23 Септември 2021четвъртък03:19 ч.

ново:

България празнува 113 години Независимост България празнува 113 години Независимост

Елен и вълците

Харизматичната Гримо ще свири на 11 декември в НДК Четвъртия концерт на Бетовен с Лондонския филхармоничен оркестър под палката на Владимир Юровски

/ брой: 283

автор:Дума

visibility 1631

Катина Кирова

Една от върховите вечери на Новогодишния музикален фестивал е на 11 декември от 19 ч. в зала 1, където пианистката Елен Гримо ще бъде солистка на Лондонската филхармония под диригентството на Владимир Юровски. Роден в Москва, синът на диригента Михаил Юровски от 1997 г. гостува на водещи оперни театри и успешно дебютира с най-известните световни оркестри. През януари 2001 г. поема длъжността музикален директор на Операта на фестивала в Глайндбърн. През 2003-а е поканен за главен гостуващ диригент на Лондонската филхармония, а през септември 2007 г. става неин главен диригент. Той е и главен художествен ръководител на оркестъра "Векът на просвещението", а от 2005 г. е главен гостуващ диригент на Руския национален оркестър. Богатата му дискография включва и първия в света запис на кантатата на Гия Канчели "Exile" (ECM, 1994).
Лондонската филхармония, основана преди 77 години, е единственият симфоничен оркестър в Обединеното кралство, който комбинира ежегоден абонаментен концертен сезон с редовна работа в операта. Турнетата са значителна част от програмата на оркестъра, който свири редовно в Северна Америка, Европа, Далечния изток. Отдавна е включен в звукозаписната телевизионна, радио- и филмова индустрия, има свой собствен лейбъл. Работи с холивудската и английската филмова студия, спечели "Оскар" за музиката към трилогията "Властелинът на пръстените" и музиката към "Лорънс Арабски", "Мисията", "Изток е Изток" и др. Образователната дейност на Лондонската филхармония включва и обучение на млади таланти.
В концерта под патронажа на посланика на Великобритания Стийв Уилиамс, с подкрепата на Британския съвет и със съдействието на "София мюзик ентърпрайсис" ще звучат Пета симфония от Феликс Менделсон-Бартолди, Четвъртият концерт за пиано и оркестър от Бетовен и Трета симфония на Брамс.

Родена на 7.11.1969 г. в Екс-ан-Прованс, Елен Гримо започва първите си уроци по пиано на 7 г. На 11 е ученичка на Пиер Барбизе, който я приема в класа си в Консерваторията на Марсилия. Той остава нейният Маестро. На 13 е приета в Парижката консерватория в класа на Жак Рувие и Леон Флайшер, на 14 дебютира с Втория концерт на Шопен. На 15 записва Втория концерт на Рахманинов. В Токио е първият й солов рецитал. През 1990 г. прави продължително турне в САЩ, където се установява да живее (Талахаси). Срещата й с една вълчица я насочва към изучаване живота и поведението на вълците. Създава фондация и парк-резерват с цел тяхното изучаване. През 1997 г. основава Център за запазване на вълците в Саут Салем, щата Ню Йорк, като частна организация с нестопанска цел за изучаване и съхраняване на вълците, която работи за връщане на вълците в естествената им среда.
Свири с най-прочути оркестри в света под диригентството на знаменити майстори на палката. Концертира активно от 1988 г. През 2006-а напуска САЩ и се установява в Германия, в момента живее в Швейцария. Има записани 18 диска - за "Денон" (5), "Ерато" (4), "Телдек" (2) и "Дойче грамофон" (7.) Авторка е на

2 автобиографични книги

"Диви вариации" (2003) - задълбочен, пълен с хумор разказ за детството и израстването й като независим музикант, "Особени уроци" (2005) е философска и поетична книга, пълна с въпроси за смисъла на живота.
"Като дете имах огромен излишък от енергия. Родителите ми мислеха, че това е просто физическа енергия, но всъщност е била интелектуална и емоционална. Обикновено се говори за липсата на концентрация на вниманието у децата. При мен беше точно обратното - бях прекалено концентрирана. Просто се вторачвах в нещата. Толкова бях обсебена от някои неща, че не исках да играя с другите деца. Майка ми много се безпокоеше, смяташе, че това е нездравословно за мен, боеше се, че никога няма да мога да бъда щастлива. Родителите ми се опитваха да насочат в няколко посоки това мое качество, но единствено музиката ме завладя изцяло. Стори ми се като необятна бездна, която никога няма да успея да изуча. Тя ме спаси. Музикантът трябва да бъде обсебен. Моят Маестро Пиер Барбизе казва: "За да успееш, не е достатъчно само да си най-добра. Трябва да си уникална." Той ме учеше, че рядко един пианист прогресира с нежно свирене, а по-скоро в скоковете и в трудностите."
Историята с вълците започва във Флорида. "Разхождах кучето на приятеля ми около полунощ и тогава видях

двойка силуети на мъж и животно,

подобно на куче, но не беше куче. Беше вълчица. Разговорихме се. Животното прояви явен интерес към мен, макар че беше изключително срамежливо. Срещнахме се отново след месец и тогава тя започна да се обръща и да ме търси с поглед. Заинтригува ме аурата, която излъчваше - беше усещане за мистерия, за среща със свободен дух в мрежата на човешкото пространство. Оттогава започнах редовно да я посещавам и да изучавам живота на вълците. Едното води към другото и както връзката ми с музиката - това, което започва като страст, после се превръща в мисия, която предизвиква непреодолимото чувство за отговорност.
Вълците играят жизненоважна роля за околната среда, те са един вид инженери на биоразнообразието в тяхната екосистема в северното полукълбо. В усилието ми да направя нещо значимо започнах един проект и подпомогнах  създаването близо до дома ми в Ню Йорк на образователен център, където вълците живеят и където групи деца идват да се обучават за живота на вълците и тяхната околна среда. Обучението е единствената ни надежда в далечен план за опазване природата и както при класическата музика - най-добрият начин за предаване щафетата е като образоваме децата. Длъжни сме колкото може повече да ограничим пустинята, защото това ще има ужасни последствия върху качеството на живот на бъдещите поколения. Здравето и благополучието на хората зависят от нашата способност да управляваме умно земята."

Французойка, но не съвсем

"Аз все още съм френска гражданка, но никога не съм се чувствала французойка. Корените на моето семейство са смесени: италиански, корсикански, немски и северноафрикански. Дядо ми по бащина линия е германец, а по майчина - италианец. През Втората световна война баща ми като малко момче е бил осиновен от френско семейство, на което дължа фамилното си име Гримо. Той не познава своите истински родители. Майка ми е родена в Северна Африка. После семейството й се премества в Корсика и накрая във Франция. Родена съм в Екс-ан-Прованс, но във Франция никога не съм се чувствала у дома, както в Германия. Може би защото израснах в атмосферата на немския романтизъм, на немските приказки и философи. Винаги свързвам Германия с прочетеното в книгите. Особено близък чувствам немския романтик и мистик Новалис. Намирам, че немският романтизъм е универсален, свързвам го с единството, с връзката между всички неща чрез тяхната сакралност. Моят проблем винаги се е състоял в това, че никога не съм изпитвала чувството за принадлежност към дадено място. Не изповядвам конкретна религия. Родителите ми принадлежат към еврейската и католическата вяра, но възпитанието ми не беше специално ориентирано."

Пианистът в живота си е самотник

"Ситуацията е малко шизофренична. За да развиваш изкуството си, е нужно да си сам. Вглъбяването, проникновеното вникване в дълбините на музиката изисква тишина. Самостоятелната работа в тишина е нешо много важно. От друга страна, изкуството на един музикант се проявава само когато го споделя, когато го предава на другите. Това се случва на концерт, на репетиция с някой оркестър. Само това е начинът да се постигне пълна завършеност на нещата. И двата аспекта са еднакво важни и в това е шизофреничното. Не съм от пианистите с рекордно много концерти - годишно изнасям между 40 и 60. За някои са малко, но за мен това е много."
Не съм "родена пианистка", не съм затънала "до гуша" в музиката. Работя всекидневно и упорито над техниката си, обаче с лекота постигам неща, над които други работят подължително. Всъщност по-голямата част от работата ми е извън пианото: четене на партитури, прехвърляне на произведението през главата ми. Колкото повече се упражнявате "в абстрактното", толкова повече имате шанс да възпроизведете създадената концепция за идеалното на практика. Работя по 6 часа дневно, но само половината от времето прекарвам над пианото."


 

Независимостта се гради с усилията на посветени държавници

автор:Дума

visibility 127

/ брой: 182

Обезличаването на партийните идеологии може да е опасно

автор:Дума

visibility 118

/ брой: 182

Бизнесът иска 840 млн. лв. компенсация за скъпия ток

автор:Дума

visibility 108

/ брой: 182

Борисов поискал оставката на шефа на Столичния общински съвет

автор:Дума

visibility 113

/ брой: 182

Над 82 млрд. лв. прахосала администрацията за 23 г.

автор:Дума

visibility 125

/ брой: 182

Цигарите и алкохолът - с нови бандероли от януари

автор:Дума

visibility 110

/ брой: 182

Правителството изтегли още 300 млн. лв. заем

автор:Дума

visibility 114

/ брой: 182

Ще мислят как да подпомогнат авиопревозвачите

автор:Дума

visibility 106

/ брой: 182

Словакия осъди прокурор, разследващ корупцията

автор:Дума

visibility 116

/ брой: 182

Европейците не желаят Студена война срещу Китай и Русия

автор:Дума

visibility 123

/ брой: 182

Радев призова за реформа на ООН

автор:Дума

visibility 118

/ брой: 182

Виена затяга мерките срещу КОВИД-19

автор:Дума

visibility 108

/ брой: 182

Момчето си отива

автор:Деси Велева

visibility 137

/ брой: 182

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ