19 Юли 2025събота06:59 ч.

Иван Шишков, Снимка БТА

Експерти питат президента защо държи Шишков за министър

Състоянието на пътищата е в колапс въпреки похарчените 2,5 милиарда лева, заявяват от Института за пътна безопасност

/ брой: 27

автор:Дума

visibility 870

Институтът за пътна безопасност разпространи остро писмо, в което критикува министъра на регионалното развитие арх. Иван Шишков и атакува президента, който за втори път го поставя на важна управленска позиция в служебен кабинет (през 2021 г. архитектът бе заместник на Виолета Комитова в МРРБ). 

В писмото си ИПБ, неправителствена организация, която от години разкрива дефекти в изграждането и поддръжката на шосетата у нас, задава въпроса "за кого е толкова важен министър Шишков, за да бъде отново назначен в МРРБ при наличието на безспорни факти, че състоянието на пътищата е в колапс въпреки похарчените 2,5 милиарда лева през 2022 година".

Експертите на института припомнят, че през последните седмици бивши министри на регионалното развитие и благоустройството обвиниха сегашния, че е "отворил портала на корупцията", разплащайки милиарди левове на строителни фирми, без да има основание за това. И посочват, че с множество свои доклади и анализи са информирали държавния глава за "неудачното управление на пътищата". Според ИПБ със своето решение да постави арх. Шишков начело на МРРБ президентът улеснява всички политически партии в предстоящата предизборна кампания да употребят темата за окаяното състояние на пътната мрежа.

В последните си часове служебното правителство разпредели огромна извънредна сума по бюджета на МРРБ и АПИ за поддържане и строителство на пътища. Кабинетът се позова на извънредното си право да отпуска финансиране над лимитите въпреки липсата на одобрен бюджет за 2023 г. в случай, че следва да защити обществения ред. Не е ясно какво налага взимането на решение за разплащане в момента, след като строителните фирми чакат част от парите от дълго време, а казусът с незаконното строителство остава висящ и измененията в ЗУТ за уреждане на търпим статут на пътищата след проверка останаха за друг парламент. 

От института смятат, че АПИ вече е компрометирана структура и че е необходима радикална реформа в управлението на пътната мрежа на България. Те предлагат Агенция "Пътна инфраструктура" да се обедини с други две сродни агенции - "Безопасност на движението по пътищата" и "Автомобилна администрация", в мощна Държавна агенция "Пътна администрация". "Чрез тази нова структура за управление ще се приоритизира пътната безопасност, като се достигнат необходимите нива на ефективно управление. Ще се намали значително административната тежест. Новата структура ще се превърне в първостепенен разпределител на бюджетни средства и ще бъде държавният орган, отговорен за състоянието на безопасността на цялата пътнотранспортна система. Зад нея няма да може да се крият министри, отваряйки "корупционни портали", аргументират се от ИПБ.

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 692

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 654

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 700

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 679

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 630

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 583

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 677

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 653

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 759

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ