Две трети от българите са взели повече от 1 кредит
Близо 40% от хората ползват заем, за да покрият домакински разходи, показва проучване
/ брой: 226
67% от българите са взели средно повече от 1 кредит през 2021 г., а 46 процента са кандидатствали за заем онлайн през 2021 г. Това показват данни от онлайн проучване на кредитния пазар, финансирано от компания за небанкови потребителски кредити. Според изследването тегленето на кредити през интернет продължава да е по-предпочитаният подход, а през 2021 г. предпочитаният размер на кредит е 1000 лв. с период на връщане 6 месеца. Най-чести причини за тегленето му са: домакински консумативи (38%), ремонтни дейности в дома (30%), разходи по колата (14%) и медицински разходи (12%). Макар 72% от хората да предвиждат да намалят разходите си, ако има следващо затваряне, често се появяват разноски, които трудно могат да бъдат избегнати и изброените по-горе са именно такива, коментират от кредитната компания.
Данните показват, че 48% от българите обръщат най-голямо внимание на условията по кредита, когато настъпи моментът да избират фирмата, на която да се доверят. Те се интересуват и правят сравнения къде условията са най-изгодни спрямо техния финансов профил и на база на това формират избора си. За 30% от потребителите водещ фактор са промоциите, а 29% се влияят от разпознаваемостта на компанията. Над половината от участниците в проучването биха взели кредит от същата кредитна институция, на която са се доверили и предходния път, което обаче не е сигурна индикация за лоялност. Причината е по-скоро предпазливостта и съмненията им, че друга компания може да предложи кредит със скрити такси, което неизбежно увеличава рисковете.
Изводът от изследването е, че за 37% от българите основната причина да сменят компанията, на която първоначално са се доверили, са по-добрите лихвени такси. 23% от потребителите ще предпочетат конкурентна компания, ако намерят по-добри условия по кредита, а 21% биха били отблъснати от лошо обслужване и некоректно отношение на служителите. Проучването сочи още, че 2/3 от анкетираните предпочитат да изплатят кредита си на равни месечни вноски, което индикира търсенето от клиента на сигурност и предвидимост. Любопитен факт е, че в сравнение с предходни години сега се наблюдава леко повишаване на интереса към стандартното офис обслужване при взимане на кредит. 33% от хората искат да имат реален контакт със служител на компанията, което се обяснява от чисто човешкото усещане за по-голямо доверие и прозрачност, които клиентът търси по време на пандемия, обясняват от кредитната компания.