17 Април 2024сряда02:31 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Eлектромобилите - за и против?!

/ брой: 93

автор:Дума

visibility 1445

От всички страни се твърди, че бъдещето на автомобила е електрическо. Преполага се, че към 2050 година електромобилите ще заемат 40% от продажбите на автомобили в глобален мащаб. Но дали силните на деня ще позволят на това зелено бъдеще да се случи скоро? Автомобилостроителните гиганти, нефтените картели и доста от огромните корпорации може да претърпят небивали загуби от подобно развитие на нещата. Затова от години се води невидима борба - еколозите се сражават за настъпването на новата ера в автомобилната промишленост, а противниците на автомобилите ново поколения непрекъснато се опитват да доказват, че електромобилите са скъпо и неизгодно начинание. Интересно е да се видят аргументите "за" и "против" на двете страни, да се постараем да разберем кой е крив, кой прав?

Плюсовете
"+1" Довиждане на нефтената зависимост, качвайки се на електромобил, нямаме нужда от внос на нефт и производните му, чиито запаси непрекъснато намаляват. Да не говорим за непрестанното покачване на цените на бензина, страхът от което ще остане в миналото. 
"+2" Зелените са твърдо "за", защото няма да се замърсява атмосферата с вредните продукти от изгарянето на нафтата и бензина в моторите. Въздухът в градовете ще се изчисти, както този в София след спирането на "Кремиковци". Няма канцерогени, няма СО2. Но и това не е всичко - дори в електроколите ще има специални филтри, очистващи все още недоизчистения градски въздух.
"+3" Компаниите производители на електрически автомобили още отсега дават дълъг гаранционен срок на изделията си, което значи, че ремонтът ще е за тяхна сметка.
"+4" Безопасността на електроколите и сега е по-висока, отколкото на нормалните коли. Те са по-малко агресивни на пътя и са по-безшумни. 
"+5" Динамичните характеристики и сега не отстъпват на тези на конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене, електромобилите се ускоряват дори по-добре, особенно в градски условия заради равномерния си и постоянно наличен максимален въртящ момент от нула до максималните обороти на мотора.
"+6" "Тунджата" за електромобилите "тече" от домашния контакт или с помощта на специално зарядно от мрежа с напрежение 400 волта. Пълненето на резервоара отнема от 3 до 8 часа, в зависимост от модела на електроколата. Зареждането става най-евтино нощно време в гаража или на електрозалядна станция с просто вкарване на щепсела в розетката.
"+7 " Капацитетът на акумулаторите непрекъснато расте, като инженерите усъвършенстват едновременно самите батерии и зарядните устройства. Някои от моделите вече могат да изминават до 350 км пробег с едно зареждане, а двигателите им изработват ток по време на движението и дозареждат акумулаторите.
"+8" Ще се получават месечни квитанции по система за общо плащане, подобна на тази за тока и водата. В плановете на производителите фигурира подобна възможност, по която ще се плаща наем на акумулатора и тока, който се ползва на обществените места за зареждане.

Минусите
"-1" Скъпи са - цената на един електромобил е между 30 и 60 хиляди евро, където се продават. Ако сте в страна без такива предложения, цената скача двойно с доставката. Акумулаторите са обикновенно с гаранция за десет години, но след това трябва да се купи нов, а цената му често достига тази на малък нормален автомобил.
"-2" Недостатъчно на брой места и станции за зареждане. В момента подобни зарядни станции има в някои страни от Европа и Щатите. Полека-лека започнаха да ги правят и у нас.
"-3" Сервизирането не е достатъчно развито. В нашите, пък и в чуждите сервизи гледат на тези автомобили като на извънземни.  По всяка вероятност за отрстраняването на всяка повреда ще са необходими седмици заради доставката на части, които едва ли ще са в изобилие, дори и в определените за гаранционни сервизи.
"-4" Техническите характеристики, както и да го въртят "зелените" днес, все още са далеч назад в сравнение с бензиновите и дизеловите автомобили. Повечето водачи приемат сега електромобилите повече като играчки и фукария. Защото елколата се бои от по-лютите студове, защото температурите под -7 градуса съществено намаляват капацитета на акумулатора.
"-5" В доста страни, включително и у нас, няма никаква данъчна или финансова изгода да имаш електромобил. В Щатите при закупуване на електромобил се ползват данъчни намаления в размер на 8000 долара, в други развити страни дилърите директно прибират от държавата подобна субсидия.
Независимо от всичките "про и контра" електрокарите се радват на постоянен и искрен интерес от страна на широката публика, особено по автосалоните. Всяка уважаваща себе си автомобина компания или вече предлага, или е готова с подобен автомобил за серийно производство. Но те все още не са достъпни за нормалния автомобилист, особено у нас, заради цената си, недалновидната данъчна политика и неразвитата инфраструктура за зареждането им. Можем само да се надяваме, че въпреки "саботажа" на нефтените компании и усилята на нефтените магнати да се забавя по всякакъв начин внедряването им, рано или късно прогресът ще надвие, а ние ще се радваме на масов, безопасен и "зелен" личен електротранспорт.

Билетът за влак поскъпва с 20% от 7 май

автор:Дума

visibility 300

/ брой: 72

Тецовете в Източномаришкия басейн минават на газ

автор:Дума

visibility 341

/ брой: 72

Инфлацията леко се забавя, но храните поскъпват

автор:Дума

visibility 283

/ брой: 72

Заплаха за поливния сезон в Пловдивско

автор:Дума

visibility 297

/ брой: 72

Разногласия в Тел Авив за отговора срещу Иран

автор:Дума

visibility 348

/ брой: 72

В Гърция забраниха паленето на огън

автор:Дума

visibility 303

/ брой: 72

Кипър спира да дава убежище на сирийци

автор:Дума

visibility 302

/ брой: 72

Накратко

автор:Дума

visibility 294

/ брой: 72

Широко затворени очи

автор:Мая Йовановска

visibility 323

/ брой: 72

"Наивният" Иран

автор:Юри Михалков

visibility 323

/ брой: 72

Ще изпратим ли на изборите отново бандити във властта?

visibility 295

/ брой: 72

За нов икономически модел в ЕС, базиран на знанието

автор:Дума

visibility 275

/ брой: 72

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ