателства за съществуването на някой по-висш разум, въплътени в образа на Посетителя, изигран с ярка изразност от Вельо Горанов. Представлението увлича именно с умната игра на интелектуални парадокси и предизвикателства и великолепно написаните роли на двамата герои.
Постановчикът на "Името" Здравко Митков е изградил своето представление в стилистиката на хладно остроумната комедия, в която главни действащи лица са играта на думи, словесните парадокси и неочакваните обрати на мисълта. Вечерта на разкритията започва от желанието на един от героите - Венсан, да нарече неродения си син Адолф. Оттук нататък се разплита мрежата на скритите неудовлетворености в семейството на Елизабет и Пиер, изиграни от Ана Вълчанова и Николай Урумов с великолепен усет за мярка, на явните и предполагаеми недоразумения в двойката на Венсан и Анна, изиграни от Михаил Билалов и Ирина Първанова с впечатляващо умение за пресъздаване на сценичния парадокс, и комедийно-драматичните признания на Клод, изиграни от Богдан Казанджиев ярко и категорично. Представлението увлича със забавната игра на интелигентния хумор, съсредоточен не в ситуациите, а в словото и в характерите, и, разбира се, с неочаквания сатиричен поглед към света, взаимоотношенията и пристрастията на съвременния човек.
Така двете нощи на признания, пресъздадени в "Посетителят" и в "Името", ни показват две от лицата на съвременната френска пиеса, лица несъмнено интересни, оригинални като поглед към човека и нещата от живота.


Богдан Казанджиев, Михаил Билалов, Ана Вълчанова и Николай Урумов в сцена от "Името", постановка на Здравко Митков
 

Михаил Билалов (Венсан) и Николай Урумов (Пиер) в сцена от "Името"
 

Ана Вълчанова (Елизабет), Богдан Казанджиев (Клод) и Ирина Първанова (Анна) в сцена от "Името"
 

Петър Райжеков и Вельо Горанов в сцена от "Посетителят", постановка на Александър Чобанов
 

Петър Райжеков, Николай Тодоров и Вельо Горанов в сцена от "Посетителят", постановка на Александър Чобанов
Снимки Елена Ненчева

Великденската трапеза поскъпва

автор:Дума

visibility 555

/ брой: 77

Рязкото застудяване удари реколтата от череши

автор:Дума

visibility 598

/ брой: 77

Когато ни свърши руския петрол, бензинът поскъпва

автор:Дума

visibility 562

/ брой: 77

България в еврозоната - по-реалистично е през 2026 г.

автор:Дума

visibility 509

/ брой: 77

Извращения

автор:Александър Симов

visibility 597

/ брой: 77

Диверсификация

автор:Мая Йовановска

visibility 575

/ брой: 77

За 10-те постижения след Десети

visibility 551

/ брой: 77

НА ВТОРО ЧЕТЕНЕ И ГЛЕДАНЕ

автор:Лозан Такев

visibility 598

/ брой: 77

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ