15 Октомври 2025сряда05:16 ч.

Иван Шишков, Снимка БТА

Експерти питат президента защо държи Шишков за министър

Състоянието на пътищата е в колапс въпреки похарчените 2,5 милиарда лева, заявяват от Института за пътна безопасност

/ брой: 27

автор:Дума

visibility 960

Институтът за пътна безопасност разпространи остро писмо, в което критикува министъра на регионалното развитие арх. Иван Шишков и атакува президента, който за втори път го поставя на важна управленска позиция в служебен кабинет (през 2021 г. архитектът бе заместник на Виолета Комитова в МРРБ). 

В писмото си ИПБ, неправителствена организация, която от години разкрива дефекти в изграждането и поддръжката на шосетата у нас, задава въпроса "за кого е толкова важен министър Шишков, за да бъде отново назначен в МРРБ при наличието на безспорни факти, че състоянието на пътищата е в колапс въпреки похарчените 2,5 милиарда лева през 2022 година".

Експертите на института припомнят, че през последните седмици бивши министри на регионалното развитие и благоустройството обвиниха сегашния, че е "отворил портала на корупцията", разплащайки милиарди левове на строителни фирми, без да има основание за това. И посочват, че с множество свои доклади и анализи са информирали държавния глава за "неудачното управление на пътищата". Според ИПБ със своето решение да постави арх. Шишков начело на МРРБ президентът улеснява всички политически партии в предстоящата предизборна кампания да употребят темата за окаяното състояние на пътната мрежа.

В последните си часове служебното правителство разпредели огромна извънредна сума по бюджета на МРРБ и АПИ за поддържане и строителство на пътища. Кабинетът се позова на извънредното си право да отпуска финансиране над лимитите въпреки липсата на одобрен бюджет за 2023 г. в случай, че следва да защити обществения ред. Не е ясно какво налага взимането на решение за разплащане в момента, след като строителните фирми чакат част от парите от дълго време, а казусът с незаконното строителство остава висящ и измененията в ЗУТ за уреждане на търпим статут на пътищата след проверка останаха за друг парламент. 

От института смятат, че АПИ вече е компрометирана структура и че е необходима радикална реформа в управлението на пътната мрежа на България. Те предлагат Агенция "Пътна инфраструктура" да се обедини с други две сродни агенции - "Безопасност на движението по пътищата" и "Автомобилна администрация", в мощна Държавна агенция "Пътна администрация". "Чрез тази нова структура за управление ще се приоритизира пътната безопасност, като се достигнат необходимите нива на ефективно управление. Ще се намали значително административната тежест. Новата структура ще се превърне в първостепенен разпределител на бюджетни средства и ще бъде държавният орган, отговорен за състоянието на безопасността на цялата пътнотранспортна система. Зад нея няма да може да се крият министри, отваряйки "корупционни портали", аргументират се от ИПБ.

Общините искат 5 г. преход за новото изчисление на такса "Смет"

автор:Дума

visibility 1897

/ брой: 191

VI блок на АЕЦ "Козлодуй" пак спира за ремонт

автор:Дума

visibility 1811

/ брой: 191

Митниците готови за еврото

автор:Дума

visibility 1761

/ брой: 191

Шефът на БНБ настоя за промяна във фискалната политика

автор:Дума

visibility 5846

/ брой: 190

Франция има ново правителство

автор:Дума

visibility 1626

/ брой: 191

Илияна Йотова е в Пекин на световна лидерска среща

автор:Дума

visibility 2017

/ брой: 191

Албания временно забрани тротинетките

автор:Дума

visibility 1975

/ брой: 191

"Хамас" освободи 20-те живи израелски заложници

автор:Дума

visibility 1871

/ брой: 191

Какво се случи?

автор:Александър Симов

visibility 1883

/ брой: 191

Неудобната тема

автор:Мая Йовановска

visibility 1872

/ брой: 191

Икономика на работещите, не на милионерите

автор:Дума

visibility 2011

/ брой: 191

Сини понеделници

автор:Димитър Събев

visibility 1817

/ брой: 191

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ